Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sette opp veggstativ for å ta vare på "kladden" til ladekabelen?

Startet av ABA, lørdag 21. september 2019, klokken 15:27

« forrige - neste »

ABA

Har nylig kjøpt meg en Mitsubishi i Miev 2012-modell.
Kabel (tror det er type 1?) er lang og har behov for et slags stativ... hvor får jeg kjøpt det billig?
Er kanskje også litt dumt at den tykke boksen på laderen henger så og si fra stikkontakten og legger stor vekt der... noen tips / henvisninger til produkt?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ABA

Supert, tusentakk!
Finnes det noe beskyttelse for den boksen på laderen? Evt. en beholder/plastikk?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ABA

Mitsubishi I-Miev 2012-modell

KjellG

På en vanlig ladekabel for vanlig schuko-kontakt er det en «klump» som inneholder noe elektronikk. Denne klumpen har fått slang-navnet «kladden». Den kan være tung og skal aldri henge i ledningen. En må ordne med en snor eller kurv slik at ledningen gra kladden til veggen forblir slakk.

Du bør på fast ladested vurdere å montere en ladestasjon. Dette gir en noe sikrere lading og eventuelt raskere lading om bilen har kraftigere ombordlader.

TB

Har et slikt oppheng for Panasonic EVSE (som leveres originalt til trillingene) liggende ubrukt, om noen er interessert si ifra.

Her settes EVSE (ladekladden) inn fra toppen, og lokket settes på. Da blir det ingen vekt på kontakten.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ABA

Ser dette greit ut?
Kladden henger med et tau festet til en spiker i veggen som tar vekten. Det går vel fint? Videre tok jeg også to lag med plast rundt kladden😊 er et lite tak over denne «ladestasjonen»
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

KjellG

Her har du litt jobb med å kveile kabel av og på.

På klatretau bruker en nå en litt annen teknikk. Overført hit:
Legg kabelen i lange sløyfer frem og tilbake over kabelholderen. På den måten oppstår ingen twist i kabelen ved oppkveiling.
Ved ladestart, løfte hele bunten av «krybba» og «kast» den i ønsket retning. Raskt å legge ut, igjen ingen twist ved utlegging. 

Obs, har ikke forsøkt dette selv, ren skrivebordteori, men funker som nevnt på tau.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Håpløst kort kabel i enden med kontakten - man har lært litt med årene siden 2012. Hadde den vært litt lengre kunne man f.esk. puttet den i en postkasse eller andre med praktiske løsninger.

Enig med siste taler, plasten må være åpen i nedre del. En lukket pose ute blir fuktig innvendig uansett pga temperaturvekslinger.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sjokomelk

Jeg hadde droppet plastposen helt. Kladden er forseglet og tett og lagd for å tåle vær og vind. Bedre at den får lov til å tørke på den måten som var tiltenkt fra fabrikk, og ikke at du pakker den inn i noe som holder ekstra lenge på fuktighet. Hvis du vil den så vondt, så er det enklere å la den ligge nedsunket i en bøtte med vann hele tiden. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ferry

Et lite tak over er aldri feil. Har gjort noe tilsvarende med viltkamera. De er også tette og skal tåle utendørsbruk, men de tar ikke skade av å ikke bli vannet ;) Ei tom spylevæskekanne som skjæres til og skrus fast på veggen? Ikke pent, men enkelt og funksjonelt. En plankebit eller to, etter modell av ei fuglekasse?

cra

Sitat fra: KjellG på søndag 22. september 2019, klokken 00:01
Her har du litt jobb med å kveile kabel av og på.
Legg kabelen i lange sløyfer frem og tilbake over kabelholderen. På den måten oppstår ingen twist i kabelen ved oppkveiling.

Jeg ser mange "telefonledninger" rundt omkring, og anbefaler derfor å lære seg over/under-metoden. Det tar ikke lenger tid enn å kveile kabel på feil måte, og kablene vil vare mye lenger. (Sløyfer fram og tilbake funker fint når man ikke skal ta med seg bunten)  :)

Denne metoden bruker jeg med hell på alt av kabler:

https://www.youtube.com/watch?v=cpuutP6Df84
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

«Over/under» er klart et alternativ, men da med så stor sløyfe at en enkelt kan hekte kveile opp på kabelstativet til slutt. Her er det vist stramt. Det tar ekstra tid å kveile opp og å ta det av i tillegg til vridningen av kabelen.

Elmo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 22. september 2019, klokken 10:45
Jeg hadde droppet plastposen helt. Kladden er forseglet og tett og lagd for å tåle vær og vind. Bedre at den får lov til å tørke på den måten som var tiltenkt fra fabrikk, og ikke at du pakker den inn i noe som holder ekstra lenge på fuktighet.
100% enig  :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA