Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Peter123

Jeg betalte kr 20019.- 3.5-19 og fikk reservasjons-nummer 2033, signerte kontrakt 13.6-19. Står fortsatt "I bestilling" i appen. Skjønner at ikke du har reservasjons nummer når du bestilte bil etter de hadde lukket portal. Har bedt selger gi meg en tilbakemelding da hele grei virker snodig.

mathis

@Peter123

Da er du i samme situasjon som meg. Bortsett fra at jeg slapp å betale noe depositum. Det hadde de sluttet med når jeg signerte kontrakt 23.5-19. I dag sendte jeg en melding direkte til BOS via skjema på hjemmesiden. Hvor jeg etterlyser mer informasjon om hvorfor folk som bestiller bil 6+ mnd etter oss andre får utlevert bilen før. Er ikke for å virke smålig, men jeg synes det er litt urimelig når vi ikke får noe forklaring. Jeg kan akseptere forsinkelser, og evt. at det forklares med at de produserer biler med spesifikk spec før andre. Problemet er at uten noe info så får jeg ikke ting helt til å stemme. Produksjonen skjer jo i stor grad av roboter. I den grad burde det ikke ha noe å si på spec... right?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Interessant. Denne dukket opp nå i sosiale media;
https://www.electrive.net/2020/06/04/emobility-dashboard-mai-5-578-reine-elektro-pkw/

I følge denne siden har faktisk Mercedes levert flere biler til Norge enn hjemmemarkedet. Ekstremt lave tall sammenlignet med konkurrenter.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

I dag fikk jeg en god påminnelse. Påminnelse over hva jeg venter på. Andresen i Ski har lånt meg en EQC over helgen. Ikke fordi jeg har begynt å tvile, men de synes vel jeg trengte en oppmuntring etter lang ventetid.

For en kjøreglede. Det var hyggelig å få føle på at dette er det faktisk verdt å vente på. Vi får bare håpe at ventetiden ikke blir så mye lenger. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

Verd å vente på, selv om den er vanskelig å få tak i. Sitter i Risør nå etter første langtur uten tilhenger. Imponerende lavt forbruk og knallgod komfort/støydemping. Var oppe i 140 uten å legge merke til det, så brukte cruise nesten hele veien for å unngå for høy hastighet. En merker jo ikke farten ettersom det er så stille.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Verdt å vente på ja :+1:. Min har rullet 8500km nå. Velfungerende, stille og komfortabel :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LFC

Fy flate for en bil comfortmessig.
Prøvde en her om dagen.
På toppen av ønskelista nå.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

oarnoe

2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

Øyvind.h

#158
Det er så mye som spiller inn på forbruk at det sjelden er nyttig for andre, men kort fortalt lå forbruket på 14,5 når jeg kom til Sandvika. Steg deretter en del og det har blitt veldig mye 4 felt nedover her nå. Lå stort sett i 120-130km/t.

Kom frem til Risør med snitt på 20,7. A better route planner estimerte 24,3, så den bommet grovt selv om jeg har satt ned referanseforbruket litt i appen.

Høyeste hastighet jeg var oppe i var 140. Snitthastigheten ble bare 89 pga litt småkjøring/lyskryss i starten, noe kø enkelte steder ut av Oslo og noe lave hastigheter enkelte steder på veien. En pause på en bensinstasjon ble det også underveis som dro ned snittet.

Mtp at jeg kjørte så mye på motorvei med full bil og bedrev alt annet enn sparekjøring synes jeg 20,7 var lavt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#159
Ja, det må jeg si var veldig lavt forbruk. Men jeg tidligere erfart at forbruksmåleren ikke stemmer med endring i SOC. Antar også at du har startet med en god del høydemeter siden forbruket ved Sandvika lå på 14,5. Skal selv snart ut på en 50 mils tur med start og stopp på samme høyde. Det blir med 21 tom hjul og er spent på hva jeg havner på da. Temperatur og tørr vei er abgjørende. Skal legge ut en rapport etter turen.

Øyvind.h

#160
Ja det var nærmere 100 meter høydeforskjell til Sandvika så korrekt forbruk der var nok nærmere 180Wh/km.

Høydeforskjellen fra start til mål var ca 70 meter, så det var ikke rare greiene. Forbruk vs SOC virket også relativt grei. Regnet meg frem til netto kapasitet på ca 78kWh.

Korrigerer jeg for 70 høydemeter og antakelse om at netto skulle vært 80kWh ender jeg på 21,3 i forbruk. Fortsatt ganske ok mtp hvor mye motorvei det var og hvor lite jeg fokuserte på forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det var bra 👍 Jeg trodde kanskje du hadde kjørt fra hytte på fjellet. 70 meter høydeforskjell har jo ingen betydning i praksis.

mathis

Ja dette er en tussete bra bil å kjøre. Litt skummelt hvor fartsblind jeg blir... skulle en liten tur ned til Sarp. Tok meg selv i plutselig å ligge i 140.... uten at det føles veldig fort...

Litt ekstra moro i dag. Fikk besøk av gamlingene som har nylig kjøpt seg ipace. Når jeg lot han kjøre EQC en liten testrunde ble han imponert over komfor og støynivå. Og han var ikke like fornøyd når han stod å innrømmet ovenfor moderen at EQC nesten opplevdes bedre enn ipace på akkurat de områdene. Ja når hun begynte å sammenligne bilene. Moro :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

4Matic Fanatic

Sitat fra: mathis på søndag 21. juni 2020, klokken 23:52
...Når jeg lot han kjøre EQC en liten testrunde ble han imponert over komfor og støynivå. ..
I-Pace er ikke spesielt komfortabel eller stille på veien, vil tro både eGolf'en og i hvert fall den gamle M-klassen min slår den glatt på begge disse parametrene.
Framkommelighet, kjøreglede og ytelse ute på veien er dog noe helt annet...

turfsurf

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. juni 2020, klokken 11:21
I-Pace er ikke spesielt komfortabel eller stille på veien, vil tro både eGolf'en og i hvert fall den gamle M-klassen min slår den glatt på begge disse parametrene.
Støy skal jeg være enig i, men vår HSE med 20" er ihvertfall rimelig komfortabel. Sikkert enda mere med 18" hjul.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA