Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

We Connect app

Startet av Turbomannen, mandag 23. september 2019, klokken 18:13

« forrige - neste »

Radiobil1

Hvor sitter Sim kortet på golfen?

Joar Altermark

Tar opp igjen tråden her, ser det er flere som har utfordringer med appen til E-Golf.
Har noen spørsmål:

Jeg regner med at appen skal fungere fordi det sitter et sim-kort i bilen som via 3g eller 4g kommuniserer med dedikert VW-server ett eller annet sted i verden, og at dette skal fungere selv om bilen er avslått, parkert og står på lading eller ei. Stemmer dette?

I min app (tilhørende E-Golf 2020 modell) får jeg stadig beskjed om at "Denne tjenesten er deaktivert i bilen din." "Aktiver tjenesten i innstillingene til infotainmentsystemet." Denne kommer opp hvis jeg f.eks skal kjøre igang klimaregulering, se ladestatus osv osv.
Alle innstillinger er gjort korrekt her hos meg, men jeg opplever altså at infotainmentsystemet selv deaktiverer alle  tjenester når jeg slår av bilen.  Når jeg da fyrer opp bilen igjen, og aktiverer tjenestene igjen så hender det at de forblir slik når jeg slår av strømmen, men som oftest blir alt deaktivert slik at jeg ikke kan benytte appen. Det er "happy go lucky" om det fungerer eller ei.
Er det noe jeg gjør feil her i innstillingene siden bilen selv deaktiverer alle tjenestene som skal fjernstyres via appen?

Ser også at bilen kan kobles på wifi, evt lage "hotspot" på mobil og dele 4g nettet med bilen derfra.
Men bilen er vel ikke avhengig av dette for at appen skal fungere? Det er Sim-kortet i bilen som skal kommunisere med appen ikke sant?

Takknemlig om noen har gode svar på dette.


Amatøren

#47
Sitat fra: Joar Altermark på lørdag 14. mars 2020, klokken 23:52Jeg regner med at appen skal fungere fordi det sitter et sim-kort i bilen som via 3g eller 4g kommuniserer med dedikert VW-server ett eller annet sted i verden, og at dette skal fungere selv om bilen er avslått, parkert og står på lading eller ei. Stemmer dette?

Dessverre, nei.

Kommunikasjonsmodulene til Volkswagen har kun 2G og 3G (fikk det på epost fra Møller sentralt).

Så når 3G nå fases ut, får man problemer der det er dårlig 2G dekning. Teleselskapene har ikke umiddelbar planer til å bygge ut 2G, men satser på 4G slik jeg har forstått.

Dermed får jeg ikke kontakt med bilen der jeg parkerer på sommeren ved hytten.

Der var det dårlig 3G dekning men ikke 2G. Da 4G kom kan jeg ringe der også, ikke bare sende SMS (MMS gikk stort sett ikke).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nosi1202

Flere som har problemer med drittappen om dagen? Her har det ikke vært kontakt med bilen på ei ukes tid omtrent. Står at førerdøra er åpen og at bilen er ulåst.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Oddaa

Har ingen spesielle problemer her. Virker ok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Toggi

Sitat fra: Mippen på torsdag 19. desember 2019, klokken 13:09
Sitat fra: Håvar på torsdag 19. desember 2019, klokken 11:19
Sitat fra: Mippen på mandag 16. desember 2019, klokken 07:54
Etter abonnementet mitt gikk ut får ikke jeg aktivert abonnementet igjen. Får beskjed fra VW teknisk at den må på verksted (e-Up).

...På grunn av GDPR blir det låst. Jeg tok kontakt med We Connect Support og fikk til svar SIM-kortet i bilen er blitt deaktivert på grunn av personvern.

Vi vil sende saken til våre eksperter i Tyskland for å aktivere SIM-kortet ditt på nytt...


Tok et par dager før jeg fikk ny e-post og kunne aktivere igjen. Dette var en e-golf, men regner med at det er det samme på e-Up og at du ikke trenger å ta bilen på verksted.

De påstår at enheten min er ødelagt og må byttes. Koster 11500 kroner med arbeid og feilsøking. Jeg spurte de hvordan de kan være sikker på at den må skiftes siden de ikke får kontakt med bilen. Det kunne de ikke svare på. De bare sier at det er løsningen. Jeg har en del erfaring med data og syns det høres veldig rart ut. Vanligvis pleier men å feilsøke lokalt dersom man ikke får kontakt med en komponent i nettverket.

Samme opplevelse her. Abonnementet mitt gikk ut, og jeg valgte å fornye det igjen selv om det koster 1600,- for to år. Da jeg fortsatt ikke fikk kontakt med bilen fra appen tok jeg kontakt med brukerstøtte. Først mente de at det hadde med GDPR reglene som gjorde at noen på deres tekniske avdeling måtte reaktivere SIM-kortet. Jeg fikk deretter dette svaret:

"Løsningen krever at kontroll enheten i bilen må byttes ut da det har oppstått en feil med maskinvaren, som gjør at bilen ikke har noen forbindelse til våre servere. Det vil si at de andre mulige løsningene som kan være aktuelle ikke kommer til å virke, for eksempel manuell tilbakestilling av systemet, eller oppdateringer."

Hvordan de vet at det har oppstått en feil i maskinvaren er for meg helt uforståelig. Det at denne påståtte feilen skulle oppstå AKKURAT når mitt forrige abonnement gikk ut er også vanskelig å forstå.

Bilen er en EUp 2014-modell, og det er da ingen garantisak, og Møller Bil Nesttun forteller at "Pris på bytte styreenhet er 11934 kroner."

Det blir selvsagt ikke aktuelt for meg å bytte denne enheten da det er for få tjenester som leveres gjennom WeConnect at det kan forsvares til denne prisen. Jeg har bedt om å få heve kjøpet av online-tjenesten, og venter på svar fra Volkswagen om det.

Verius

Fikk nylig en 2018 modell E-Golf , var spent på om We-Connect kom til å fungerer etter å ha lest en del kommentarer her.
Vil si jeg er veldig positivt overrasket , tar noe tid å oppdatere og skru på varme manuelt etc. men fungerer som den skal.

Nå vil jeg hovedsakelig bruke forhåndstimer for oppvarming satt i bilen så Appen er ikke så viktig men fint å se at den faktisk fungerer helt greit.

nosi1202

Jeg har ikke fått kontakt med bilen siden 12.03, men etter å ha meldt feilen til VW viste seg at feilen er i bilen og ikke appen. Venter på innkalling til Møller for fiks nå.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Milk

Etter å ha brukt appen i 4 år har jeg valgt å ikke fornye abonnementet. Det har vært praktisk å kunne se at bilen virkelig ladet, og hvor mye strøm det var på bilen. Men omtrent 7 av 10 ganger jeg skulle sette på forvarming, fikk jeg melding om at det ikke kunne oppnås kontakt med bilen. Dette er tross alt en tjeneste som VW tar betalt for, selv om selgeren mente tjenesten ville bli gratis innen 3 år med inkludert abonnement var over...

nosi1202

Jeg hadde ikke betalt en krone for tjenesten. Det er helt natta. Altfor tregt og ren bingo om det virker.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Oddaa

Sitat fra: Milk på onsdag 08. april 2020, klokken 09:50
Etter å ha brukt appen i 4 år har jeg valgt å ikke fornye abonnementet. Det har vært praktisk å kunne se at bilen virkelig ladet, og hvor mye strøm det var på bilen. Men omtrent 7 av 10 ganger jeg skulle sette på forvarming, fikk jeg melding om at det ikke kunne oppnås kontakt med bilen. Dette er tross alt en tjeneste som VW tar betalt for, selv om selgeren mente tjenesten ville bli gratis innen 3 år med inkludert abonnement var over...
Feilmelding kommer her også, kanskje 9 av 10 ganger. Men det virker som om det er feilmeldingen som er feilen, forvarming settes nemlig på nesten hver gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

tepe2

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Har ett år gammel eGolf. Brukte appen i ca ett år. Nylig sluttet den helt å fungere. Muligens etter siste oppdatering for noen uker siden. Det som skjer er at når jeg skal gå inn i appen så får jeg bare hvit skjerm med teksten: "kobler til...". Så skjer det ikke noe mer, uansett hvor lenge jeg venter.

Har mitt gratisabonnement gått ut etter ett år? Isåfall hvorfor får jeg ikke beskjed om det? Hva skal jeg gjøre? Etter det jeg har lest i forumet de siste årene har jeg jo skjønt at det ikke nytter å klage til Volkswagen, som enten ikke svarer, eller som kommer med ubrukelige standardfraser.

e-Stig

Sitat fra: tepe2 på torsdag 21. mai 2020, klokken 03:29Det som skjer er at når jeg skal gå inn i appen så får jeg bare hvit skjerm med teksten: "kobler til...". Så skjer det ikke noe mer, uansett hvor lenge jeg venter.

Har du prøvd å logge deg på portalen til Volkswagen på internett (https://www.portal.volkswagen-we.com) og se om du får kontakt med bilen der? På den siden får man mye mer informasjon enn i appen på mobilen. En kollega som hadde store problemer med appen fikk det til å fungere ved å "fjerne" bilen i portalen (under biladministrasjon), og deretter legge den inn igjen. Hvis man husker å notere chassisnummeret før man sletter så slipper man å løpe ut til bilen.

e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

tepe2

Takk for tipset e-Stig.

Jeg logget meg inn på pc. Mye info der.

Jeg tenkte jeg skulle ringe min forhandler og spørre, før jeg eventuelt slettet bilen og la til igjen. Han ba meg om noe så enkelt som å slette appen, og laste ned på nytt. Jeg gjorde det, og nå kommer jeg inn i appen igjen.

En ting jeg savner både i appen og på nett, er info om mitt abonnement. Det burde være enkelt for utviklerne å få til. Jeg aner fremdeles ikke hvor lenge mitt abonnement varer fra jeg kjøpte bilen. Har lest at det tidligere skulle være gratis i to år. Tror jeg fikk opplyst ett år når jeg kjøpte bilen. Selgeren sa idag at han trodde det var tre år.

storeulv

Det var vel to år gratis og så betale, men pga alle problemene forlenget de gratisperioden med ett år. I alle fall for meg...


VW eGolf 2017
--> Audi e-tron 50 AS 2020

Sent from my iPhone using Tapatalk
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA