Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

Butare

Noen av de som skulle få levert bilen i år (blant de 200) har nå fått beskjed om at leveringen er forskjøvet til januar.

Trond.m

Sitat fra: Butare på onsdag 06. november 2019, klokken 12:00
Noen av de som skulle få levert bilen i år (blant de 200) har nå fått beskjed om at leveringen er forskjøvet til januar.
Gjelder det også biler som er produsert ?

Butare

Ja. Folk på denne berømte "200" listen som var "garantert" leveranse i år.

Trond.m

Sitat fra: Butare på onsdag 06. november 2019, klokken 13:31
Ja. Folk på denne berømte "200" listen som var "garantert" leveranse i år.
Nå snakket jeg akkurat med en som sitter sentralt hos importøren. Han sa at de fortsatt tak sikte på levering i desember. Men jeg oppfattet det ikke som en garanti, da dette er utenfor BOS sin kontroll.

Butare

#49
Med desember, mente han din bestilling/bil? Det er første gang jeg har hørt desember måned bli nevnt. Det er folk som har hatt ferdigproduserte biler stående fast i Bremen i 2-3-4 måneder i desember...

Bilen min er ferdig produsert for over 2-3 uker siden. Lurer på om de samler opp biler til de får nok til å fylle sin del av en båt?

Og vi skal vel være så greie og si at de vel kanskje ikke "garanterte" levering. Men de har brukt ord og utrykk som "levering i 2019", "vi forventer" og nå til sist " det er ingenting som tilsier at vi ikke leverer de 200 i 2019"


Trond.m

Ja, det var min de uttalte seg om. Den kom til Bremerhaven og fikk status «På vei til meg» 20. september. Når den er klar til utskipning er det vel ingen som vet sikkert, men importøren mente at alle biler som venter på aksjon skulle være klare i uke 49. Men det er jo bare en plan som kan endres når som helst.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Trond.m

Nei, ikke noen informasjon. Appen sier fortsatt at bilen er på vei til meg.

Tar nok litt tid å bytte boltene. Akkurat så lang tid at de ikke «rekker» å få bilen med på 2019 statistikken antar jeg

Butare

Har heller intet annet nytt enn det som selger gir meg. Bilen er klar og frigitt for klargjøring til transport. Dette fikk jeg høre for mange uker siden. Dette tar jeg med klype salt. Er ikke sikker på at all informasjon som tilflyter selgeren er korrekt. Det er snart desember. Skal jeg få bilen i 2019 som ble lovet når jeg bestilte, begynner det å haste. Siste ukene i desember har jeg heller ikke mulighet til å hente ut bilen. Så hvis jeg skal få bilen i år, håper jeg den er klar ila nærmeste par ukene. Kan ikke skjønne annet enn at de vil slite med å levere.

Trond.m

#54
Jeg sjekket bilen min, og den sto fortsatt med aksjon. Har mistanke om at den siste aksjonen er en «gå sakte» aksjon  8)

BOS er nok helt uskyldig i dette, så det har ingen hensikt å kjefte på dem  ;)
Har fått så god informasjon fra dem som de kan gi.

Bilene skal visstnok også understellsbehandles før de sendes med båt til Norge. I følge selger var båtavgang ikke fastsatt for min bil, så da er det nok ikke sannsynlig at den kan leveres før helt i slutten av desember   :-[

nosi1202

Er det mulig å velge IMBAS (individuell Mercedes-Benz avhenting i Stuttgart) på EQC? Da kunne man kanskje fått bilen tidligere, i stedet for at den står og venter i tre mnd på at en båt skal fylles opp. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

chargedup

#56
Nei, hente bilen på fabrikken er ikke mulig ifølge en som har spurt forhandler. Han fikk vel beskjed om at de muligens åpnet for det igjen ila 2020.

Min bil stod bare ferdig produsert en 1,5 ukes tid før den var i Norge, deretter 1-2 uker med klargjøring før utlevering. Andre har ventet i månedsvis ifølge facebook.
Kan virke som om Mercedes prøver å levere ut biler så godt de klarer etter kørekkefølgen og at derfor mange biler blir stående lenge før transport. BOS har vært tydelige på at sin kommunikasjon med meg at biler leveres ut så godt det lar seg gjøre etter kønr. Samtidig har jeg hørt at 1 person med lavere kønr enn meg, er veldig uheldig og fortsatt ikke vet om han får bilen i år. Disse bilene kan ha blitt stoppet i siste sjekk på fabrikken og dermed tar lenger tid eller så kan det hende at BOS ikke snakker helt sant mtp kønr og utlevering.

Kan opplyse om at jeg hadde kønummer tidlig på 40 tallet og det pr nå er registrert 70 biler, så enten er det ca 30 demobiler eller så leverer de ikke ut i riktig rekkefølge.
Veldig lite aktivitet her på forumet (mer på facebook, men ganske stille der også), så vanskelig å si om en med mye høyere kønr har fått bil før meg. Anslått leveringstid på bilen var i slutten av oktober etter å ha spurt selger i september, deretter midten av november, så desember og til slutt dagen før den faktisk kunne leveres ut.

Skal vel godt gjøres at de 200 første EQC blir levert i år som lovet. Er jo nesten bare 2,5 uke igjen av året som ikke er helligdager.

Edit: antall registrerte biler
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Litt off topic her, men siden det er så lit aktivitet kan jeg legge ut litt mer om mitt kjøp:
Ble VELDIG positivt overrasket over bilen. Demobilen har ekstremt kjedelig farge og spec (subjektivt) i forhold til den jeg hentet og forskjellen var stor. Hjelper heller ikke at demobil sjelden er ren og pen da...

Jeg hadde allerede solgt bilen til en kamerat ved underskriving av kontrakt, så han speccet den selv. Han har lurt på elbil i mange år og ble skremt av sen levering på EQC (stod ikke på kølisten), så da passet det bra at han kjøpte min.

Hadde den vært til meg selv, hadde nok bilen blitt mye kjipere enn demobilen igjen (max 650' ink vinterhjul). Dersom noe med bilen hadde skuffet meg etter et par uker, hadde jeg lagt den rett ut på finn ettersom det er et stort påslag der nå.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Butare

Vel....Det er registrert 3 EQC'er i november måned. Hittil denne måneden er det registert 1! Jeg hadde håp om at bilen skulle ankomme landet denne eller neste uke. Det håpet vet ikke jeg om jeg har lengre...

Jeg fikk også beskjed om at man kunne ikke hente bilene i Tyskland selv.

Butare

Da er det nyheter. 50(!) biler står på kai i Bremerhaven ventende på transport til Drammen. Siste nytt fra i dag er at båten som skulle gå den 11.12. er forsinket til 13.12.

50 biler sier dem. Hvem som får disse 50 er foreløpig ukjent. Men hva med de resterende 140 eller noe i den dur? Intet nytt fra vestfronten når det gjelder dem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA