Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ESP

Startet av amund, mandag 29. desember 2014, klokken 23:21

« forrige - neste »

turfsurf


Sitat fra: Haknys på torsdag 01. januar 2015, klokken 18:21
Dere som er mot mulighet for utkobling av ESP er vel også mot at folk i det hele tatt får lov til å kjører selv straks autopilot kan ta over 100% av kjøringen?  Til slutt sitter vi i trygge kapsler hele gjengen, og nærmeste man kommer fare er å overspise.  :D

Jeg har aldri hørt om noen som skur av slike systemer og meier ned hele familier. Men jeg har lest om mange som har tatt feil avgjørelser eller mistet helt kontroll i farlige situasjoner. Med tragisk utfall.

Forskning viser at de aller fleste mener de er bedre til å kjøre bil en gjennomsnittet (!), men å forstå rundkjøringer fordi man har 50 år som taxisjåfør er ikke det samme som å redde bilen ut av en farlig situasjon. Klarer du ikke det, risikerer man nettopp å "meie ned en familie" når uhellet faktisk er ute.

TC/ESP alene vil sjeldent være redningen når bilen mister helt kontroll. Det er en hvilepute som gjør at man kan gi unødvendig mye gass i svingene uten at bilen straffer deg, og sikkert redde deg når bilen mister litt kontroll. Skal man trene med denne elektronikken aktivert må man virkelig presse bilen (=høyere fart). Det kan straffe seg. Viktig å huske på at disse systemene endrer ikke grunnleggende fysikk selv om de er kommet for å bli av en god grunn.

Selv syntes jeg ikke billige argumenter om hvem som har flest år med førerkort er spesielt relevant i en slik debatt. I så fall slår min mor dere alle. ;)  En 20 åring som har drevet med bilsport noen år vil nok utmanøvrere oss alle i en farlig situasjon. Ta noen timer på bane. Evn. begynn med bilsimulatorer. Da lærer man mye om hvordan biler oppfører seg, både med og uten ESP.

Selv ønsker jeg at min (!) egen bil med mulighet for å koble elektronikk ut (slik mange produsenter med viten og vilje leverer bilene med). Så kan de som vil trene på bane, kjøre aktivt eller leke under kontrollerte forhold gjøre det. Og de som ikke bryr seg om sånt la det være aktivert. Jeg vet i alle fall med meg selv hvilken av disse to gruppene jeg helst ville møte på veien når det først var stor fare for en ulykke.

Når det gjelder autopilot så vil det i lang tid kreve førers overvåking. Etter hvert vil det bli naturlig og tvingende nødvendig at man ikke får kjøre selv på gitte strekninger. Om jeg ønsker det? Ja, fordi på sånne veier vil det være enten for farlig eller gørr kjedelig å kjøre selv.

Og før du kategoriserer og setter alle i boks, jeg har kjørt raske biler både på asfalt og isbaner, med og uten ESP. Ja, jeg synes fart og spenning er gøy, men jeg har fremdeles ikke ett ønske om å kunne koble ut viktige sikkerhetssystemer på en vanlig personbil. Kjøp deg en banebil for lekingen, de er mere egnet uansett. . Hvorfor trene på hvordan en gitt bil oppfører seg uten ESP, når du aldri kommer til å kjøre den uten? Lær deg å håndtere bilen med de samme systemene du vil bruke i trafikken.

Jeg vil heller møte en fører som har ESP påslått og ikke er i en farlig situasjon, enn en fører som tror han mestrer bilen bedre enn alle andre og kjører med for små marginer og dermed skaper en farlig situasjon.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tuxedo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24
Når det gjelder autopilot så vil det i lang tid kreve førers overvåking. Etter hvert vil det bli naturlig og tvingende nødvendig at man ikke får kjøre selv på gitte strekninger. Om jeg ønsker det? Ja, fordi på sånne veier vil det være enten for farlig eller gørr kjedelig å kjøre selv.
Ja, det tror jeg faktisk du har helt rett i, og at dette er noe jeg vil oppleve i min levetid.  Tipper vi har helt selvkjørende biler på kritiske strekninger innen 20 - 30 år.

sigurdi

ESP
#47
Tror faktisk selvkjørende biler vil komme mye raskere en det noen tror i dag.
Pådrivere tror jeg faktisk blir: Kina, eldrevne biler, vår moderne leve sett (at de fleste har dings med GPS på seg til enhver tid, apper til det meste som vi bestiller det meste selv....), overtrafikerte områder, taxi og varelevering i byer.
Selvkjørende biler for persontransport, der bilen ser selv om den har nok strøm til å hente og levere passasjer og lade når den trenger det.
I byer er det vinn vinn, ikke forurensning, reltivt korte avstaner, og lave hastigheter og prispressing på taxi tjenestene.
California er det allerede lov å teste selvkjørende kjøretøy på offentlige veier.
(Med personer som backup, men bilene kjører selv)

Så engang i fremtiden er det bare lov med manuelle kjøremuligheter på spesial biler som kjører på lukkede baner, og der kan en få lov å skru av ESP og allt annet en måtte ønske.
Horten
Model X90D (18.03.17)

TorAtle

Sitat fra: Dennis på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:19
Forstår at flere bilfabrikanter ikke ønsker at alle skal kunne skru av de systemene, men på de aller fleste kan man likevel skru det av ved feks å holde inne ESP knappen i 10 sek eller andre knappe kombinasjoner.
2 sekunder hos Porsche. Det er nesten så de oppfordrer til bruk  ;D

Til de av dere som ikke vil la noen kjøre uten ESP...jeg vil anbefale at dere ikke går utenfor døra overhodet når det er snø på bakken. Det er altfor glatt og farlig for dere der ute i den store verden.

Nå skal jeg ut og sladde litt, kjenner jeg  ;)
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

HåkonE

#49
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Og før du kategoriserer og setter alle i boks, jeg har kjørt raske biler både på asfalt og isbaner, med og uten ESP. Ja, jeg synes fart og spenning er gøy, men jeg har fremdeles ikke ett ønske om å kunne koble ut viktige sikkerhetssystemer på en vanlig personbil. Kjøp deg en banebil for lekingen, de er mere egnet uansett.

En "vanlig personbil" har ikke 400-700hk, bremser, seter, tuning og prislapp tilsvarende BMW M6. Model S (P) selges som en konkurrent til nettopp sportsbiler som M-serien, og med det følger visse forventninger til mange av kundene.

Hva jeg bruker min bil til bør uansett være klinkende likegyldig for andre enn meg selv.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Hvorfor trene på hvordan en gitt bil oppfører seg uten ESP, når du aldri kommer til å kjøre den uten? Lær deg å håndtere bilen med de samme systemene du vil bruke i trafikken.
Tror du bør lese 1.post på denne tråden slik at du er inneforstått med topic, og hvorfor mange vil ha muligheten til å utkoble ESP.

Og hvorfor mange produsenter gir denne muligheten (og en rekke andre for å tilpasse assists). Det er nemlig ikke for at kundene skal få lov til å kjøre ihjel uskyldige barnefamilier. 

Skal du trene med ESP på, må du kjøre mye hardere for å presse bilen inn i vanskelige situasjoner. Det kan for eksempel foregå på en lukket bane, parkeringsplass eller privat område. Da blir man kjent med bil og hvordan bilen reagerer under sterkt press. Mye lettere å trene med ESP av.

Og å leke/kjøre aktivt naturligvis.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24Jeg vil heller møte en fører som har ESP påslått og ikke er i en farlig situasjon, enn en fører som tror han mestrer bilen bedre enn alle andre og kjører med for små marginer og dermed skaper en farlig situasjon.

Usikker på hva du prøver å si her. Dette scenarioet er ingen motsetning til hva jeg skrev, og jeg er naturligvis 100% enig.

Øyvind.h

Sitat fra: Tuxedo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24
Når det gjelder autopilot så vil det i lang tid kreve førers overvåking. Etter hvert vil det bli naturlig og tvingende nødvendig at man ikke får kjøre selv på gitte strekninger. Om jeg ønsker det? Ja, fordi på sånne veier vil det være enten for farlig eller gørr kjedelig å kjøre selv.
Ja, det tror jeg faktisk du har helt rett i, og at dette er noe jeg vil oppleve i min levetid.  Tipper vi har helt selvkjørende biler på kritiske strekninger innen 20 - 30 år.
Mtp. hvor trege mennesker er i reaksjonen vil selvkjørende biler gjøre underverker for trafikkavvikling. Se eksempelvis på lyskryss. Sløve/trege trafikanter lager enorme luker og sørger for at man kunne mangedoblet antallet som kom seg over før rødt lys med selvkjørende biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RonnyØ

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. januar 2015, klokken 08:47
Sitat fra: Tuxedo på fredag 02. januar 2015, klokken 00:02
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. januar 2015, klokken 23:24
Når det gjelder autopilot så vil det i lang tid kreve førers overvåking. Etter hvert vil det bli naturlig og tvingende nødvendig at man ikke får kjøre selv på gitte strekninger. Om jeg ønsker det? Ja, fordi på sånne veier vil det være enten for farlig eller gørr kjedelig å kjøre selv.
Ja, det tror jeg faktisk du har helt rett i, og at dette er noe jeg vil oppleve i min levetid.  Tipper vi har helt selvkjørende biler på kritiske strekninger innen 20 - 30 år.
Mtp. hvor trege mennesker er i reaksjonen vil selvkjørende biler gjøre underverker for trafikkavvikling. Se eksempelvis på lyskryss. Sløve/trege trafikanter lager enorme luker og sørger for at man kunne mangedoblet antallet som kom seg over før rødt lys med selvkjørende biler.
Og med en Model S er du 150meter ned i gata før bilen bak har passert streken.. :D


hemi

Ikke kunne slå av ESP 100% er en forbanna uting.

Mercedes f.eks. utgår fordi du aldri får den helt som du vil, ikke gøy med v8 twinturbo når du ikke får hatt det gøy .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA