Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron 50 vs 55 vs Model X og rekkevidde/lading

Startet av Brakfar, mandag 23. september 2019, klokken 15:34

« forrige - neste »

Brakfar

Skal bytte ut min XC90 T8 med en elektrisk nr. 1-bil.
Står i utgangspunktet mellom e-Tron 50 og Model X (mener prisforskjellen e-Tron 50 mot 55 er såpass stor at 55 ikke er verdt 250 k ekstra).

Vurderingskriterier:
- Størrelse (kun disse to er store nok pt.)
- Antall stopp/minutter som går med til lading Trondheim-Sarpsborg
- Hurtigladenett
- Pris

Er ikke så rutinert på elbil, og sliter med å finne optimalt oppsett/regnestykke på Trondheim-Sarpsborg med antall ladestopp, ladetid og reell rekkevidde. Ingen av appene jeg har vært borti er presise nok. Elbilappen mener at jeg må lade 6-7 ganger og bruke 3-4 timer på ladingen i løpet av turen med e-Tron 50.

Noen som har et enkelt regnestykke eller oversikt til meg? Hvordan kan en tur med e-Tron 50 se ut med 2 voksne, 1 barn, to bikkjer og en del bagasje. Først og fremst er e-Tron 50 interessant pga pris, i tillegg liker jeg bilen svært godt. Har vært litt anti-Tesla, men skjønner at jeg må vurdere Model X. Både nytt og brukt er aktuelt, men tenkte i utgangspunktet å holde meg under 700 k.

Hvordan er det med Model X og falcondørene i garasje? Får man stappet inn en unge i bilstol eller er det bare knot?


chargedup

Jeg har ingen egen erfaring med de to bilene, men anbefaler https://abetterrouteplanner.com/
Her kan du prøve begge bilene og finne ut hvor du må lade, hvor lenge, pris osv. Samtidig kan man justere parameterne mtp om du er typen som holder fartsgrense på turen eller ligger over/under, dermed fungerer den også i feks Tyskland.
A better route planner treffer relativt bra, men med elbil er det mange variabler som spiller inn på rekkevidde som du aldri tenkte på med en fossilbil, så det er ingen fasit for alle kjøreturer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Orbit

Rekkeviddesørsmålet blir veldig avhengig av vær og sesong. "A better route planner" er nok det beste verktøyet for å regne på dette, uavhengig av bilmerke. Under f.eks. dagens forhold, trenger du en time lading med en TMX Raven Standard Range, fordelt på tre stopp.

e-tron 50 lander også på tre stopp, men med halvannen time til sammen da det er for få lynladere på den strekningen. Når det etterhvert kommer på plass, er nok forskjellen i ladetid eliminert.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Counterpointer

Tenk over om rekkevidde i den vanlige daglige bruken holder for din kjøring.

Det er såklart viktig hvordan ladetid på langtur er, men etter min oppfatning er det viktigere å komme seg til og fra jobb, kanskje ut en tur i løpet av arbeidsdagen og så aktiviteter for ungene på ettermiddag/kveld uten å måtte lade for å klare dette. Det blir så mye mer rolig og stressfritt. Dermed er rekkevidde en viktig faktor.

Husk at rekkevidde synker ved lave temperaturer og snø og regn øker forbruket. Kalkuler for worst case, så har du bonus å gå på for sommeren.

Både Tesla og Audi har både fordeler og ulemper. En må velge, ingen bil har alt.

Vollis47

Blir det mye kjøring om ettermiddag og kveld, somgår ut over rekkevidden, kan det bli viktig at en har gode lademuligheter hjemme og at det er lett å koble til. Det betyr at en har ladekabel hengende klar og at en har god nok ladestrøm til å få ladet litt mens bilen er parkert.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Machina

Jeg personlig valgte e-tron 50. Med tilgang på 150kw ladere langs strekningene jeg kjører ble valget enkelt. E-tron er i en egen klasse (foreløpig) når det gjelder lading. De fleste hovedstrekninger i Norge er vel i ferd med å få ladere med kapasitet på 150kw eller mer. Grunnen til at jeg ikke valgte model x er opplevd kvalitet (min subjektive mening dette så vennligst ikke start en diskusjon rundt dette). Plassmessig er bilene relativt like, begge har mulighet for hengerfeste med stor kapasitet (model x litt mere enn e-tron), rekkevidde i det daglige er mere enn nok (så sant du ikke kjører 20 mil om dagen uten mulighet for lading). Er rekkevidde på langtur med minst ladetid viktigst velger du model x, er kvalitet viktigst velger du e-tron.

Øyvind.h

#7
Spørs om du kan forvente samme ladekurve og effekt for Etron 50. Den har vel maks 120kW og det spekuleres i om buffer blir mindre slik at effekten kuttes raskere.

Når det gjelder plass er jo Model X mye større innvendig enn Etron, så det blir ikke en rettferdig sammenligning.
Takboks kan riktignok hjelpe Etron slik at bagasjeplassen blir bra, men da ryker erfaringsmessig 10-20% av rekkevidden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbil-1

Min egen erfaring er at X100 kun trenger 1 kort ladestopp på 20-25 min fra sarpsborg til trondheim. F.eks. dombås, om man tar en kaffe/mat/tissepause der allikevel.

Nå ruller tesla også ut 150KW lading på de fleste superladerne, så da blir det marginal forskjell på tesla sin ladefart kontra ionity/fortum m.fl.



Machina

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. september 2019, klokken 00:08
Spørs om du kan forvente samme ladekurve og effekt for Etron 50. Den har vel maks 120kW og det spekuleres i om buffer blir mindre slik at effekten kuttes raskere.

Når det gjelder plass er jo Model X mye større innvendig enn Etron, så det blir ikke en rettferdig sammenligning.
Takboks kan riktignok hjelpe Etron slik at bagasjeplassen blir bra, men da ryker erfaringsmessig 10-20% av rekkevidden.

Ingenting som tilsier at ladekurven på E-tron 50 blir annerledes, ei heller buffer, men vi får se når bilen blir tilgjengelig. Enn så lenge er det bare Audi som vet.

Når det gjelder plass er det riktig, men bilene er i samme segment så sammenligning er rettferdig og forskjellen i plass er ikke så stor (i følge Tesla Bjørn mener jeg det skiller 2 bananaboxer :) ) Lading tar E-tron 55 igjen på hurtighet enn så lenge. For E-tron 50 vet jeg ikke, men selv med samme ladekurve som 55 er rekkevidden mindre så Model x ligger nok foran der og når den kan lade som Model 3 så blir Model x igjen alene på toppen.

Det koker egentlig ned til hvilken bli du liker best. Rekkevidde blir først relevant for meg når forskjellen i ankomsttid blir stor nok. Pr. i dag er den ikke det.

turfsurf

Sitat fra: Machina på lørdag 28. september 2019, klokken 22:41
Når det gjelder plass er det riktig, men bilene er i samme segment så sammenligning er rettferdig og forskjellen i plass er ikke så stor (i følge Tesla Bjørn mener jeg det skiller 2 bananaboxer :) )
Etron og X er ikke i samme segment. Etron er på det beste en 4+1 mellomstørrelse crossover. Model X får du som 5, 4+2 eller 5+2 seter, og er større enn etron i alle dimensjoner, spesielt målt innvendig.

Bananesker er foresten fryktelig dårlig til å måle plass med, de utnytter ikke plassen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Machina

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2019, klokken 17:01
Sitat fra: Machina på lørdag 28. september 2019, klokken 22:41
Når det gjelder plass er det riktig, men bilene er i samme segment så sammenligning er rettferdig og forskjellen i plass er ikke så stor (i følge Tesla Bjørn mener jeg det skiller 2 bananaboxer :) )
Etron og X er ikke i samme segment.

Av ren nysgjerrighet, hvilket segment vil du plassere Model x i siden du sier det ikke er en CUV?

geear

Sitat fra: Machina på lørdag 28. september 2019, klokken 22:41
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. september 2019, klokken 00:08
Spørs om du kan forvente samme ladekurve og effekt for Etron 50. Den har vel maks 120kW og det spekuleres i om buffer blir mindre slik at effekten kuttes raskere.

Når det gjelder plass er jo Model X mye større innvendig enn Etron, så det blir ikke en rettferdig sammenligning.
Takboks kan riktignok hjelpe Etron slik at bagasjeplassen blir bra, men da ryker erfaringsmessig 10-20% av rekkevidden.

Ingenting som tilsier at ladekurven på E-tron 50 blir annerledes, ei heller buffer, men vi får se når bilen blir tilgjengelig. Enn så lenge er det bare Audi som vet.

Når det gjelder plass er det riktig, men bilene er i samme segment så sammenligning er rettferdig og forskjellen i plass er ikke så stor (i følge Tesla Bjørn mener jeg det skiller 2 bananaboxer :) ) Lading tar E-tron 55 igjen på hurtighet enn så lenge. For E-tron 50 vet jeg ikke, men selv med samme ladekurve som 55 er rekkevidden mindre så Model x ligger nok foran der og når den kan lade som Model 3 så blir Model x igjen alene på toppen.

Det koker egentlig ned til hvilken bli du liker best. Rekkevidde blir først relevant for meg når forskjellen i ankomsttid blir stor nok. Pr. i dag er den ikke det.
X 5-seter tok 11 esker, mens e-tron tok åtte. Til sammenligning tar e-Niro og Model S også åtte. Er e-Niro og e-tron i samme klasse? Og er e-Niro da i samme klasse som Model X, siden den tar like mye som e-tron?

Med seter nedlagt er det 28 vs. 23 (og e-Niro/Model S 22).

turfsurf

Sitat fra: Machina på søndag 29. september 2019, klokken 17:32
Av ren nysgjerrighet, hvilket segment vil du plassere Model x i siden du sier det ikke er en CUV?
Sier ikke at det ikke er en CUV, men at den er ett hakk større en etron. Men den er vel mere en mellomting mellom CUV og MPV. Ganske sær egentlig.

Ellers er vel segmenter en veldig lite granulær definisjon. Hele poenget mitt er egentlig at X er en vesentlig større bil en etron, spesielt mtp passasjerer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2019, klokken 19:30Hele poenget mitt er egentlig at X er en vesentlig større bil en etron, spesielt mtp passasjerer.

Kan det være at e-tron er litt trangere innvendig enn model X, skyldes at den har mer støydemping samt bedre deformasjonssoner i tilfelle kollisjon?

Slikt stjeler vel en del plass.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA