Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien

Startet av Elninja1, lørdag 21. september 2019, klokken 11:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Crown på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:21
Sitat fra: el-sprell på tirsdag 24. september 2019, klokken 20:29
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)

Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden. Så alt i alt var det sikkert ganske likt. Ellers er det også en svakhet med testen at det er tallene bilene rapporterer som brukes. I en fossilbiltest vil man jo alltid bruke antall liter fylt bensin delt på antall km helst fra GPS for å få nøyaktige og etterprøvbare tall, slik burde det vært for elbiler også, og antall kWh levert fra laderene burde vært oppgitt. Dessverre får man ikke det fra Teslaladerene, så da må man bruke Ionity eller lignende for alle bilene.

Om man bruker TeslaFI så får man enkelt ut tall fra alle ladesesjonene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:27
Om man bruker TeslaFI så får man enkelt ut tall fra alle ladesesjonene.
Er det levert antall kWh, altså inkludert ladetap, og ikke hva bilen rapporterer hva den får inn? Da kan vel det brukes ja. Eneste testen jeg har sett der tallene ble oppgitt var den siste sammenligningstesten til elbil24 da alle kjørte til 0% og så ladet på Ionity, som gav følgende tall, som man ser er det litt avvik.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
EDIT: Merk at der hadde I-pace 22'', e-tron 21'' og de to andre 20''.
Testen til TB viste jo også at X viste for mange km og e-tron for få, så det er relativt viktig med eksterne målinger.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Om det er forbruk med eller uten ladetap man ser på kommer jo an på hva man er ute etter å måle. Om man ser på rekkevidde er jo ladetapet uinteressant og feil å bruke. Ser man på kostnader og ladetid blir det derimot interessant
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Crown på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:21
Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden.
At det var kaldere søndag er jo rett og slett bare fake news. Er ikke vanskeligere enn å se på instrumentpanelet i videoene. Ved Løddekøpinge (midtveis) viser Model X 17 grader (lørdag), mens e-tron viser 20,5 grader (søndag). JA det var vått og kjølig helt i starten av e-tron testen, derfor ga han også e-tron en tjuvstart fordi han trodde det ville være dårligere forhold, men kort tid etterpå var det tørre veier. Totalt sett kan det ikke ha vært veldig ulikt de to dagene, noen deler av testen er det høyere for X, og andre høyere på e-tron.

Tellus

Sitat fra: gr på søndag 22. september 2019, klokken 01:03
Hver gang i-Pace kommer dårlig utav det har du alltid en forklaring, alltid noe galt med testen. Og e-Tron ble testet under _bedre_ forhold enn X raven.

Hver gang X kommer dårlig utav det har du alltid en forklaring, alltid noe galt med testen. Og X ble testet under _bedre_ forhold enn e-tron  ;D

geear

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 09:04
Hver gang X kommer dårlig utav det har du alltid en forklaring, alltid noe galt med testen. Og X ble testet under _bedre_ forhold enn e-tron  ;D
Åååå så surt.  :laugh:

Hadde det vært riktig at e-tron ble testet i lavere temperaturer hadde jeg skrevet det, men i stedet for å stole på hva en eller annen skriver om noe en eller annen har hentet ut i fra noen værsider på internett og publisert i et eller annet kommentarfelt på facebook, så er det faktisk lov å se videoene og lese temperaturen i instrumentpanelet med egne øyne. Det er fortsatt lov å tenke selv.

Crown

Sitat fra: gr på onsdag 25. september 2019, klokken 08:38
Sitat fra: Crown på tirsdag 24. september 2019, klokken 23:21
Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden.
At det var kaldere søndag er jo rett og slett bare fake news. Er ikke vanskeligere enn å se på instrumentpanelet i videoene. Ved Løddekøpinge (midtveis) viser Model X 17 grader (lørdag), mens e-tron viser 20,5 grader (søndag). JA det var vått og kjølig helt i starten av e-tron testen, derfor ga han også e-tron en tjuvstart fordi han trodde det ville være dårligere forhold, men kort tid etterpå var det tørre veier. Totalt sett kan det ikke ha vært veldig ulikt de to dagene, noen deler av testen er det høyere for X, og andre høyere på e-tron.
Men i alle dager, hvorfor klipper du vekk neste setning fra meg - "Så alt i alt var det sikkert ganske likt." som sier at vi har samme konklusjon? Er det bare for å krangle? Vi er jo enige i at forholdene kan regnes som likeverdige totalt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: turfsurf på onsdag 25. september 2019, klokken 06:25
Om det er forbruk med eller uten ladetap man ser på kommer jo an på hva man er ute etter å måle. Om man ser på rekkevidde er jo ladetapet uinteressant og feil å bruke. Ser man på kostnader og ladetid blir det derimot interessant

Nå går du ut i fra at bilene viser tall som er sammenlignbare. Men bilene viser tall på forskjellig måte. Noen har med forbruk mens den står i ro, andre ikke. Noen har med litt ladetap i tallene, og så er det nok forskjellig måte å regne seg fram til strømforbruket. Fra fossilverdenen vet vi jo også at det bilen sier ikke kan stoles på, jeg har hatt en Toyota som viste 20% for lavt i forhold til når jeg målte tall fra bensinpumpen, mens Subaruen min alltid viste nesten helt riktig. Når biltallene så brukes som forbrukstall i en test blir det urettferdig for Subaruen.

Tallene levert fra lader kan derimot brukes, og jeg tror ikke at bilene har så enorm forskjell i ladetap. Det er i så fall enorm sløsing for de med høyest ladetap. Dermed sitter vi igjen med at det bilene viser er regnet ut på forskjellig måte, og ikke kan brukes fullt ut ved sammenligning på tvers av merker.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Crown på onsdag 25. september 2019, klokken 09:42
Nå går du ut i fra at bilene viser tall som er sammenlignbare.
Nei det gjør jeg ikke, jeg menere akkurat det jeg skriver. Forbruk med og uten ladetap kan brukes til å regne ut forskjellige ting.

At bilene viser ulikt er en annen sak, men forandrer ikke på punktet over.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elninja1

Det viktigste for meg er at min superlading er gratis på tur. +at jeg ikke må stå i lange køer hos ionity i fremtiden. Blir kaos i vinterfjellet snart med alle de etron 50 som må lade.

Thomas Parsli

Selvfølgelig har e-tron både mindre rekkevidde og høyere forbruk.
Den har tross alt mindre (tilgjengelig) batteri, høyere luftmotstand og (tilsynelatende) mindre effektive motorer.

Hvis noen har data om vindforholdene dagen e-tron ble kjørt, kan vi estimere ut merforbruket.

Merforbruket ved litt lavere temperatur er neglisjerbart, i hvertfall så lenge Bjørn ladet bilene rett før avreise så batteriene ikke var kalde.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:51...
På langtur med Tesla navigasjon bør vel SC være «på ruten mot målet» ikke destinasjonen før Teslaen selv optimaliser temperatur før SC lading, da SC ikke bør være destinasjons lading.
Jeg trodde man nettopp burde velge SC som mål, slik at temperaturen på batteriet ble optimalisert når man kom fram til laderen, men du sier at man ikke burde det?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Sitat fra: kodax på onsdag 25. september 2019, klokken 11:36
Jeg trodde man nettopp burde velge SC som mål...
Det bør vel holde at SuC ligger inne som ladested på ruten. Nå er jo ikke Tesla Navigasjon så god på waypoints, men med litt flaks så ligger det en passende SuC inne på en lengre rute. Ellers får man bare legge de inn SuCsessivt. :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 11:08

Merforbruket ved litt lavere temperatur er neglisjerbart, i hvertfall så lenge Bjørn ladet bilene rett før avreise så batteriene ikke var kalde.

Nå er det neppe batteritemperaturen folk tenker på når temperaturforskjeller diskuteres. Derimot endres luftens tetthet som funksjon av trykk og temperatur. Luftmotstanden endres proposjonalt med luftens tetthet.

Beste er å kjøre bilene samtidig. Har forståelse for at det rent praktisk er vanskeligere da logistikken blir mer utfordrende.

Crown

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 11:08

Merforbruket ved litt lavere temperatur er neglisjerbart, i hvertfall så lenge Bjørn ladet bilene rett før avreise så batteriene ikke var kalde.
Nå er det neppe batteritemperaturen folk tenker på når temperaturforskjeller diskuteres. Derimot endres luftens tetthet som funksjon av trykk og temperatur. Luftmotstanden endres proposjonalt med luftens tetthet.

Nettopp. Og det blir desto mer avgjørende i motorveihastighet. Batteritemperaturen regner jeg med at begge bilene er så avanserte her at de har veldig god kontroll på det selv, det er jo ikke Leaf vi snakker om.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA