Skrevet av Emne: FSD vs. Autopilot  (Lest 1040 ganger)

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
FSD vs. Autopilot
« på: fredag 20. september 2019, klokken 00:58 »
Hei.

Hva er forskjellen på Model S'en som selges nå med standard/inkludert Autopilot vs. FSD?

Hva er det FSD kan gjøre som ikke er mulig når det bare er standard Autopilot?

Jeg vet at summon, autoparkering og at den skal kunne kjøre til en destinasjon med navigasjonen er en del av FSD, men sistnevnte er vel uansett ikke tillatt i EU (eller spesielt velfungerende), så det eneste FSD, som koster 50 000,- ekstra, kan tilby er autoparkering og summon? Eller misforstår jeg? For Autopilot kan også følge trafikken, linjene i veibanen osv.?
2019 Tesla Model S "Raven" - til vurdering
2021 Tesla Model Y Performance - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - leveres inn 01/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2199
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #1 på: fredag 20. september 2019, klokken 07:05 »
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.
-2017 S90D
-2012 Leaf
---

-TOCN-signaturmedlem.

Joachim@sancon.no

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 430
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #2 på: fredag 20. september 2019, klokken 07:49 »
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.

Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.

NOA fungerte for meg svært dårlig og ikke jeg valgte derfor å ikke ta ut den nye Raven Model S jeg hadde bestilt. Og betale 50 lapper ekstra for filskifte ble litt drøyt.

Nå ligger det videoer ute av hva V10 klarer med FSD i USA som er svært imponerende. Men det spørs om vi i Europa får samme funksjonalitet. Gjør vi det, er det stor mulighet for at jeg hopper på en ny Model S med FSD igjen.

En inventory Model  S 75d med EAP og ble av Tesla solgt i juni for 595.000. Og betale 850.000 for innstegs modellen med FSD nå blir litt for mye opp i pris synest jeg.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6408
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #3 på: fredag 20. september 2019, klokken 08:21 »
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2199
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #4 på: fredag 20. september 2019, klokken 08:23 »
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...

Dagens AP er standardutstyr.
-2017 S90D
-2012 Leaf
---

-TOCN-signaturmedlem.

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #5 på: fredag 20. september 2019, klokken 08:31 »
FSD inkluderer også auto filskifte (aktiveres med retningsviser), og en del NOA-funksjoner som avkjøring fra motorveg, filvalg osv er også i funksjon på noen norske veier. Der dette ikke virker gir bilen deg beskjed når du må ta over fordi NOA ikke lenger styrer showet.

Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.
Hvis vår bil med AP1 viser flere felt i displayet bak rattet kan man bare holde inn blinklyshendelen på første steg, så bytter den fil hvis AP er aktivt. Står "Check blindspots carefully" elns mens man gjør dette.. Den differensierer mellom linjene på veien også, så hvis veien er merket med forbikjøringsstriper mellom feltene er dette mulig. Fungerer det ikke slik på nyere biler uten FSD men med AP?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #6 på: fredag 20. september 2019, klokken 08:51 »
Personlig synest jeg at fjerning av auto filskifte fra laveste autopilot pakke slik det ble etter endringene i April er helt tragisk. Kjører du på firefelt vei i Norge med AP så er det ganske vanlig at man skifter felt av og til. Og da måtte slå av og på AP virker ihvertfall for meg som et stort steg tilbake.

NOA fungerte for meg svært dårlig og ikke jeg valgte derfor å ikke ta ut den nye Raven Model S jeg hadde bestilt. Og betale 50 lapper ekstra for filskifte ble litt drøyt.

Nå ligger det videoer ute av hva V10 klarer med FSD i USA som er svært imponerende. Men det spørs om vi i Europa får samme funksjonalitet. Gjør vi det, er det stor mulighet for at jeg hopper på en ny Model S med FSD igjen.

En inventory Model  S 75d med EAP og ble av Tesla solgt i juni for 595.000. Og betale 850.000 for innstegs modellen med FSD nå blir litt for mye opp i pris synest jeg.
Så video av V10 ja, var meget imponerende. Dog sikkert lenge til vi kommer dit her på bjerget.

Jeg vurderer om det er verdt 50 000,- eller ikke. MEN det kan vel, som tidligere, kjøpes til i etterkant? All hardware står i bilen uansett? Står at prisen kan øke, men pr. i dag ser det ut som om det koster 50 000,- også å kjøpe det til i etterkant? (Tidligere var det jo 20ish tusen dyrere å kjøpe i etterkant enn sammen med bilen ny.)
2019 Tesla Model S "Raven" - til vurdering
2021 Tesla Model Y Performance - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - leveres inn 01/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2051
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #7 på: fredag 20. september 2019, klokken 10:32 »
Så hva tenker du at de skulle gjøre for å skille gamle EAP til 40k og dagens AP til 25k, da? Noe bruksverdi måtte fjernes og overføres til FSD for å kunne gjøre den endringen...

Dagens AP er standardutstyr.

Spørsmålet er like relevant for det. Hva skal skille EAP (til 42' minus eventuelt 25 som ble bygget inn som standard AP ved prisreduksjonen) fra de som har standard AP om det ikke skulle være for eksempel NOA
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #8 på: fredag 20. september 2019, klokken 10:36 »
Jeg ser på det som gambling for framtiden. HVIS det kommer noe nytt og fantastisk har jo de med FSD et greit fortrinn. Merverdi ved salg tror jeg du kan se langt etter, dog...

Sånn som det ser ut ville jeg hoppet glatt over FSD i alle fall. Man har uansett en mulighet til å shoppe ved en senere anledning - det har jo hendt at det har vært kampanjer på dette også, så...
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 118
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #9 på: fredag 20. september 2019, klokken 10:43 »
Jeg ser på det som gambling for framtiden. HVIS det kommer noe nytt og fantastisk har jo de med FSD et greit fortrinn. Merverdi ved salg tror jeg du kan se langt etter, dog...

Sånn som det ser ut ville jeg hoppet glatt over FSD i alle fall. Man har uansett en mulighet til å shoppe ved en senere anledning - det har jo hendt at det har vært kampanjer på dette også, så...
Jeg tipper at rundt 1 av 5 Tesla selges med FSD (arrester meg gjerne om jeg tar feil). Man ser også på inventory-bilene at så godt som ingen har FSD. Antar dette gjenspeiler etterspørselen i markedet. Tror mange går for å spare inn 50 000,- på noe som knapt er brukanes i EU i overskuelig framtid... At de tilogmed har gjort summon-funksjonen så begrenset pga. reglement er jo latterlig.

Når det gjelder merverdi på bruktmarkedet tror jeg den er minimal utover at folk kommer til å velge din bil fremfor den andre hvis de koster tilnærmet det samme.
2019 Tesla Model S "Raven" - til vurdering
2021 Tesla Model Y Performance - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - leveres inn 01/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3937
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #10 på: fredag 20. september 2019, klokken 11:22 »
FSD er vel deaktivert for å ha en lavest mulig pris for salg. Er jo bare software, så...
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 746
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #11 på: fredag 20. september 2019, klokken 17:35 »
Jeg har FSD på min Raven og vet om ganske mange måter jeg kunne bedre brukt de pengene på. Den rykker og napper i både ratt, så det ligner en geometrioppgave fra datteren min. Den gasser og bremser brått, den er treg til å lese trafikkbildet. leser ikke endringer av fart, ved f.eks. veiarbeid. Den skifter ikke fil, uten at jeg ber om det selv. Synes vanlig adaptiv cruise control også fungerer dårlig. Den styrer for nær andre biler, særlig ved møtende trafikk. Den styrer med rykninger, istedenfor jevnt, og den fantombremser så ofte at jeg ser ut som en usikker idiot, med angst og dårlig selvbilde i trafikken.

Igrunn er det langt mindre stressende å kjøre selv, enn å late som den kjører for meg, der jeg må sitte på alerten konstant og å overprøve dens avgjørelser.

Er det ingen biler rundt meg, fungerer alt perfekt. Men det opplever man sjelden her hvor vi bor.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1585
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #12 på: fredag 20. september 2019, klokken 18:17 »
Må ærlig si at FSD penga jeg brukte på min model 3 performance bedre hadde vært brukt på ... ca alt annet enn så lenge.

Summon er ikke noe bedre enn det var i ... hmm 2015? 2016 ? når jeg solgte min P85D

GreenEyez

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #13 på: fredag 20. september 2019, klokken 19:19 »
Helt enig


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 Long Range AWD EAP/FSD svart/hvit

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1135
    • Vis profil
Sv: FSD vs. Autopilot
« Svar #14 på: lørdag 21. september 2019, klokken 01:24 »
Bosch og EU som ødelegger for oss nordmenn dessverre. Men det blir bedringer snart.
V10 virker en del bedre på autopilot. (Innbiller jeg meg ihvertfall).