Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere Tesla vegglader eller kjøpe annen?

Startet av fredsjo, lørdag 21. september 2019, klokken 08:13

« forrige - neste »

fredsjo

Da vi kjøpte vår Tesla mx fikk vi med en slik vegglader. Har fått pristilbud på 7500,- for å montere denne. Men så slo det meg, er dette den beste laderen? Har jo kommet en god del nytt på markedet nå..

Vi har en hytte under oppføring. Så denne Tesla-laderen kunne vi evt fått montert der.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

automat

TWC har to fordeler: Knappen på ladekontakten som åpner ladeluka, og pris (siden du allerede har laderen).

Og så har den noen ulemper. Man må ha B-vern i sikringsskapet. Den kan ikke smartlade (mot strømpris, effektavgift etc). Og kabelen er et stort beist. -Dimensjonert for 22kW, som de færreste har bruk for hjemme.

Den kan lastbalanseres mot andre Teslaladere.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

PalEngh

#2
Sitat fra: fredsjo på lørdag 21. september 2019, klokken 08:13
Da vi kjøpte vår Tesla mx fikk vi med en slik vegglader. Har fått pristilbud på 7500,- for å montere denne. Men så slo det meg, er dette den beste laderen? Har jo kommet en god del nytt på markedet nå..

Vi har en hytte under oppføring. Så denne Tesla-laderen kunne vi evt fått montert der.
Sjekk ut Easee easee.no. Det er en norskprodusert lader som blant annet fungerer med lastbalansering mot hovedsikring (automatisk), og om du får strøm fra Tibber (anbefales) så lader den når det er billigst strøm. Du kan koble totalt 3 Easee-ladere på samme tilførsel/kurs.
Tibber gir 20% rabatt på lading av el-bil, også på hytta.

Lader med 32A, trefas, også en Tesla. Og oppgraderes automatisk via innebygd, kostnadsfri SIM.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

trikola

Sitat fra: automat på lørdag 21. september 2019, klokken 12:51
Den kan ikke smartlade (mot strømpris, effektavgift etc).
Sikker på det? Til og med den medfølgende UMC fjernstyres (av Tibber). Ladestyringen foregår direkte til bilen slik jeg skjønner det, ikke til laderen.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

PalEngh

#4
Sitat fra: trikola på onsdag 04. desember 2019, klokken 13:23
Sitat fra: automat på lørdag 21. september 2019, klokken 12:51
Den kan ikke smartlade (mot strømpris, effektavgift etc).
Sikker på det? Til og med den medfølgende UMC fjernstyres (av Tibber). Ladestyringen foregår direkte til bilen slik jeg skjønner det, ikke til laderen.
Tibber har tillegg for de fleste biler, som Volvo, Jaguar, BMW, VW og Tesla som er integrert i Tibber-appen.
Der kobler man seg til bilens styresystemer ved pålogging eks. via Volvo On Call-ID'n din.
Dette styrer ladingen og sørger for Smartlading ved laveste strømpris.
Man trenger ikke Tibber Pulse eller Easee-lader for dette, kun Tibber strøm- og app.
For å lastbalansere mot hovedsikring trenger du Easee-laderen sammen med Tibber Pulse som overvåker strømforbruket via HAN-porten på strømmåleren din.


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

automat

Sitat fra: trikola på onsdag 04. desember 2019, klokken 13:23
Sitat fra: automat på lørdag 21. september 2019, klokken 12:51
Den kan ikke smartlade (mot strømpris, effektavgift etc).
Sikker på det? Til og med den medfølgende UMC fjernstyres (av Tibber). Ladestyringen foregår direkte til bilen slik jeg skjønner det, ikke til laderen.
Det korte svaret er ja. Man kan omgå laderen, og styre bilen direkte, slik du nevner. Men det fungerer ikke på biler uten appstyring, som min Ioniq.

I USA er det noen som har laget en hack, der en Raspberry pi er koblet til lastbalanseringsporten, og således kan styre ladestasjon ved å lure den til å tro at den lastbalanserer. Men dette er nerdemekk, ikke for folk flest. Har ikke hørt om noen i Norge som har prøvd seg på dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA