Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Led lys soom kjørelys?

Startet av PLUTO, søndag 25. november 2007, klokken 09:51

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har kjøpt noen ledlys til å ha i downlightene i taket i mitt hus. De bruker lite strøm og lyser meget  sterkt. Er det noen som lager ledlys til bruk som kjørelys på dagen til bruk i bil? Det vil jo forbruke mindre strøm og dermed forlenge kjørelengden.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Clas ohlson har noen "spot" lamper med 18 dioder.
Disse skulle holde til kjøre/park lys. Forøvrig har jeg benyttet 10W halogenpærer i parklysholderene.  Det ser ut som nærlys på avstand.

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Har også vurdert Clas Olson sine 12V led spotter. De har 2 størrelser.

Selv benytter jeg 16W pærer som parkeringslys, med dioder som skiller dem fra parklyskretsen, og forsyner dem med strøm fra kjøleviften på motoren på AX'en. Dermed lyser de automatisk så lenge motoren er på. Samtidig virker parklys som normalt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: PLUTO på søndag 25. november 2007, klokken 09:51
Jeg har kjøpt noen ledlys til å ha i downlightene i taket i mitt hus. De bruker lite strøm og lyser meget  sterkt. Er det noen som lager ledlys til bruk som kjørelys på dagen til bruk i bil? Det vil jo forbruke mindre strøm og dermed forlenge kjørelengden.


Teknologien finnes så slike lamper kommer nok snart. Men fordelen er nok først og fremst lang levetid. Om du bytter ut alle lampene med LED sparer du neppe mer enn 200 -300W. I løpet av en times kjøring 0,2-0,3 kWh altså 1-2km lenger kjørelengde.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Sitat fra: Griffel på søndag 25. november 2007, klokken 21:00
Om du bytter ut alle lampene med LED sparer du neppe mer enn 200 -300W. I løpet av en times kjøring 0,2-0,3 kWh altså 1-2km lenger kjørelengde.

jeg er innforstått med at det neppe ville gjøre noen enorm forskjell på kjørelengden, men nå er det jo et kjennt fenomen at litt spart her og litt der blir til... ;D
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

Ja ser en på strømforbruket istedet for kjørelengden så bilr det jo litt 400Wh om dagen 300 dager i året blir 120kWh spart.

Slik sett blr besparelsen enda større for fossilbiler som må produsere denne energien med motoren.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

#6
Hella har allerede tenkt på dere som vil ha LED-kjørelys  :D

Se i denne katalogen på side 8 http://www.hella.com/produktion/HellaCOM/WebSite/MiscContent/Download/Drivers/LSN_web_PDF_GB2.pdf

Vil også minne dere på at lykter som monteres på bil skal være godkjent og merket for dette. ClasOhlsons spotpærer er IKKE det.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA