Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av batteriplate?

Startet av RazAquato, mandag 23. september 2019, klokken 16:25

« forrige - neste »

RazAquato

ref. denne linken så har Nissan (USA) utstedet frivillig tilbakekalling av batteriplate gr. rustproblematikk.. "steder der man salter veier kan platen potensielt bli ødelagt". gjelder "certain 2011-2019 LEAF vehicles"

Sitat
Nissan is conducting a Voluntary Service Campaign on these affected vehicles.  Dealers will replace the lithium-ion battery bonding plate and mounting bolts with updated parts.


Da jeg ikke har kjennskap til hvordan Nissan opererer, er det fult mulig at berørte bileiere allerede har fått beskjed, men i fall dette var en global sak, sendte jeg derfor den 24. juli, en forespørsel til Nissan Norge
Sitat>To: norway@nissan-services.eu
>Subject: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate
>
>Hei.
>Ref. følgende tilbakekalling:
>https://nna.secure.force.com/recall?camp=P9312
>
>Jeg ser ikke noe om denne tilbakekallingen i Norge? Jeg antar at dette
>særskilt gjelder i Norge med den veisaltingen vi har?
>Er det bare å ta kontakt med nærmeste servicesenter for kostnadsfritt
>bytte?

I dag, snaue 2 mnd senere får jeg svar om at "Jeg vet ikke om spørsmålet ditt er aktuelt lengre eller ikke, men eventuelle kampanjer som skal gjennomføres må du ta med en autorisert Nissan forhandler" (jeg fikk også en beklagelse om at det hadde tatt så lang tid å gi meg ett svar)

Sendte da ny forespørsel. (mulig jeg var litt krass, men jeg kjenner som nevnt ikke til hvordan Nissan utfører slike tilbakekallinger.)
Sitat
To: norway@nissan-services.eu
Subject: RE: Spørsmål tilbakekalling leaf batteriplate

Hei.
Da dette ser ut til å være en fabrikasjonsfeil som omfatter rusproblematikk på saltede veier, så er selvsagt spørsmålet fortsatt høyaktuelt.
Det burde da være enkelt å svare på?

Altså: kommer Nissan Norge også til å utføre kostnadsfri utskifting av disse platene eller ikke? Har dere i så tilfelle tenkt å informere nordmenn om dette problemet?

Ved å henvise til en forhandler eller be om regnr. høres mer ut som ansvarsfraskrivelse, eller "ja vi kan bytte ut på forespørsel for de kundene som eksplisitt etterspør dette, men ellers tier vi i håp om å spare kostnadene dette vil kunne medføre"?

Har ikke nissan leaf personlig, men det er svært interessant dersom en bruktbil i norge ikke oppfyller "Nissan internal standards", - eller om Nissan konsernet leverer bedre kvalitet/kundeservice "over dammen"

Eller kanskje jeg tar feil, og dette ikke er ett problem med biler sendt til Europa? Også interessert i å vite om dette er tilfelle.


fikk da følgende svar:
Sitat
Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Om en kunde tar kontakt med oss, og gir understellsnummer eller registreringsnummer, så kan jeg ha bekrefte eller ikke om det er en åpen kampanje på bilen eller ikke. Videre kan jeg også gi informasjon kampanjen allerede er utført.

Kampanjer blir utført av våre Nissan forhandlere i forbindelse med servicer, eller om kunder oppsøker og gjør direkte avtale, etter å ha mottatt et brev om dette.

Videre så får alle kunder med europeisk Nissan LEAF samme informasjon opp når de registrerer seg på eierportalen You+Nissan.

Basert på svar, så velger jeg i Nissan sin favør å tro at de da har gitt/gir beskjed til berørte bilister

(men tenker samtidig det være greit å informere om dette, i fall det er forumbrukere der ute som har ett rustent batterideksel)

EV-FTW

Dette tror jeg gjelder en jording/plate som har med jording å gjøre.
Min bil var nylig på service grunnet «dunke» lyder i drivaksling. Da sa de at de også hadde byttet en jordingssak som var en feil på disse bilene, og at det var en bullentin på det.

Alt ble fikset på garanti. Bilen min er kjørt 85 000 kilometer og er en 2016 Leaf 30.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato


Sjalabais

Interessant, kan det være fornuftig å sende inn regnr. til vår 2012-modell ifbm. dette?
2012 Leaf Tekna

RazAquato

Ser vel ingen grunn til å ikke gjøre det..
Og skriv gjerne resultatet her 🙂

Sjalabais

Ble litt overrasket av svaret, men, ja, bilen skal altså inn til en lokal Nissan forhandler. De har ikke ledig tid før i november dog, men takk skal du ha, @razaquato, for å gjøre oss oppmerksom på dette! Vi kjører kun opp og ned en svært godt saltet europavei, så dette traff godt.
2012 Leaf Tekna

RazAquato

#6
Dette er jo ikke bra.  Det burde ikke være opptil kunden å vite om denne utskiftningen, her burde Nissan Norge vært proaktiv og gått ut til alle.

Det betyr i praksis at Nissan Norge tier om denne utskiftningen, men kun foretar den på forespørsel fra kunde, og sparer sannsynligvis en god del $ på det  >:(


Edit: Kanskje en moderator burde Stickye tilbakekallingsinformasjonen, slik at flest mulig på dette forumet ser dette?  - dette gjelder til og med 2019 modeller, så burde også synes i andre delforum.

Sjalabais

Ja, jeg er helt enig. Er kundekontakt ved slike fabrikasjonsfeil lovpålagt? Eller gjelder det kun sikkerhetsrelevante komponenter?
2012 Leaf Tekna

marius3003

Sitat fra: Sjalabais på mandag 30. september 2019, klokken 10:43
Ble litt overrasket av svaret, men, ja, bilen skal altså inn til en lokal Nissan forhandler. De har ikke ledig tid før i november dog, men takk skal du ha, @razaquato, for å gjøre oss oppmerksom på dette! Vi kjører kun opp og ned en svært godt saltet europavei, så dette traff godt.

Hvordan gikk du frem i denne saken?

Takk på forhånd.
2014 norsk Nissan Leaf Acenta

Sjalabais

Jeg googlet etter nærmeste Nissan-forhandler og sendte en e-post til verkstedet. Inkluderte lenken som er med øverst i tråden. :)
2012 Leaf Tekna

marius3003

Jeg sendte henvendelse til Birger N Haug, og fikk følgende tilbakemelding fra verkstedet:
"Vi utfører kampanjen (bytting av jordingspunkter på batteri) samtidig med service.".

Stemmer det at bytte av jordingspunkter er det samme som bytte av batteriplate?
2014 norsk Nissan Leaf Acenta

EV-FTW

Sitat fra: marius3003 på lørdag 26. oktober 2019, klokken 09:46
Jeg sendte henvendelse til Birger N Haug, og fikk følgende tilbakemelding fra verkstedet:
"Vi utfører kampanjen (bytting av jordingspunkter på batteri) samtidig med service.".

Stemmer det at bytte av jordingspunkter er det samme som bytte av batteriplate?


Temmelig sikker på at dette er samme sak.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sjalabais

Fortsatt svakt fra Nissan. En tilbakekalling gjelder alle biler, ikke bare de som også etter 6-8 år fortsatt tar service hos merkevareforhandler.
2012 Leaf Tekna

EV-FTW

Er enig i det. De har mye å lære av Toyota der. De kaller inn i hopetall ved hver miste mistanke om feil, uavhengig om bil er på service eller ikke.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Sjalabais

Nå har bilen vært på verksted. Inkl. batteritest m/ attest tok det hele kun 70 minutter.

På spørsmål om hvorfor vi ikke ble tilskrevet var svaret at det ikke er lovpålagt å kalle inn eiere om ikke feilen er relevant for sikkerheten i bilen eller til andre trafikanter. Det hørtes litt svakt ut for meg, og jeg håper at ingen av de som ikke henger på forum punger ut av egen lomme for å fikse dette.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA