Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Lassi

Vurderer kjøp av EQC, men er usikker på hvordan jeg vil spekke den...

Det er egentlig setemassasje jeg er veldig i tvil på. Er det verdt det på lange turer? Mener den allerede har en funksjon som gjør små justeringer på seterygg underveis for å lette på tretthet? Jeg forstår det slik at denne ikke kan kombineres med skinn\alcantara, men jeg ønsker disse pga en innbilning om at disse vil være mindre klamme enn skinn?

Utover dette har jeg valgt AMG, premium pluss pakke og varme i ratt.

Vinterdekk tenkte jeg å stryke pga prisingen. (35k uten moms virker stivt)

Bakkeklaring. Ser det skrives mye om dette. Hva er eiers erfaringer? Den er jo ikke lavere enn andre vanlige biler?

Trond.m

Varme i ratt medfører vel at du må ta bort sportsratt ? Eller er det endret nå ?

Øyvind.h

#122
Jeg har massasje i min bil. Fin til variasjon på langtur, men den er ikke spesielt kraftig. Jeg vil si det ikke er utstyr som bør prioriteres veldig høyt.

Bakkeklaring var jeg litt spent på da det har vært ekstrem hausing knyttet til dette. Forrige helg var jeg på hytta med fullastet bil og boggihenger på slep. Stedvis solid skade fra telehiv, etterfylt med pukk og diverse dype hull. I tillegg er innkjørselen til garasjen veldig høy med krapp gruskant og betongsålekant på toppen. Bygget slik for at tykt snø/islag ikke skal komme i konflikt med døra og unngå mye snø/is inn i garasjen.
Konklusjonen er at alt har gått helt problemfritt. God klaring alle steder. Selv inn i garasjen var det flere cm klaring.
På bildet kan du se en 48x148 liggende på bakken under døra. Da får du bedre inntrykk av hvor høy kanten er.
Det virker som om mange har hytte mitt i en steinrøys....
Det som tar nedi om du kjører fort fort over fartsdumper er plastflappene foran dekkene. De er vel laget for sprut og/eller vind?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lassi

#123
Sitat fra: TM på mandag 25. mai 2020, klokken 17:56
Varme i ratt medfører vel at du må ta bort sportsratt ? Eller er det endret nå ?

Ja, men tror ikke dette blir noe savn. Liker egentlig ikke den flate bunnen på sportsrattet, men så har jeg ikke sett det vanlige rattet enda.



Massasje er litt av innsalget ovenfor min bedre halvdel, men så var det dette med ting som ikke lot seg kombinere.

Skal få lånt meg en demobil  igjen og teste litt mer med fartshumper. Tok nedi fartshumpene i gaten min, men det er som du sier bare disse plastflappene som tar nedi. Jeg er litt bekymret for en parkeringsgarasje i byn hvor fartshumpene bare er en tynn og høy stripe med asfalt. Men igjen, den brukes jo av alle slags biler til dagen så det bør ikke være noe problem.

Hva med leveringstid nå og produksjon. Dumt å bestille en 2020 modell nå og få levert denne mot slutten av året. Går man automatisk over på 2021 modell om produksjon trekker ut?

Snuste på ipace også og der ble det sagt at 2021 modell kunne bestilles fra mai i år. Men det var før korona...

Kitchendog

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. mai 2020, klokken 19:42
Det som tar nedi om du kjører fort fort over fartsdumper er plastflappene foran dekkene. De er vel laget for sprut og/eller vind?

Plastflappene er der av aerodynamiske grunner. Har faktisk slike på min 2001 modell E-klasse også. Usikker på hvor mye det har og si, men har hørt at det hjelper nokså mye.

Trond.m

Du kan skrive kontrakt på 2021 modell og få levert bil før årsskiftet.

Egil Fonn

Lassi. Her ser du vanlig ratt med varme og ventilerte skinnseter med massasje. Setene oppleves ikke klamme.
Bakke klaring er ok til vanlig vei. De små skvettlappene foran hjulene har subbet nedi noen ganger ja. De bøyer seg og tåler det.
I-Pace med luftfjæring kan heves og har mye bedre bakkeklaring om du har behov for det. Så mangler den mulighet for å dra tung henger da..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Lassi

#127
Jeg er vel egentlig ikke bekymret for at de ventilerte setene skal bli klamme...  ;) Men disse koster 10K oppå de 3500 som massasjesetene koster. Blir fort dyrt.   Edit: Må jo i tillegg kjøpe skikkelig skinn for å få klimatiserte seter så det blir jo en økning på 22K...

Jeg trenger nok ikke bakkeklaringen. Jeg har 19cm på dagens bil, men kjører sjelden slik at jeg har behov for disse, mer at det har vært kjekt å ikke bekymre seg for klaring. Kommer godt med når man er på tur og kan parkere litt lenger ut i grøften enn andre, men det er absolutt ikke noe showstopper. Det viktigste er å sette seg inn og ikke ned i bilen, jeg er jo nesten 40år.  :P

I-Pace er en flott bil å kjøre, men fokus for meg nå er komfort og da vinner EQC. Den vinner jo sånn sett på pris også. Hengervekten på I-Pace er også for lav selv om behovet vårt primært er sykkelstativ med på tur.

Øyvind.h

Jeg likte interiøret i Ipace. Fint glasstak, passe rommelig kupe og ok bagasjerom. Med størrelse på felgene blir også eksteriøret ganske kult. Men infotainment var litt gammeldags, og hengervekten er aaaalt for lav. Det holder til kvist og litt småkjøring, men min enkle normalt store boggihenger veier 346kg. Da er det 400kg igjen til last.
Selv 1800kg på EQC kan bli litt smått. Til helgen skal jeg legge torv på garasjetaket. En full henger med 3 paller med torvsekker ender på ca 1800-1850kg. Klarer det på to turer. Med iPace kunne jeg strengt talt ikke hatt en eneste pall på hengeren. I tillegg mener jeg kuletrykket er begrenset til 45kg eller noe sånt, så løsningen høres ikke veldig robust ut.

Men for alle som har liten lett henger og "aldri" kjører med henger eller flytter noe tungt er sikkert 750kg mer enn nok. 45kg holder jo til et par sykler med saksestativ.

Når det gjelder komfort er dette EQCs paradegren. Den opplevd stilleste elbilen, med et understell som maskerer bort det aller meste av ujevnheter. I Model X`en trykket jeg innimellom på heving av bilen, men ser jo at det som oftest i praksis er bortkastet.
Akkurat parkering i grøft kan derimot være en ulempe, ettersom laveste punkt er midt mellom hjulene. Da vil det å stå med samme aksling på hver side av en bratt grøftekant ikke være mulig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Jeg er enig i at komforten i EQC generelt er veldig god når veien holder bra standard. Men jeg synes man merker fartsdumper, ujevnheter og hull i asfalten mye mer enn i en e-tron med luftfjæring. Det er vel som forventet, og luftfjæring kan samtidig blir en dyr affære etter 5 år. Totalt sett framstår en EQC som et veldig god bil og mye bil for pengene for de som kan klare seg med litt mindre plass og lavere bakkeklaring enn e-tron. Så er det behagelig å kunne trykke på en knapp når man trenger hengerfeste, framfor å fomle på knærne bak bilen for å få det på  ;)

jevel

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mai 2020, klokken 22:19
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 14:15

Angående E50 er jeg enig i at det er et godt valg for de som klarer seg med den rekkevidden. Men jeg ser at E50 ikke endte langt under eqc tilslutt i pris etter litt rabatt fra Mercedes. Da er valget veldig lett.
Etron 50 Advanced sport kommer jo godt over 600k. Synes EQC AMG edition til 690k er ett like godt kjøp.

Var 50 mye billigere før? Speket opp en noenlunde lik spek 50 nå og den er jo mye dyrere enn tilsvarende EQC? Har jo riktignok luft foran og bak, men EQC er jo bedre på batteri og motor sånn at det burde nulle hverandre lett?

hELgenen

Snasen bil denne EQC. Hadde kjøpt den på dagen hadde det ikke vært nettopp pga. dette med bakkeklaring.
I 20 minus og litt stål is så er jeg redd plasten foran ryker - jeg vet ikke, men tenker som så at dersom
de slår nedi - noe eierne bekrefter at de faktisk gjør - så vil kombinasjon med heftig kulde gjøre dem sprø og harde...og så plutselig er de historie. Hadde de løftet bilen 3-5 cm så hadde det hjulpet mye.....

jevel

Når jeg lånte den så kjørte jeg lett inn og ut av min parkering med snøkanter og fortauskant. Men så klart; om man bor litt avsides til / har fjellhytte og trenger ekstra høy bakkeklaring så er det neppe bilen for deg.

turfsurf

Sitat fra: jevel på fredag 29. mai 2020, klokken 23:49

Var 50 mye billigere før? Speket opp en noenlunde lik spek 50 nå og den er jo mye dyrere enn tilsvarende EQC?
Ja, gikk vel opp med 10-12% nettopp


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lassi

Tror jeg er kommet frem til en ok konfigurasjon og hadde egentlig bestemt meg for ventilerte seter også. Så leser jeg på nett at det er mye dårlige tilbakemeldinger på Mercedes ventilerte seter. Lite effekt\mye støy. Synes jo det er relativt stiv pris for å legge til noen små vifter i setene. Det er jo ikke kjøling.

Hvordan opplever dere som har disse nytten?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA