Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er varmekilden i trilling - iOn?

Startet av Vollis47, tirsdag 27. desember 2016, klokken 05:39

« forrige - neste »

elekTrond

erik: Husker ikke om du skrur på disse bilene daglig eller ei, men er dette en kjent feil? Gjenganger eller bare en "vanlig" slitedel som ryker i ny og ne?
'13 Mjau

erik e

Ikke ukjent,men ikke en slitedel. Det er vel bare dekk som er "slitedel" på denne bilen.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

alda

Supert, tack för info erik e. Då blir det fix av detta på nästa service.
Superförnöjd med bilen annars, tycker det är en överraskande bra vinterbil. Med goda vinterdäck tar man sig fint fram i stort sett över allt, och värmen blir bra om man förvärmer en stund innan man ska köra.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

mengis

Hei,

Har samme problem på min nyervervede 2013-modell Ion som alda nevner tidligere i tråden - det begynner å bråke fremme i "motorrommet" når jeg setter viften på varme, altså i "rød" sone.

Ser noen nevner det er vannpumpen til varmeregisteret. Er det en kritisk feil? Hva koster det å utbedre denne?


TB

Å bytte pumpen bør ikke være komplisert, og kan sikkert finne en brukt pumpe fra en vraket bil?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

pwb

Bytte pumpa er enkelt. Av med venstre hjul, av med plastdeksler også bytter man pumpe på 5 minutter. Det som tar tid er å få av plastdeksler og tømme/fylle frostveske. Hvis den feiler når man har byttet (helt stille) så er det luft i systemet, få ut lufta (blås veska igjennom med munnen) og ta strømmen i noen minutter så starter den opp igjen. Husk koden til radioen hvis strømmen tas.

Reodor

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 27. desember 2016, klokken 22:43


Figur 2: Vannsløyfens kretsløp.

Vannpumpen (mellom slange #3 og #4 i fig. 2 over) sirkulerer varmemediet (frostvæske/kjølevæske/antirustmiddel) gjennom kolben før det entrer registeret (vannTilLuft varmeveksler) i varmeapparatet inni kupéen. Til slutt returnerer det til vannpumpen via den selvluftende ekspansjonsdunken under panseret.


Kunne det være en ide å sette et "T" stykke mellom in/ut slange på sirkulasjonstanken slik at den funksjonelt blir en ekspansjonstank? Med full sirkulasjon i tanken vil det forsinke oppvarming samt øke uønsket varmetap sammenlignet med om den blir en ekspensjonstank uten sirkulasjon.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

TB

God tanke, forsvinner av erfaring mye varme ut andre steder enn inn i kupé på trillingene.

En tanke for hvorfor de har konstituert med gjennomstrømning kan være at pga vannstrømmen vil luftbobler akkumuleres i kretsen, i stedet for å stige opp i ekspansjonstanken?

Men, det ville nok være mulig å løse med større diameter på slangen der t stykke er, og dermed lavere fart på vannstrømmen i dette området.

Modifikasjonen er også mulig å reservere om det viser seg å ikke fungere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA