Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 for familie på 4

Startet av -marius-, mandag 23. september 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

-marius-

Noen som har denne bilen med 2 stk bakovervendte barneseter?
Jeg er 187cm høy så trenger litt plass foran.

Etter det jeg har sett så virker det som om det er nok bagasjeplass for en liten familie + at man kan sette på takboks hvis behovet virkelig skulle melde seg.

Vurderer denne som bil nr 1.
Noen med erfaring fra samme situasjon?


erikaak

Har nettopp hentet en TM3 i helga, så har ikke så langt erfaringsgrunnlag. Men vi er også en familie på 4 hvor jeg er 186cm høy. Våre barn sitter fremovervendt og det går bra. Men, jeg tror det kan bli knapt med bakovervendt sete bak deg. Foreslår i hvert fall og prøve før du kjøper.
For øvrig har bilen mer enn nok plass til bagasje osv for vårt behov.
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

Eirik_H

Sidan du skal ha bakovervendte barnesete bør du sjekke om det er plass. Ein annan ting å tenke på er om det er praktisk med bakovervendte barnesete i Model 3. Det er ein låg bil, og mi erfaring er at litt høgare bil er ein stor fordel når ein skal plassere og feste små barn. Sjå elles denne testen med Model 3 og tre barneseter: https://www.tu.no/artikler/vi-tester-tesla-model-3-som-familiebil/463887

GOS


Er ikke så høy som deg, men jeg har 2 store bakovervendte stoler stående på høyreside bak når barnebarna er på besøk, en AxKid Minikid og en Britax Max Way Plus. Disse to stolene "passer" ganske godt til hverandre og bygger mindre i bredden enn om jeg skulle hatt to like. Med en slik løsning så tror jeg du kan sitte komfortabelt i førersetet. Men om du har en stol bak deg så kan du ikke gjøre regning med å kunne ha særlig "liggestilling" på ryggen din. Er du av typen som sitter veldig oppreist når du kjører så kan det gå.

Så, jeg tror det kommer helt an på hvilke stoler du har/kommer til å ha.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

-marius-

Takker for svar. Hvilket av setene Axkid og Britax bygger minst i lengden?
Har blitt anbefalt Axkid.
Mulig løsning kunne jo kanskje vært ett sete i passasjersetet og ett annet rett bak.

Har nå Besafe X3 med isofix og det føles ut som gigantseter.

Må uansett få testet dette på en måte før det blir handel.

GOS

Sitat fra: -marius- på mandag 23. september 2019, klokken 13:57
Takker for svar. Hvilket av setene Axkid og Britax bygger minst i lengden?
Har blitt anbefalt Axkid.
Mulig løsning kunne jo kanskje vært ett sete i passasjersetet og ett annet rett bak.

Har nå Besafe X3 med isofix og det føles ut som gigantseter.

Må uansett få testet dette på en måte før det blir handel.

Har dem ikke i bilen nå, men jeg tror de bygger rimelig likt så vidt jeg husker. Har ikke prøvd å ha noen av dem i passasjersetet fremme da det vel ikke er anbefalt selv når du slår av airbagen?

Jeg har også ett MaxiCosi med Isofix base. Om jeg har den bak meg og en av de andre store setene på høyre side, så er det rimelig trangt for de som eventuelt skal sitte i midten bak, det går om en ikke er for brei, men ikke å anbefale på lange turer. (Den i midten bak må jo gå inn å sette og feste seg før jeg setter inn minstemann da)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

-marius-

Svenskene sier det er like trygt å sitte foran som bak så lenge man skrur av airbag, men at det absolutt tryggeste stedet i bilen for små barn er så nærme midten som mulig.

Erlend111

Hei. Jeg er 187cm som deg og har to bakovervendte seter. Eller, snudde eldstemann på 3,5år akkurat. Det er ikke noe problem etter min mening, men det kommer selvsagt an på hvilket sete du har og hvilken stilling du liker å sitte i. Selv har vi besafe izi combi.
Bor du i Tønsberg området må du gjerne få teste det ut om du vil være på den sikre siden. Hvis det er relativt kort tid til du skal snu setene til et av barna så er det ikke noe å lure på. Brukes i dag som bil nr 1 hos oss.
Som noen skriver her med lave biler, er jeg enig. Det ble et par skallinger i glasstaket på stakkaren før jeg lærte meg teknikken.  :o

MyMuffin

Om det blir trangt så kan kanskje Cybex sirona eller lignende sete (som kan vris 90 grader) være tingen for deg, da kan du ihvertfall vri den om slik at den ikke butter i ryggen din når barna ikke er med.

Er bare 177, men sitter godt i model 3'n, selv med bakoverlent sete, såpass godt at 4 åringen som sitter foroverlent ikke har blitt flyttet til å sitte bak meg.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

ohowl

Jeg er riktignok bare 181, og trenger ikke mer enn 1 stykk bakovervendt til våre tre barn, så det blir ikke helt samme sak, men erfaring fra en familie på fem:

Har et forovervendt sete på hver side (Maxi-Cosi Kore) og et bakovervendt i midten (Axkid Minikid, siste utgave (som jeg tror er samme dimensjoner som forrige versjon)). Noen ganger kjører vi med det ene forovervendte framme hvis mor må sitte med minstemann. Dette fungerer helt glimrende for oss, men jeg tror kanskje det hadde blitt litt trangt med et bakovervendt bak meg; i alle fall om det var minikid (som per i dag stikker litt fram mellom forsetene). Løsningen med bakovervendt i midten pluss et til bak passasjersete har jeg mer tro på, for i passasjersetet er det jo et hav av plass.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

kamuflars86

Vurderer å gå fra Model S til Model 3 pga innhugget i økonomien blir mye mindre med 3ern. Men vi har 3 barn på 12, 7 og 3år. Er redd det blir liten plass i kupeen  ::)  Noen med 3 barn som har erfaring rundt det?


-marius-

Sitat fra: Erlend111 på mandag 23. september 2019, klokken 19:24
Hei. Jeg er 187cm som deg og har to bakovervendte seter. Eller, snudde eldstemann på 3,5år akkurat. Det er ikke noe problem etter min mening, men det kommer selvsagt an på hvilket sete du har og hvilken stilling du liker å sitte i. Selv har vi besafe izi combi.
Bor du i Tønsberg området må du gjerne få teste det ut om du vil være på den sikre siden. Hvis det er relativt kort tid til du skal snu setene til et av barna så er det ikke noe å lure på. Brukes i dag som bil nr 1 hos oss.
Som noen skriver her med lave biler, er jeg enig. Det ble et par skallinger i glasstaket på stakkaren før jeg lærte meg teknikken.  :o

Det hadde vært flott, bor i Horten så ikke lange biten  :D

Linka

#12
Vi har kun Model 3, og den fungerer absolutt strålende som vår eneste bil. Barna elsker den! (Emission testing stopper gråt og surmuling umiddelbart :D ). Familien består av to voksne og en 3- og 7-åring.

Vi opplever det som et meget romslig bagsjerom, så med lur pakking og bruk av myke bager kan det godt hende du klarer deg uten takboks - selv med vogn i bagasjerommet. Det er også plass til to mindre myke bager eller carryon-koffert på gulvet mellom barnestolene.

Vi har kun hatt èn bakovervendt stol i vår bil, men den bakovervendte stolen har til gjengjeld vært bak føreren. (Mannen er vel rundt 183, har stolryggen i "normal" tilbakelent stilling).

Som du selv nevner; BeSafe X3 er vel den mest massive stolen som selges. Vi valgte å bytte det ut med Cybex Sirona når yngstemann skulle ut av nyfødtstolen (pga. plassproblemer i den gamle bilen). "Dessverre" for oss kjøpte vi stolen ett år for tidlig; nå kan du jo rotere setedelen 90 grader og veldig enkelt løfte barn inn/ut. På vår base må vi løfte selve stolen opp og klikke den på plass fremovervendt når barna ikke sitter på og vi ønsker å legge ryggen lenger ned på stolene framme. (Kan absolutt anbefale Cybex Sirona, til tross for at barnet får mindre oversikt (sitter lavere) og noe kortere plass til beina sine).

Sitat fra: kamuflars86 på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:28
Vurderer å gå fra Model S til Model 3 pga innhugget i økonomien blir mye mindre med 3ern. Men vi har 3 barn på 12, 7 og 3år. Er redd det blir liten plass i kupeen  ::)  Noen med 3 barn som har erfaring rundt det?

Når 3-åringen skal over i fremovervendt, så kan det fungere dersom du ikke velger den bredeste beltestolen (eks. den vi har, Cybex Solution Z-fix som er helt sinnsyk bred i skulderpartiet), og heller ikke har en bred stol til 7-åringen fra før av. Men ville ha tatt med meg stolene og prøvd visst du har anledning. Be 12-åringen om en komfortuttalelse :-)

I baksetet på vår bil har det vært 3, 7 og voksen ved enkelte anledninger, så det går jo. Men kjører dere mye og langt, bør dere absolutt gjøre en komforttest med barnestolene og 12-åringen. (Antar at 12-åringen ikke har egen stol lenger).

Nakatira

1.94 her. vi er bare 3. men guttungen sitter i forover barnesete bak meg, og jeg har plass til overs (kan kjøre sete lenger bak om ønskelig)

Model 3 er overaskende stor innvendig, gjort unna noen bilferier også, ikke manglet plass.

Linka

#14
Vi byttet plass på setene nylig for å «forenkle kommunikasjon» mellom sjåfør og minste barnet. Passasjersetet står i vanlig stilling, og godt med plass til å ta det lenger bak for de som er lengre i beina enn meg og mannen.

PS: Beklager at forumsoftware roterer bildet. Se på det som nakkestrekk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA