Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Godt skrevet artikkel om FSD o.l. fra TU

Startet av Motorwatt, søndag 22. september 2019, klokken 00:42

« forrige - neste »

Motorwatt

Les her:

https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-biler-er-enna-en-drom-fortsatt-bare-pa-niva-2-av-5/467952

Står bl. a. annet: I Europa er det foreløpig kun Storbritannia som i år har åpnet for testing, mens det i EU generelt ikke er ventet regelverk som tillater testing før tidlig neste tiår.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

Neste tiår høres lenge til, men det starter jo neste år. Fin måte å vinkle det så negativt som mulig så klart.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

DagfinnN

10 år for å nå nivå 5 - ja kanskje.
Men om nivå 3 kommer neste år blir jeg strålende fornøyd. Nivå 4 vil også være bra da man kan sove på motorveier mens bilen kjører.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Neste tiår for full pakke, er kort tid.

Nivå 3 neste år er også kort.

cra

Sitat fra: knut.aulie på søndag 22. september 2019, klokken 12:58
Nivå 3 neste år er også kort.

Kommer jo litt an på hvor nært de faktisk er (ikke sikkert vi vet alt). På ett eller annt tidspunkt kommer jo Nivå 3 i morgen.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorEl

Likte veldig godt artikkelen og den linken i artikkelen som snakket om disse billige Lidarene. Om en slik billig-Lidar koster 100kr så kan jo Tesla også implementere disse også i tillegg til alt det andre.

cra sin uttalelse likte jeg aller best :) "På ett eller annet tidspunkt kommer jo Nivå 3 i morgen."
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

#6
EM har sagt:

"Lidar is a fool's errand," Elon Musk  said. "Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It's like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it's ridiculous, you'll see."

Mulig han må endre synspunkt, hvis eller når, Lidar blir billig... Men kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse. Uansett!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Uttalelsen hans gjelder jo de dyre lidarene som ble produsert da. Om det kommer billigere og bedre, så er jo det en ny situasjon. Hvis det feks viser seg er en ny type billigere og bedre lidarer som skal til for å realisere FSD, og at det er gjennomførbart økonomisk og praktisk å få montert disse, så tror jeg at han kjapt endrer mening.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. september 2019, klokken 09:55
Mulig han må endre synspunkt, hvis eller når, Lidar blir billig... Men kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse. Uansett!

Du kjenner ham ikke rett.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på mandag 23. september 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. september 2019, klokken 09:55
Mulig han må endre synspunkt, hvis eller når, Lidar blir billig... Men kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse. Uansett!

Du kjenner ham ikke rett.
Påstand med betingelse. Men (om jeg) kjenner ....
Kjenner du han?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: kodax på mandag 23. september 2019, klokken 10:26
Uttalelsen hans gjelder jo de dyre lidarene som ble produsert da. Om det kommer billigere og bedre, så er jo det en ny situasjon. Hvis det feks viser seg er en ny type billigere og bedre lidarer som skal til for å realisere FSD, og at det er gjennomførbart økonomisk og praktisk å få montert disse, så tror jeg at han kjapt endrer mening.
Her er hele artikkelen, og det høres ikke ut som om han har mye tro på Lidar.

https://techcrunch.com/2019/04/22/anyone-relying-on-lidar-is-doomed-elon-musk-says/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. september 2019, klokken 12:53
Sitat fra: RuneW på mandag 23. september 2019, klokken 12:49
Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. september 2019, klokken 09:55
Mulig han må endre synspunkt, hvis eller når, Lidar blir billig... Men kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse. Uansett!

Du kjenner ham ikke rett.
Påstand med betingelse. Men (om jeg) kjenner ....
Kjenner du han?

Jeg trenger ikke å kjenne ham. Jeg tar utgangspunkt i din uttalelse: "...kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse".

Han har gått tilbake på bestemmelser flere ganger. Nå sist i designet av Starship mk1/2, etter at andre har overbevist ham om at et annet design (separere landingsbein og finner) er bedre.

Altså kjenner du ham ikke rett.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 23. september 2019, klokken 09:55
EM har sagt:

"Lidar is a fool's errand," Elon Musk  said. "Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It's like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it's ridiculous, you'll see."

Mulig han må endre synspunkt, hvis eller når, Lidar blir billig... Men kjenner jeg han for rett, så går han aldri tilbake på en bestemmelse. Uansett!

Han kommenterer at de både er unødvendige og dyre. Hvis de slutter å være dyre, kan det fortsatt være at de er unødvendige.

geear

Han var ganske bestemt i den uttalelsen, og jeg syns det virket som han mente de var helt unødvendige uavhengig av pris, men hvem vet.. forøvrig en veldig interessant presentasjon, som ga meg noe mer positiv oppfatning av fremtiden til AP/FSD enn jeg hadde før (uten at jeg er overbevist).


https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=6061

JorEl

#14
Min oppfatning er at Musk måtte tilbakevise at Lidar var det beste systemet. Pris ble et motargument. Der brukte vel Musk SpaceX som et eksempel hvor det var gunstig å bruker Lidar, men altså ikke på biler.
Nå om Lidar blir billig, tror jeg  Musk har ingenting i mot å bruke noe som kan gjøre Tesla til en bedre bil. Men han kommer sikkert ikke til å skryte over det før det henger sammen med en lansering, siden ingen Teslaer har Lidar.
Om Tesla som er innovaive på et helt annet nivå enn resten av gjengen, skulle finne på og ikke vurdere teknologi pga noen tidligere uttalelser, finner jeg usannsynlig.

Edit; kom litt i tenkeboksen nå :o Det jeg husker fra Musk sine ord, var vel at Lidar kunne tegne opp alt rundt seg, men ikke kjenne det igjen. Alt blir vel "glemt". Kameraene til Tesla skulle gjennom N-nettwork kunne kjenne igjen, og bygge seg opp erfaring, som igjen ble brukt til å bygge opp et bedre NNsystem. MEn når vi tenker på Smart-Summon som har problemer å skille mellom en fortauskant og skyggen fra en fortauskant, ol. Så ville vel Lidar, som bygger opp et bilde av omgivelsene, være kjekt å ha med på laget?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA