Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil ved automatisk justering av hastighet i AP/TACC

Startet av NegativeElectrode, lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:29

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Flere steder hvor det er redusert fartsgrense, og bilen korrekt setter ned farten, øker den farten ikke lenge etterpå. Der det skjer er det kryss (som også er årsaken til den reduserte fartsgrensen).

I bilen vises fartsgrensen (f.eks 40/70), mens det øker hastighet til 60/80 som var fartsgrensen i forkant (det står da Max 60/80) ved siden av korrekt fartsgrense (40/70). På meg virker det som om AP/TACC først leser skiltet, reduserer hasitighet, for deretter sjekke fartsgrense geografisk, og setter farten opp igjen.

Dette har skjedd konsistent med 3 (AP 2,5 HW) og Y (AP 3.0 HW) siden i vår. Har std AP på begge. 
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Godot

Opplevde det samme på en tur Oslo-Trondheim i høstferien. Model Y. Den har stort sett blitt bedre på det å sette ned fart i soner, og så opp igjen, men akkurat disse tilfellene var forstyrrende.

uptherosens

Jeg oppdaget også noe snodig i helga: Standard overhastighet på vår MYLR er satt til +5 prosent. Når jeg kom inn i en 70-sone reduserte AP hastigheten til 73 km/t, men jeg kunne da scrolle opp hastigheten så mye jeg ville. I 80-soner kunne jeg ikke få hastigheten høyere enn 84 km/t (som er riktig oppførsel). Har bare vanlig AP og v.36.

På samme tur, på motorveien sør for Trondheim, senket bilen plutselig hastigheten fra 110 til 30. Trodde først det var fantombremsing, men oppdaget så at bilen viste et 30-skilt på skjermen ...

Det er også merkelig at bilen i enkelte tilfeller stiller inn riktig hastighet når du kommer inn i en fartssone fra én retning, men hvis du passerer den samme fartsskiltingen i motsatt retning, så kan det gå flere hundre meter før den endrer hastigheten igjen. Og i forlengelsen av det – bilen registrerer fartsskilt som er satt opp ifm. midlertidig veiarbeid, men klarer ikke å stille inn riktig hastighet på strekninger som har hatt samme fartsgrense i alle år! Sitter ikke i åndeløs spenning og venter på FSD  :laugh:

Motorwatt

Har vært slik lenge. Tesla har også veikategorier som et parameter i AP, og de er helt på trynet. Eksempelvis tror bilen at den er på en landevei selv om den i virkeligheten er på en motorvei. I tillegg er også skiltlesing også helt på villspor. Lurer på om dette blir fikset når/hvis FSD kommer....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Noe er veldig rart med rutevalg også. Den anbefaler å kjøre gamleveien øst for glomma mot koppang. Har vel vært bro der siden 70-tallet.

Men litt bedre E6 -> Elverum da denn ikke bremser ved imaginære rundkjøringer på gamleveien når den har funnet ut at det er motorvei nå. Noen som fotsatt har tro på AI?

NegativeElectrode

Kjenner en som har "FSD" (det er jo ikke noe som kan sies å finnes i Europa), på 3 og X. Den oppfører seg ikke slik på de stedene jeg opplever disse problemene.

AP er ihvertfall ikke å stole på når det gjelder fartsgrenser, og jeg synes det har blitt værre. De 2 siste versjonene (fikk 2022.40.4 i dag) synes 60 er passende fart i svært mange 80-soner.

Det hjelper ikke at auto fjernlys og vindusviskere ikke fungerer, men blir automatisk skrudd på om man aktiverer AP: Har full jobb med å passe på at bilen ikke blender motgående kjøretøy og holde sikten god.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jog

vel jeg må passe godt på når jeg kjører ned i Opratunellen i Oslo for da legger den i vei i 110 i 70 sonen.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jlan

Sitat fra: NegativeElectrode på lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:29
På meg virker det som om AP/TACC først leser skiltet, reduserer hasitighet, for deretter sjekke fartsgrense geografisk, og setter farten opp igjen.
Ja, det ser ut som de har lagt inn det. Tidligere kunne lesing av et 30 skilt inne på en sidevei føre til at fartsgrensen var låst på 30 i mange km.  Det at bilen ikke kan lese de lysende skiltene, pluss at posisjonen drifter ut, gjør jo at det fungerer veldig dårlig i tunneler. Det bør nok komme på plass et samarbeid mellom skiltmyndigheter og bilfabrikanter, slik at bilen kan identifisere eksakt hvor den er når den passerer et skilt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA