Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpte akkuratt en Leaf

Startet av Muchos, søndag 22. september 2019, klokken 21:10

« forrige - neste »

Muchos

Hei alle sammen!
Etter en tids research på nett så har jeg nå kjøpt en Leaf 24kwh 2017 modell med 19.900 km på telleren.

Gjorde en del research og havnet på at det viktigste for meg var bilen ikke skulle være US modell og heller ikke 2011-13 mod. Ellers ville jeg ha Acenta eller Tekna helst Norsk bil siden det på en måte er mest ryddig.

Nå har jeg til tross, signert kontrakt på en svensk leaf acenta m varmepakke / varmepumpe. Rattvarmer carwings og the whole shabang.

Denne fikk jeg for 149 tusen kr med ca 2 år til neste EU og nybilgaranti til 2022.

Jeg ble veldig tiltrukket av den lave km.

Jeg har skrevet kontrakt på fredag men ikke signert for finansiering pga teknisk problemer hos vegvesenet på Fredag ettermiddag. Så planen er at jeg signerer for finansiering på Mandag og overtar bilen da. (imorgen)

I ettertid nå ila helgen, så angrer jeg ikke men kan si har fått litt kalde føtter. Litt usikker. Det skal sies at jeg er vinglete av natur og er mye frem og tilbake på Alt jeg gjør, men bør jeg ha grunn til bekymring på dette kjøpet? Batterihelse 12 streker.
Leaf 17 mod acenta Svensk bil med 19.900 km til 149000kr. Ganske strøken. Med nesten helt nye vinterdekk. Er ikke det en ganske grei deal? Eller burde djeg ha lagt på 10-20 tusen og gått for en 30kwh med dobbel så høy km kjørt.

Skal hovedsakelig brukes i Oslo ca 30-40 km på dagtid. Ellers pendle Oslo - Drammen annenhver helg når jeg skal hente og levere min datter.

Og garantien kan vel brukes i Norge? Forhandler reklamerer jo for det og er et ganske kjent og etablert forhandler vi snakker om her.

Setter pris på svar/tilbakemeldinger.


hemi

Du mangler vel noen år med garanti/reklamasjonsrett?

Hva diffen på det er, vet jeg ikke.

Ikke så mye feil på de heldigvis.

Carl Anton Stenling

Høres ut som bilen passer for bruksområdet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Muchos

Sitat fra: hemi på søndag 22. september 2019, klokken 21:45
Du mangler vel noen år med garanti/reklamasjonsrett?

Hva diffen på det er, vet jeg ikke.

Ikke så mye feil på de heldigvis.

Forsto ikke helt hva du mente. Bilen har resterende nybilgaranti frem til 2022. Mener du at jeg mister denne siden det er forhandler import fra Sverige?

hemi

ja,5 år reklamasjonsrett er noe du får på ting kjøpt nye i norge, om noen importerer fra sverige har du det ikke.

Muchos

Ja reklamasjonsretten på 5 år fra forhandler er jeg klar over. Men hvorfor i huleste reklameres det fra forhandler om nybilgaranti frem til 2022 da? Så den "Nybilsgarantien" er basically verdiløs her i Norge da. Hm.... Ikke lett det her hehe.

sylwester

De svenske har 3 års fabrikkgarantim, men mulighet til å kjøpe ekstra år på nåværende modell som følger bilen, men er ikke sikker på om de ekstra årene gjelder i hele Europa eller kun i Sverige. Hvis forhandleren du har kjøpt av er Norsk så har du uansett reklamasjonsrett og mange kan hende gi tilsvarende garanti som norske biler og at den garantien som nevnes er deres egen.  Batteripakka har uansett 8 års garanti i begge land.

Husk at en bil fra 2017 har NEDC som ikke er sammenliknbar med WLTP som brukes på nye biler. Dvs. det kan være lit forvirring rundt rekkevidde på brukte biler. 24kWh har 199km NEDC og tilsvarer 140km  WLTP og på vinteren kan du oppleve 80km rekkevidde. Det er ca. 100km tur/retur så det kan hende du må tilpasse kjøringen for å klare det eller hurtiglade litt på de kaldeste dagene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Hvis du har en kontrakt med en forhandler som gir deg de rettigheter som du har listet opp at de har lovet deg så er det vel bare å forholde seg til forhandleren hvis, når eller om det skulle dukke opp et problem? Om de har, eller ikke har, "ryggdekning" for sine garantier er helt og holdent deres problem etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

Kjøper du den av en nissan forhandler, og de gir deg skriftlig at det er garanti til 2022 er det ikke noe problem.

Kjøper du av 3 part, og de har noe 3 part garanti, da begynner det bli værre.

Muchos

#9
Ja det er snakk om et kjent og godt etablert Nissan forhandler som tar inn store volum av denne type bil som jeg har skrevet kontrakt på.

Taker for alle svar forresten.

EDIT: Så nå er status at bilen ikke er klar idag heller. Den skulle egentlig bli min på Fredag da jeg signerte kontrakt. Bilen står i hallen og er vasket men problemer hos Statens Vegvesen.

Forhandler sier kanskje imorgen eller Onsdag og mumlet seg frem til at jeg kunne få gratis service el no helt på slutten av samtalen på tlf.

Hva synes dere er en rimelig kompensenjon nå som jeg må vente flere dager? Har aldri kjøpt bil av forhandler før.

Gratis service om 1 år er ikke det sweet deal? :)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA