Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Maxwell_400

Jeg har 18" og den har lavere støynivå enn e-golf, litt mere enn e-tron. Synes den er behaglig å kjøre men hører forskjell på grov og fin asfalt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

Sitat fra: TM på søndag 21. juni 2020, klokken 09:27
Det var bra 👍 Jeg trodde kanskje du hadde kjørt fra hytte på fjellet. 70 meter høydeforskjell har jo ingen betydning i praksis.
Bittelitt utslag gir det, men ikke så mye. En prosent`ish?
Et godt eksempel på at forbruk varierer og sjelden er veldig anvendelig fikk jeg når jeg kjørte hjem igjen søndag.
Sto sikkert en mil eller to i kø, hyppig opp og ned i hastighet, masse regn, to pauser, ditto rundt 70-80 meter stigning fra start til slutt og generelt kjip tur mtp forbruk. Da endte turen på 22,3, snitthastighet på 71km/t. Altså 7,7% høyere enn en tur som hadde nesten 20km/t høyere snittfart.

A better route planner viser i hvert fall alt for høyt forbruk for EQC. Jeg justerte ned referanseforbruk fra 255 til 240, hastighet står på 110% og ekstra vekt på 200kg. Allikevel er bilens forbruk over 10% lavere enn ABRE.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juni 2020, klokken 15:20
Støy skal jeg være enig i, men vår HSE med 20" er ihvertfall rimelig komfortabel. Sikkert enda mere med 18" hjul.
Nja, vinterhjulene mine er 18, sommer er 20 - klart bilen er 'rimelig komfortabel' men den er ikke i nærheten av en MB med luftfjæring (som jeg faktisk forventet når man ikke kjører i dynamic).

mathis

Uansett om den ene er bedre enn den andre. Det var hyggelig å høre fra en jaguar-eier at han synes det var høy kvalitet i EQC'en. Og kjøreglede synes nå jeg det absolutt er å finne hos EQC. Storkoste meg når jeg kjørte på smale svingete veier. I følge systemet til selger skulle min bil i produksjon i går. Herregud jeg gleder meg.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

#169
Kjørte en tur på 53 mil med EQC på torsdag. Må si meg enig i at bilen er ekstremt god å kjøre. Bilen hadde 21 tom hjul, og selv med de så var støynivået og komfort i toppklasse. Det eneste som skuffet litt var at ladehastigheten på Ionity falt raskt ned mot 70-80 kW fra 70 %. Dette til tross for at det burde være ideelle forhold med 28-30 grader i luften. Kan det være at høy temperatur bremser ladefarten, selv om kjøringen i forkant av ladingen var veldig økonomisk. Startet med 68 % og ladet 2 ganger, totalt 45 minutter / 62 kW på turen. Første lading var til 95 % og andre lading 55 % ga et snitt på 83 kW.

LA3UX

Ladehastigheten er det en programvare i bilen som bestemmer, og den er bestemt til å falle mye når batteriet er mer enn 70% fullt. Jeg har lagt ved link til en ladekurve som illustrerer dette. Kort sagt er fallende ladehastighet etter 50% en funksjon som beskytter batteriet og gir det lengre levetid. Etter 8-10 år vil eieren av disse bilene sette pris på dette. Jeg har nå en 7 år gammel elbil som fortsatt har samme batterikapasitet som ny, og det er selvsagt viktig for tiltroen til slike biler at batteriet gir nok kapasitet selv om bilen er noen år gammel.

Øyvind.h

#171
Høres riktig ut ift offisiell info og ladkurve fra fastned. Mercedes leverer ikke spesielt bra på hurtigladeeffekt, selv om hyggelig forbruk avhjelper noe ift konkurrenter.
Spesielt om en er nødt til å lade tidlig på turen er effekten begrenset leverer Audi bedre, mens den virker å ligge høyere i effekt enn min X90D på middels høy SOC.

Jeg tror nok du fikk maks av hva du kan forvente med såpass fullt batteri.

De aller fleste produsentene begrenser effekten ved høy SOC, noe jeg som LA3UX regner med skyldes beskyttelse av batteriet.

Regnet på hvor mange prosent batterikapasitet du brukte totalt på turen? 53 mil i disse dager skulle egentlig tilsi behov for kun ett ladestopp med tilsvarende god ladeeffekt. I hvert fall om du holder deg under 120-130km/t snitthastighet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#172
Jeg har ikke eksakte tall for forbruk, men jeg ser at Ionity har levert 62 kWh.  Kan trekke fra 25 kWh fordi batteriet ikke var fulladet ved start. 2 hurtigladinger og overnatting underveis vil gjøre en forbruksmåling unøyaktig uansett, men en lading underveis (ca 50 %) ville være nok under gode forhold og moderat fart (70-90 km/h) -Oslo Molde over Dombås. Det tilsvarer ca 20-25 minutter (20-70 %) og bør være helt uproblematisk for de fleste. Det er vel egentlig ikke selve ladetiden som er noe problem, men tiden med start og stopp, usikkerheten om laderen virker og eventuell ladekø. Det er jo likt for e-tron. Uansett var det ikke meningen å starte en ny ladetråd, men både kona og jeg syntes på alle måter dette var en fantastisk bil. Noen offroader er den definitivt ikke, men det trenger vi vel heller ikke 😉

hELgenen

Sitat fra: TM på søndag 28. juni 2020, klokken 06:35
Noen offroader er den definitivt ikke, men det trenger vi vel heller ikke 😉

Har vært svært skeptisk til denne bakkeklaringen - og min bekymring er relatert til telehiv og fartshumper.
Å ta turen på litt røffe fjell/grus - veier der en vet at det kan bli problemer er en ting - da vet man hva
man gjør, men å kjøre på asfalterte veier med telehiv - det anser jeg som mer problematisk. Det
samme kan sies om fartshumper i enkelte nabolag som ikke er laget etter de normene som finnes.

Så har du havnet i situasjoner der andre deler enn hjulene har hatt bakkekontakt?


Trond.m

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. juni 2020, klokken 08:31
Sitat fra: TM på søndag 28. juni 2020, klokken 06:35
Noen offroader er den definitivt ikke, men det trenger vi vel heller ikke 😉
Så har du havnet i situasjoner der andre deler enn hjulene har hatt bakkekontakt?
Jeg har bare 53 mil erfaring, så det er nok bedre at andre svarer på det 😉

Det er også et facebook forum du kanskje kan få svar. Selv ble jeg kastet ut av administrator fordi jeg kritiserte bakkeklaringen og BOS sin klassifisering av bilen som «Offroader» på nettsiden sin. Det irriterte tydeligvis administrator, så kanskje han hadde erfart problemet. Takhøyden i det forumet er nok enda mindre enn bakkeklaringen på bilen 😎

Men jeg kjørte da utenfor veien og parkerte skrått i veiskjæringen for å fricampe på turen. Da ble jeg overrasket over at det var bedre klaring under enn jeg hadde trodd.

Øyvind.h

#175
Snart 3000km så langt på alt fra kjerreveier på fjellet med telehiv og dype hull, til små og store fartsdumper, krappe innkjørsler osv. Bakkeklaring har vært null problem så langt. Har ikke kjørt strategisk på ujevne veier eller forsøkt å unngå vanskelige situasjoner. Men klart - det evinnelige gnaget om 9,7cm og Ferrari høyde ligger jo fortsatt i bakhodet. Kunne dommedagsprofetiene holde stikk? Tar nok fortsatt litt tid før det forsvinner, selv om jeg klarte meg fint med vanlig personbilhøyde de 15 første årene i min bilkarriere. Og jeg har jo vært nedi med Model X`en også, fordi jeg har glemt å heve den fra low/very low, feilberegnet etc. Så det er jo lov som sjåfør å vurdere situasjoner og kjøre hensiktsmessig.
Laveste punkt er midt mellom bakhjulene såvidt jeg kan se. Høy krapp fartsdump vil dermed aldri treffe laveste punkt under bilen ettersom det er på midten av en aksling.

De små aero plastflapsene foran forhjulene derimot har jeg vært inne på tanken om å fjerne. Det er kun for aerodynamikk og gjør at en ikke kan kjøre fort over store fartsdumper fordi de tar nedi når fronten fjærer ned.
De har sikkert en misjon på motorvei der bilen imponerer på forbruk, men må kjøre saktere over dumper med denne enn med Model X`en om jeg vil unngå skrapelyd fra de flapsene.

Når det gjelder topic ryktes det at en del flere får bilene de nærmeste dagene. Det ble vissnok registrert et bra tosifret antall EQC på en enkelt dag denne uken uten at jeg har fulgt statistikken, så kanskje Mercedes snart får opp tempoet. Evinnelig lange ventelister har sikkert fått en god del til å hoppe av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Stemmer Øyvind. Det ble på en dag registrert 21 EQC her i forrige uke. Noe jeg tror er en all time high. Basert på sosiale media er det mange som nå får gode nyheter fra Mercedes mtp levering. Flere har fått beskjed at bilen enten er i produksjon eller på vei. Inkludert meg selv. EQC er også blitt mer synlig ute i trafikken. Så Daimler har absolutt fått opp tempo mtp leveringer til Norge. Jeg forstår ikke helt taktikken deres, men det er nå positivt å se at bilene begynner å sendes i større grad til Norge. Kanskje EQC også selger bedre nå etter at Audi justerte opp prisen på etron. Er snakk om at de skal ned igjen, men sikkert ikke på nivået før Covid-19.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 22. juni 2020, klokken 15:27
Jeg har 18" og den har lavere støynivå enn e-golf, litt mere enn e-tron. Synes den er behaglig å kjøre men hører forskjell på grov og fin asfalt.

Sammenfaller nogenlunde med min egen erfaring. Med standard 20 tommer sommerhjul er bilen veldig stillegående på nyere asfalt, men jeg opplever til dels betydelig hjulstøy på slitt asfalt. Forskjellen er ganske dramatisk.

Med 20 tommers vinterdekkene som ble levert med bilen er det klart mindre støy på dårlig asfalt.

Har ikke kjørt EQC enda så kan ikke sammenligne, men jeg antar at dekkvalg har mye å si her også.

Øyvind.h

Salget med dagens priser er det ikke så lett å si noe om, all den tid folk som bestilte for over ett år siden fortsatt ikke har biler i produksjon. Av flere tusen på venteliste i Norge har de vel bare levert noen få hundre så langt. Håper de kan måke ut store volumer i månedene som kommer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#179
Øyvind.h var det ikke ca 800 stk EQC som skal leveres ut ila 2020? Mener jeg leste dette et sted. Men det var jo før Covid19. Mulig det har blitt forsinkelser?

BTW Har kjørt Edition 1886 et par ganger nå og det er en utrolig god bil :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA