Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade 10A i 13A-kontakt?

Startet av ABA, torsdag 19. september 2019, klokken 21:23

« forrige - neste »

ABA

Hei!
Har kjøpt meg en i Miev 2012 modell.
Står at jeg kan lade i maks 10A, men stikkontakten har 13A.
Kan jeg uansett lade? Se vedlagt bilde!
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Vollis47

Teknisk sett kan du det uten problem. Men forskriftene sier at du ikke skal av sikkerhetshensyn.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

ABA

Så det påvirker ikke bilen negativt, eller faren for brann?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Vollis47

Sitat fra: ABA på torsdag 19. september 2019, klokken 21:44
Så det påvirker ikke bilen negativt, eller faren for brann?

Jo, det er nettopp det som er risikoen og hvorfor du skal gjøre som det står på ladekladden.

Få lagt opp en skikkelig kurs og helst med en ladeboks.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Hvor stor risiko er det vanskelig å bedømme, dermed ble reglene endret i 2016

Her ser du reglene som det blir vist til:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter

Generelt: Forsikre deg at kontakten er egnet til å lade bilen, er det koblet annet utstyr til den?
Du bør installere en egen kurs og ladestasjon, da reduserer du risiko, og unngår avkorting om noe skulle skje. Forskningselskapet vil nok være rask å avkorte om installasjonen ikke var i hht. gjeldene regelverk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ABA

Vil det gå negativt utover bilen å lade?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

tolapet

#6
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....

ABA

Ja, okei - selv om det står «Maks 10 A», se bildet?
Vil ikke at noe skal gå utover elbilen og svekke den/batteriet!
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ABA

#8
Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 00:09
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....

Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Ingeniøren

Hvis du basere deg på å bruke denne laderen for å lade bilen skal du følge det som står på den gule lappen og bruke en 10A kurs med B-vern i skapet. Er det kun for en kortere periode så går det greit uten om du følger med at ikke kontakter mm blir varme - litt lunk er ok.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Er på elbil rally og der lader samtlige via 16A stikk med tilsvarende ladeledninger via diverse skjøteledninger og overganger.

Lappen på denne er derfor misvisende. Det er kun ved fast bruk  hjemme reglene tilsier at disse skal kobles til en 10A kurs lagt opp for lading og med egen jordfeilbryter type B.
Det er for å sikre bygget, og ikke bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 00:32
Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?
Klistrelappen beskriver (på en dårlig måte) det regelverket som kom i 2016 som er det TB beskriver lenger opp.

Men bilen tar ikke skade av å bruke ladekabelen. Du ødelegger ikke bilen eller sliter på batteriet med å bruke den.
Til sammenligning blir bruk av en ladekabel som dette omtrent som å fylle et glass med vann med drypp fra en kran.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tolapet

Sitat fra: ABA på fredag 20. september 2019, klokken 00:32
Sitat fra: tolapet på fredag 20. september 2019, klokken 00:09
Er det slik å forstå at bilen/kladden sier den vil ha 10 Amp, og stikkontakten KAN levere 13Amp.
Stikkontakten trykker ikke 13 Amp inn i kladden, kladden gir via pilotsignalet beskjed til bilens
lader at den får trekke 10 Apm.
Så hvis stikkontakten er sikret med 13Amp sikring, og kladden/bilen tekker 10, er
helt kurant.
Sikrer du med 10 Amp, vil sansynligvis sikringen trippe.
Det vil ikke gå ut over bilen..
Men "lovligheten" kan vel diskuteres....

Det står ikke den trenger 10A, men det står «NB! Maks 10 A!»

Ser for meg at jeg overspenner batteriet som gjør batteriets varighet kortere? Stemmer det?

Det står på kladden "Maximum current 10 Amp", det betyr at kladden tillater bilen å trekke 10Amp.
Mulig du kan programere kladden til å trekke mindre, ellers vil den trekke 10 Amp, og da vil en 10 amp's sikring
sansynligvis trippe.
Du må skille mellom spenning, 230VAC, og strøm. Spenningen "trykker" du på, strømmen trekker lasten
ut i fra motstand, eller i dette tilfelle, pilotsignalet kladden gir til bilens lader.
Om du har ett stikk med 25 Amp, vil bilen/laderen bare trekke 10 Amp
Den gule lappen er der for å minne på om hva som er lovlig...

arthur

Har ladet identisk bil i fem år hjemme på en 16A kurs uten problemer. Aldri vært noen varmeutvikling i kontakter. Ikke egen kurs, men bruker ikke annen strøm enn en lyspære når bilen lades.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lars C. Krogenæs

Min personlige mening:

Ladekladden begrenser ladefarten til 10A, uansett hvaslags stikkontakt den settes i.

En vilkårlig kurs som er sikret på 10A eller 13A har stort sett kabel på 1,5mm
En vilkårlig kurs som er sikret på 15A eller 16A har stort sett kabel på 2,5mm

Hvis man skal lade fra en vilkårlig kontakt, mener det derfor er best å lade fra en 15 eller 16A kurs, da kladden uansett gjør at bilen ikke trekker mer enn 10A.

Så vil jeg advare mot å lade fra en vilkårlig kurs, da du ikke har kjennskap til føringsveier og kabeldimensjon eller andre forhold. Derfor er det alltid lurt å få en elektriker til å installere en dedikert kurs for lading. I stedet for å betale dyrt for en jordfeilbryter TypeB, og stikkontakt, for å ende opp med en halvgod løsning, vil jeg heller anbefale å droppe typeB jordfeilbryteren, for så å sette opp en ladestasjon med innebygget DC-RCD-vern. Billigst er trolig Ratio sin boks til 4990kr hos Elbilhjelpen. Med folkeladeren til 6000kr, kan du potensielt ta ut 18A og går du all inn, kjøper du Easee ladestasjon som du får for 6.495,- som medlem av elbilforeningen.

Din iMiev har en innebygget lader på 13A. Du vil derfor ikke ha glede av raskere ladestasjoner enn 13A i dag, men iMiev blir trolig ikke din siste elbil....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA