Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien

Startet av Elninja1, lørdag 21. september 2019, klokken 11:31

« forrige - neste »

Crown

Ser dere videoen til TB så er det jo nettopp det han poengterer, at ladehastigheten til X og S er ikke noe særlig spesiell mer, og Tesla må ikke stoppe utviklingen av dem, men gi dem samme batteriteknologi som Model 3. Faktisk ville jo e-tron fra og med 1000km bare rykket fra, og med tilhenger ville den rykket fra enda før.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

daktari

En annen ting jeg stusser på er at X oppgir minst 10% lavere forbruk enn e-tron iflg tabellen helt på slutten av videoen. Stemmer det egentlig?

X har minst 10 kWh større batteri 94 kWh vs 84 kWh for  100 til 0. E-tron brukte ca 300 kWh på hele turen, altså 3,6 fulladinger. X ca 270
kWh og 2,8 fulladinger.
Kunne han spart en hel lading på turen med X, Hvor mange ganger ladet han?

Det er også lite sjarmerende at X ikke får full guffe fra 10% men må opp på 20%, og også holder farten kortere enn e-tron. I praksis blir da den ekstra batterikapasiteten til X bortkastet på slik type kjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

el-sprell

Han ladet vel en gang mindre med X. Trengte kun 1 ladestopp før han ladet ved snupunktet, hvor E-tron måtte stoppe to ganger. Så på det tidspunktet var fordelen med større batteri 'brukt opp'.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 22:36
Ser dere videoen til TB så er det jo nettopp det han poengterer, at ladehastigheten til X og S er ikke noe særlig spesiell mer, og Tesla må ikke stoppe utviklingen av dem, men gi dem samme batteriteknologi som Model 3. Faktisk ville jo e-tron fra og med 1000km bare rykket fra, og med tilhenger ville den rykket fra enda før.
På min S75D ladet jeg med elendig hastighet på SC vei i Danmark. Så skrudde jeg av range mode og lade hastighet økte betydelig. Årsak er at både oppvarming og kjøling av batterier er nedsatt ved rangemode.

Kan forsøke å teorisere litt på problemstillingen, så kom gjerne med innspill.
- Altså begynner man SC med ugunstig temperatur på batterier i forhold til optimal SC ladehastighet, og nødvendig kjøling ev oppvarming må gjøres før ladehastighet kan økes (oppleves som treg ramp-up, men også litt lav ladehastighet gjennom hele ladesekvensen)
Hadde Teslabjørn kjørt uten RangeMode, så hadde batterienes temperatur vært mer optimal ved ankomst til SC og lading maksimert. På langtur med Tesla navigasjon bør vel SC være «på ruten mot målet» ikke destinasjonen før Teslaen selv optimaliser temperatur før SC lading, da SC ikke bør være destinasjons lading.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 16:48
Nå har jeg sett videoen. Syns det var mye rot og slurv med ladingen av den Teslaen. Trodde Bjørn var på hugget og kjente ladekurvene til fingerspissene. Men tydeligvis ikke.

Hadde jeg hatt en Raven skulle han fått lånt den en ny tur.  :-X

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:51
På min S75D ladet jeg med elendig hastighet på SC vei i Danmark. Så skrudde jeg av range mode og lade hastighet økte betydelig. Årsak er at både oppvarming og kjøling av batterier er nedsatt ved rangemode.

Ah takk - det forklarer mye. Bruker aldri Range mode så kjente ikke til virkningene av den.

En ganske noob ting å gjøre av selveste Teslabjørn da.

el-sprell

Testet ikke Teslabjørn lading på forhånd, uten Range Mode?
Hvor han opplevde samme ladehastighet som under 1000km turen.
Mener han snakker om dette under livesendingen, hvis jeg ikke husker feil.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

daktari

Er det sikkert at det brukes ekstra strøm på klargjøring av batteriet med Range Mode på? Med Range Mode av tapes sikkert forskjellen (10%) i forbruk, og så er man kanskje like langt, selv om Teslaen da lader raskere....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

På sommeren med range mode på stiger batteritempen høyere. Såpass høyt at en slik jeg forstår det faktisk teoretisk kan oppleve høyere ladehastighet enn uten range mode. Men vil også tro en kan oppleve struping av hastighet fordi batteritempen er for høy når en kommer inn til laderen.

På V2 laderne får 100-batteriene (såfremt de ikke er veldig mye hurtigladet) opptil 146-147kW, så det går unna nå.
75-pakken får vel maks rundt 135kW.

På langtur på sommeren ville jeg uansett kjørt med range mode av. Det holder batteritempen på et kurant nivå og det er ikke rare greiene å spare energimessig på litt kutt i AC effekt.
Plugge i rundt 10% og lade til 70% før avreise gir effektiv transport, og med supercharger-nettverk+CCS nettverket er fleksibiliteten ift å stoppe der det er mest effektivt eller pausebehovet oppstår ganske god.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Håvar

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 24. september 2019, klokken 10:51
Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 22:36
Ser dere videoen til TB så er det jo nettopp det han poengterer, at ladehastigheten til X og S er ikke noe særlig spesiell mer, og Tesla må ikke stoppe utviklingen av dem, men gi dem samme batteriteknologi som Model 3. Faktisk ville jo e-tron fra og med 1000km bare rykket fra, og med tilhenger ville den rykket fra enda før.
På min S75D ladet jeg med elendig hastighet på SC vei i Danmark. Så skrudde jeg av range mode og lade hastighet økte betydelig. Årsak er at både oppvarming og kjøling av batterier er nedsatt ved rangemode.

Kan forsøke å teorisere litt på problemstillingen, så kom gjerne med innspill.
- Altså begynner man SC med ugunstig temperatur på batterier i forhold til optimal SC ladehastighet, og nødvendig kjøling ev oppvarming må gjøres før ladehastighet kan økes (oppleves som treg ramp-up, men også litt lav ladehastighet gjennom hele ladesekvensen)
Hadde Teslabjørn kjørt uten RangeMode, så hadde batterienes temperatur vært mer optimal ved ankomst til SC og lading maksimert. På langtur med Tesla navigasjon bør vel SC være «på ruten mot målet» ikke destinasjonen før Teslaen selv optimaliser temperatur før SC lading, da SC ikke bør være destinasjons lading.

Burde ikke batteri vært temperert etter 800 km og to stopp ved SuC? Jeg synes jeg husker han også sa at den trege ramp-up og ladeeffekten var konsistent, dersom batteritemperaturen var årsak burde jo dette bedret seg underveis i testen.
Forøvrig stusser jeg også over at e-tron bare brukte 10% mer, hadde forventet en større forskjell.

Edit: forresten er vel trådtittel helt feil
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

el-sprell

Sier noe der.  På slutten av videoen med E-tron har Teslabjørn satt opp en tabell som viser forbruk.
Det står Model X Raven med 258Wh/km, og E-tron med 291Wh/km.
Dette tilsvarer 12-13% forskjell. Hadde kanskje vært 15-20% hvis bilene hadde blitt kjørt på samme dag?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Tellus

De 40 prosentene kommer vel fra konstant 90 km/t testen der forskjellen var mye større. Dette henger ikke helt på greip da forskjellene burde øke med høyere hastighet og ikke minke. Finne fem feil.....

el-sprell

Får 20% forskjell i forbruk i en 90km/t test med egen bil (21"). Samme strekning og tilsvarende vær/vind/temp. Har prøvd flere ganger å oppnå samme tall som Teslabjørn, uten hell.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

daktari

Sitat fra: el-sprell på tirsdag 24. september 2019, klokken 19:21
Sier noe der.  På slutten av videoen med E-tron har Teslabjørn satt opp en tabell som viser forbruk.
Det står Model X Raven med 258Wh/km, og E-tron med 291Wh/km.
Dette tilsvarer 12-13% forskjell. Hadde kanskje vært 15-20% hvis bilene hadde blitt kjørt på samme dag?
Han startet e-tron på en våt og kald dag, mens X var tørt og varmt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

el-sprell

Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Crown

Sitat fra: el-sprell på tirsdag 24. september 2019, klokken 20:29
Tenkte mest på at vindmøllene stod stille nedover i Sverige den dagen han kjørte E-tron. Teslabjørn mente at det var veldig lite vind. Strekket med våt asfalt var vel ikke så alt for langt?  :)

Det var mer vind andre steder på veien viser vindtabellene som en eller annen la ut på Facebooksiden til TB, og også litt kaldere søndag, det har mye å si for motstanden. Så alt i alt var det sikkert ganske likt. Ellers er det også en svakhet med testen at det er tallene bilene rapporterer som brukes. I en fossilbiltest vil man jo alltid bruke antall liter fylt bensin delt på antall km helst fra GPS for å få nøyaktige og etterprøvbare tall, slik burde det vært for elbiler også, og antall kWh levert fra laderene burde vært oppgitt. Dessverre får man ikke det fra Teslaladerene, så da må man bruke Ionity eller lignende for alle bilene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA