Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla på 22Kw Fortum med stor Tesla "ladepark" 10min unna (nebbenes)?

Startet av Kvikken, onsdag 09. oktober 2019, klokken 05:32

« forrige - neste »

Kvikken

I går, pga. litt misforståelse om hvor vi skulle kjøre dagens erend, måtte jeg kjøre rundt og lete etter ledige ladere langs strekket frogner-kløfta. Vi skulle videre til til avtale i Sørumsand etter kløfta før hjemtur ett stykke unna og jeg trengte derfor å toppe batteriet da det allerede var på 50%. (hadde holdt om vi bare skulle til Sørumsand).

Tiden nærmet seg 14:30 og det begynte å bli en del trafikk på laderne i området. Laderne ved berger var opptatt og vi opplevde tom. at en fossilbil var parkert foran 2 opptatte ladere for å holde av laderen til en venninne som hvistnok var på vei dit (hårreisende oppførsel). I tillegg stod en el-golf der å ladet dobbeltparkert over 2 plasser. Laderne på andre siden av veien var også opptatt.

Det så ut som Fortum laderne på Kløfta var ledig så vi kjørte dit da vi likevel skulle innom en butikk der før avtalen I sørumsand. Når jeg kom dit var begge opptatt og den ene stod med ca. 46% så skjønte det ville ta litt tid.

Men den andre var en Tesla koblet i 22KW stikket med en lang leding vekk fra laderen. Den stod med rundt 40% på dette tidspunktet og det så ut som dette ville ta veldig lang tid.

Vi var allerede forsinket og det irriterte meg noe at denne Teslaen ikke kunne kjørt de 10minuttene det tar ned til den store ladeparken ved Nebbenes.

Denne irritasjonen er nok tildels noe jeg må ta på egen kappe, men når man har disse superladerne så nær så synes jeg det er noe i overkant å okkupere en fortum lader med kun 22Kw ladehastighet for å lade Teslaen (tenker da veldig stor batteripakke).


EDIT:
Etter ennå en tur tilbake til Berger hvor det fortsatt var like mye kaos så dro jeg til Lillestrøm og fikk ladet før Sørumsand. Klar over at jeg kunne kjørt til Dahl men der er det et hopetall CSS ladere og kun noen få Chademo og ville ikke ende opp i lang kø ennå lenger vekk fra målet.

Lillestrøm-Nebbenes er en strekning jeg lader sjelden på utenom helger men det virker som det har blitt lavere moral blant elbilistenen nå enn de tidlige årene (7 på) jeg til har hatt elbil. Ser oftere at folk går vekk fra hurtigladere i flere timer eller står å lader over 80% eller tidsbegrensningen selv når folk står i ladekø.

Speeder

Sikkert litt tungvindt å handle på kløfta med bilen parkert på Nebbenes....


Kiwi Frogner hadde vel vært løsningen for deg
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jkirkebo

Sitat fra: Speeder på onsdag 09. oktober 2019, klokken 06:08
Sikkert litt tungvindt å handle på kløfta med bilen parkert på Nebbenes....

Definitivt. Kan ikke kreve at andre skal kjøre 2x10 minutter ekstra + måtte vente i bilen under lading bare fordi man skal la være å bruke en offentlig ladestasjon man betaler for å bruke.

De som gjorde feil her var de som blokkerte ladestasjoner uten å lade. Om man lader, og betaler for det, er det absolutt innafor selv om det skulle være andre ladestasjoner i nærheten som enkelte mener man heller burde bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Jepp jeg ser helt denne og derfor at jeg tar "irritasjonen" på egen kappe ;)  Vi sjekket også Kiwi frogner som var opptatt, men uansett ingen andres skyld dette.

Det går på at jeg ikke har fått med meg hvordan ting har endret seg siste par årene da jeg for det meste lader på faste steder og dette strekket har endret seg en del.

EDIT:
Personen venta forøvrig i bilen mens han ladet (siden det ble nevnt), men det er jo irrelevant og man vet jo ikke om personen handlet på Kiwi eller ei, da alle selvf. kan lade på en Fortum lader på Kiwi selv om de ikke handler i butikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA