Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Trond.m

Ja, ser nå at det er en opplagt trykkfeil. Det er jo bare for Mercedes at det har sneket seg inn spesifikasjon av modellbetegnelse. Ville vært dårlig økonomi for Mercedes å levere tusenvis utslippsfrie biler før de nye EU reglene for co2 trer i kraft.

Kitchendog

Da steg prisen på EQC 20 000,- etter nyttår.

Trond.m

#77
Jeg tipper de gjør som Audi og kommer med kampanjer utover våren når de ser at antall inngåtte kontrakter bremser opp. Selv om det er en fin bil, så faller den gjennom som SUV på grunn av bakkeklaring. Uten at jeg har finregnet på det, så er det vel nå omtrent samme pris for en EQC som en e-tron 55.

Kitchendog

Hvis man putter på litt utstyr i begge bilene, som de fleste gjør så er E-tron 55 mye dyrere.

Trond.m

Sitat fra: Kitchendog på torsdag 02. januar 2020, klokken 12:03
Hvis man putter på litt utstyr i begge bilene, som de fleste gjør så er E-tron 55 mye dyrere.
Det er jeg ikke helt enig i. Det er jo en kundefordel på over 100.000 på kampanjemodeller med vinterhjul og serviceavtale. Da kommer man ganske likt ut. Men jeg er ikke sikker på om kampanjene gjelder i 2020.

jevel

Sitat fra: Kitchendog på onsdag 01. januar 2020, klokken 20:37
Da steg prisen på EQC 20 000,- etter nyttår.

Det er mer som har skjedd også. Jeg hadde en utskrift av en bil jeg satte opp før nyttår liggende på e-post. Den koster 754.000,- Om jeg klikker på linken i dag så ligger den på 784.000,-

Kitchendog

Ja, prisene på ekstrautstyret er også gått opp. Min konfigurasjon gikk opp 26000,-. Flaks jeg var klar over det, og bestilte 30/12.

Trond.m

#82
Ja, men mitt tips er at de kommer med kampanjer til våren eller høsten med en kundefordel som er større enn prisstigningen. Det har Jaguar og Audi gjort, og EQC er ikke uten konkurranse. Men det er klart at det er et bedre utgangspunkt å bestille 30.12.2019 enn 2.1.2020

jevel

Kan godt være at de velger å hive seg på priskrigen for å få "gratis" nullutslippsenheter i EU-tellesystemet, ja, men som jeg skrev i en tidligere post så vil et prisavslag vises bedre i andre markeder som fortsatt har avgifter på bilene.

Jeg er i alle fall kongen av dårlig timing til vanlig, så det at jeg nå har bestilt bør borge for gode rabatter rett etter sommeren når min er levert og betalt. :D Outlanderen jeg nå har solgt gikk ned drøye 50.000,- bare måneder etter at jeg kjøpte den.

Trond.m

Jeg tror ikke din timing er dårlig. Men det har vel vist seg så langt at de som kjøpte i-Pace og Audi tidlig fikk et relativt høyt verditap det første året. 150K første år er vel ikke så uvanlig. EQC tror jeg kommer noe bedre ut, men 70-100K på et år bør man regne med. Men da har mye mer moro forbpengene enn med enn en Outlander  ;)

LMOR

Sitat fra: TM på torsdag 02. januar 2020, klokken 15:10
Sitat fra: Kitchendog på torsdag 02. januar 2020, klokken 12:03
Hvis man putter på litt utstyr i begge bilene, som de fleste gjør så er E-tron 55 mye dyrere.
Det er jeg ikke helt enig i. Det er jo en kundefordel på over 100.000 på kampanjemodeller med vinterhjul og serviceavtale. Da kommer man ganske likt ut. Men jeg er ikke sikker på om kampanjene gjelder i 2020.
Jeg har sjekket en fullspec'et EQC mot en e-tron med tilsvarende utstyr. Jeg fikk 150 000.- i prisdifferanse etter 1.1.20. Kundefordelen på 100 000.- er ikke reell hvis du skal har mye utstyr utover "all inclusive"
På EQC kan en kombinere 360 med parkeringsassistanse og en ACC med rattvarme. Noe som har høy verdi for meg.
En annen interessant ting, er at min gamle i3 og e-tron leser skilter på veier som går parallell med veien jeg kjører på, og med automatisk tilpassing av fart er det ganske irriterende. Det skjedde ikke med EQC på samme strekning.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Det er nok riktig at differansen blir større med et høyt utstyrsnivå. Jeg har fokusert på moderat utstyrt bil som Advanced Business eller Sport. Det er vel det utstyrsnivået de fleste velger, og som sannsynligvis gir det laveste verditapet. Har aldri likt å kaste penger ut av vinduet 😉

LMOR

Sitat fra: TM på fredag 03. januar 2020, klokken 21:33
Det er nok riktig at differansen blir større med et høyt utstyrsnivå. Jeg har fokusert på moderat utstyrt bil som Advanced Business eller Sport. Det er vel det utstyrsnivået de fleste velger, og som sannsynligvis gir det laveste verditapet. Har aldri likt å kaste penger ut av vinduet 😉
OK, min erfaring har vært det motsatte. Med mye utstyr får jeg relativt mer i %, og det går mye raskere å selge. På EQC er det relativt billig med mye utstyr, så det blir nok vanskeligere å selge en brukt EQC uten mye utstyr.
Men, det blir nok mye større forskjell hvis en skal selge innen et år f.eks.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Jeg deler din erfaring når det gjelder bmw i3 som jeg har hatt mange av. Der er det fully charged som gjelder, men FC fra BMW er en ekstremt gunstig pakke. Pakkene til Mercedes gir vel fortsatt 0 % kundefordel, så det er bare en måte å få kundene til å legge til utstyr de kanskje ikke trenger (tvangskoblinger).
Nå skal det sies at utstyret er vesentlig lavere priset enn hos Audi, men kan man dra nytte av pakkeløsninger og kampanje så jevner det seg mer ut. Sammenlikner du grunnprisen på e-tron vs. EQC i Tyskland og Norge, så er Audi veldig konkurransedyktige. e-tron 50 og EQC har nokså lik pris i Tyskland, mens det i Norge skiller ca 200.000 ! Selv hoppet jeg av EQC og kjøpte en e-tron 50. Rekkevidde som en i3 120Ah, men fullverdig SUV med luftfjæring til en billig pris. Men EQC er en flott bil som fully charged er riktig priset.

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på fredag 03. januar 2020, klokken 18:50
Jeg har sjekket en fullspec'et EQC mot en e-tron med tilsvarende utstyr. Jeg fikk 150 000.- i prisdifferanse etter 1.1.20.
Med de nye pakkene blir det hakket mer komplekst å bestille E-Tron. Bruker jeg konfiguratoren blåser jeg raskt forbi 800 og ender på 830-850 for en brukbart utstyrt E-55.
Pakkene får prisen litt ned, men der hives det på en del utstyr jeg ikke er interessert i, så det blir litt både og å velge den.

Minimumskrav er matrix, det ligger kun i exclusive pakken. Panotak er jeg også interessert i, det finnes ikke i noen av pakkene. Det virker også uklart om top view 360 er med på exclusive, men vil jo tro det?
Uansett virker det som om jeg kanskje kan komme noe ned. fra 830-850 ned mot kanskje 800.
Ventilerte skinnseter har jeg hatt en stund nå, og jeg skal definitivt ikke ha bil uten det igjen om jeg går for skinn.
Så da ender jeg nok godt over 800 selv med pakkepriser. Kanskje noen titusener ned fra sist sjekk, men besparelsen er ikke i nærheten av det jeg håpte når pakkene ble lansert.
Dermed ender jeg rundt 100k under for EQC. En bil jeg syntes var mye bedre på flere områder. Vinn vinn for min del. E50 vurderte jeg ikke da den har for kort rekkevidde for mitt behov. Men E50 er priset ganske aggressivt, så for de om får behovet dekket med den og som liker kjørefølelsen virker det som et godt kjøp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA