Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade 10A i 13A-kontakt?

Startet av ABA, torsdag 19. september 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: arthur på fredag 20. september 2019, klokken 09:57
Har ladet identisk bil i fem år hjemme på en 16A kurs uten problemer. Aldri vært noen varmeutvikling i kontakter. Ikke egen kurs, men bruker ikke annen strøm enn en lyspære når bilen lades.

Som Arthur sier, kan det gå bra i mange år uten at det tar fyr, akkurat som farfaren min kjørte bil i mange år uten å kræsje.....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ABA

Han jeg leier hos er elektriker😊
Jeg kan godt lade i 13A sikring, så lenge det ikke påvirker bilen jeg har negativt (feks svekker batteriet osv)
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ok67

Det er ladekladden som styrer straumtrekket, ikkje sikkringen (med mindre den går). Ladekladden sender eit signal til bilen, som fortel bilen at den får lov å lade med 10 A. Ladekladden veit ikkje kva sikring du har på kursen og fortel bilen at den kan trekke 10 A, uavhengig av om sikringen er 10 A, 13 A eller meir.

Men som andre alt har sagt, så skal du ihht dagens forskrifter ha ein eigen kurs med jordfeilvern som koplar ut ved DC feil, eit såkalla B-vern. Alterativt finst det ladestasjonar med innebygd DC-vern.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ABA

Så alt i alt, jeg kan lade i 13A selv om det maks står 10A uten at det går negativt utover bilen/skader den?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

elektrolux

Ja, men det vil ikke være forskriftsmessig om det er i egen bolig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Det er jeg klar over, men ikke så veldig bekymret for.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 12:26
Så alt i alt, jeg kan lade i 13A selv om det maks står 10A uten at det går negativt utover bilen/skader den?
Jada, 'ladekladden' trekker OPPTIL 10 A så då er det perfekt med 13A (eller 16 A, eller whatever som har kraftigare enn 10A. [Vel, ein skal kanskje ikkje bruke 10A utstyr på ein 63A kurs fordi slik kurs/sikring er kraftig nok til å forkulle utstyret ditt ved ein evt feil, til det ugjenkjennelige, uten at sikringa går. Men det er vel ikkje poenget  her.])
Uansett ladekladd, ladeboks, kurs, osv så styrer bilen sin ombordlader dette suverent, ingen fare.

Det elektroinstallsjonstekniske gidd eg ikkje bry meg med, utover å nemne at du bør avlaste oppheng av 'kladden' med ein hyssing, krok, el.likn, samt kjenne etter med handa om det blir varmt nokon stad.

Lad i veg og God Helg!


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

femail

#22
Hei,er ny på forumet.Blir relativt forvirret av alle som har meninger om dette med hjemmelading. Finnes det noen fagfolk her som kan enkelt svare meg på hva forskjellen er på følgende: 1) Har en kurs 13 amp, hvor det i vinterhalvåret står mer eller mindre fast belastning på 2 stk varmeovner a 500w, varmekabler på badet. Jordfeilbryter montert.
2) Kurs 13 amp ,med jordfeilbryter, sporadisk topplading av elbil(Kia eNiro), ikke noe annen belastning på kursen.
Hvorfor hevdes det at av de fleste at punkt 2 er brannfarlig, mens punkt 1 er veldig vanlig i husholdninger. Anlegget har automatsikringer, er Ca. 10 år
Er det ofte skremselspropaganda fra de som skal selge hjemmeladere, eller er brannfaren reel. Isåfall må jo de fleste husholdninger til enhver tid være rene brannfellene.Og skal ikke sikringer slå ut lenge før det er noen fare, dersom kabler er riktig dimensjonert??

Erik Ola Ulvestad

#23
Sitat fra: femail på torsdag 21. november 2019, klokken 20:12
Hvorfor hevdes det at av de fleste at punkt 2 er brannfarlig, mens punkt 1 er veldig vanlig i husholdninger.
Pkt. 1 er fast tilkopla, pkt. 2 vil kunne ha kontaktslitasje. Det er teoretisk mulig at det blir tilkopla 'ladekladd' med større, stillbar strømstyrke, feks 16A, i framtida/av andre, men som du seier vil jo sikring ta dette.

Jordfeilvern er for personsikkerhet.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rosstopher

De varmeovnene og varmekablene står ikke og trekker maks effekt i mange timer i strekk. Det gjør elbilen. I tillegg bør/skal du ha B-vern på kursen hvor elbilen lades.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: femail på torsdag 21. november 2019, klokken 20:12

Er det ofte skremselspropaganda fra de som skal selge hjemmeladere, eller er brannfaren reel. Isåfall må jo de fleste husholdninger til enhver tid være rene brannfellene.Og skal ikke sikringer slå ut lenge før det er noen fare, dersom kabler er riktig dimensjonert??

Dette handler om risiko, og evnen til å vurdere den. Regelverket er strengt, fordi det må forutsette at brukerne ikke har kunnskap nok om strøm til å kunne vurdere risiko. Det betyr at man kan gjøre ting som ikke har særlig stor risiko, men som er ulovlig. Forusatt at man kan vurdere risikoen, og ikke overvurderer egen evne til å vurdere den.

Regelverket må ikke bare ta høyde for risikoen når du lader din ene elbil hjemme hos deg. Det må ta hensyn til riskoen når 200.000 elbiler lades hver natt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rav4_EV

En Kia vil trekke 2200W i mange timer. Erfaring viser at et vanlig husholdningstikk ikke er egnet for slik belastning.
Det samme erfaring er gjort på tilkobling av varmtvannsberedere. Her har det skjedd dødsbranner.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA