Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny 2019 Ioniq vs brukt?

Startet av Antonio Sarno, fredag 20. september 2019, klokken 19:53

« forrige - neste »

Antonio Sarno

Hei alle sammen!

Etter den nyeste utgave Ioniq kom med litt saktere hurtiglading enn man hadde forventet tror jeg at jeg vil kjøpe en 2019 modell. Det jeg lurer på om er hva dere mener om å kjøpe ny contra brukt med lav km. Ny har jeg fått tilbud på 290.000 med vinterdekk. Brukt fant jeg denne:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=151457914

Som jeg ser det, med den brukte mister man ett år på garantien og litt slitasje, men er det verdt 35.000?

Kitchendog

Jeg ville gått for den nye, med tanke på senere videresalg. Folk flest som ikke er over gjennomsnittet interessert, aner ingenting om ladehastighet og ser kun på rekkevidde. Den nye har vel diverse oppgraderinger, og du skal ha veldig lange dagsetapper før ladehastigheten blir et stort problem. Et større batteri vil også gi færre ladesykluser på samme kjørelengde, og muligheten til å operere i gunstig ladevindu (20-60/70%) øker.

automat

Spørsmålet her var jo ny vs brukt 2019-mod. Ikke 2019 vs 2020 mod. Den koster vesentlig mer.

Det kan være lettere å prute på en bruktbil. Og reell salgspris ligger ofte under annonsert pris på Finn. Jeg syns en ett år gammel bil bør mer ned enn 35k, i forhold til en tilsvarende nybil.



Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kitchendog

Ok, da missforstod jeg litt. Ville likevel gått for ny, når ikke prisen skiller mer. Man vet heller ikke hvordan batteriet er blitt behandlet.

arthur

Hvor mye bør prisen skille for å velge den brukte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på søndag 22. september 2019, klokken 08:22
Hvor mye bør prisen skille for å velge den brukte?

Det er ikke noe fasitsvar her. Er nybilen topputstyrt (takluke og skinn), som den annonserte? Hvis ikke, hvor viktig er dette for kjøper? Privatsolgte biler skal normalt ha lavere pris enn butikksolgte. Har bilen fått førstegangsservice?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Siden 35k ikke var nok etter hva jeg forstod på deg så lurte jeg egentlig bare hva beløpet skulle være for å være nok basert på din aktuelle vurdering.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

I juli betalte jeg 240k for min, som er førstegangsreg mai 2018. («Norsk» u skinn, fra forhandler)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA