Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling av EQC

Startet av JanIvar, torsdag 19. september 2019, klokken 11:58

« forrige - neste »

JanIvar

Er det noen som har en ide om hva ventetid blir på en EQC hvis man bestiller nå uten å ha stått i kø?

-J

Trond.m

#1
Sitat fra: JanIvar på torsdag 19. september 2019, klokken 11:58
Er det noen som har en ide om hva ventetid blir på en EQC hvis man bestiller nå uten å ha stått i kø?

-J
Tror du skal stille spørsmålet til en forhandler. Det er nok en viss usikkerhet før etter 5. oktober som er fristen for å bestille i henhold til prioriteringslisten. Mange vil nok avbestille siden depositumet likevel ble tilbakebetalt en tid tilbake. Men det kommer også mange nye til etter alle de positive omtalene, så er nok en fordel å ikke vente til etter den offisielle lanseringen 26.9. Da blir det nok en del bestillinger utenom listene.

Øyvind.h

Trodde listene ble ryddet starten av juni eller noe sånt jeg. Det var i hvert fall den tilbakemeldingen jeg fikk fra forhandler og som ble diskutert i div forum da.
De ryddet og frigjorde reservasjonsbeløpene rundt juni-juli. Mener jeg signerte rundt den tiden, men står fortsatt kun kønr på min side.

Med kønr ca 2000 fikk jeg estimert våren 2020, dvs rundt april-mai. Før det ble kjent at det ble litt forsinkelse. Bestilling nå kanskje sommer-høst 2020?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

#3
Forhandler sa i en samtale med meg her denne uken at de mistet noen kunder til E-tron fordi EQC ikke kunne leveres før ca juni til kunder som ikke hadde reservert. Om disse "eks"kundene ble det nå eller for to måneder siden, vet jeg ikke. Regn med sommer/høst tipper jeg. Beste tipset er å spørre din nærmeste forhandler.

Spurte selger om forsinkelse (som jeg har hørt om her og på facebook), men bilen min skulle være klar i slutten om ca en måned.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trond.m

#4
De har nok mistet en del til e-tron 50 også. Det ble jo inngått kontrakter på 400 biler 2.september, den dagen de åpnet for bestilling. Er nok ikke tilfeldig  at Audi kom med en meget aggressiv kampanje samtidig med at Mercedes forhandlerne jobbet med å få kunder fra prioriteringslisten over til kontrakt.

Øyvind.h

Ja e50 tok nok en del som klarer seg med mindre batteri. Men i Etron gruppa melder enkelte om estimert leveranse av e50 i uke 16 og 20, så det er ikke sikkert forskjellen er så stor i praksis.
Virker jo som en del venter på e55 også som ikke kommer før slutten av året, bestilt i første kvartal.

Så gjenstår det å se om Mercedes får opp tempo på leveranser eller om de som alle andre sliter med forsinkelser og oppbygning av volum.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

#6
Hei JanIvar,

De av oss som har reservert EQC fikk følgende e-post for litt siden;
Du kan ikke vise dette vedlegget..

Som noen har påpekt vil reservasjonsliste stenges 5 oktober. De som da ikke signerer kontrakt innen 5 oktober fjernes fra reservasjonslisten. Jeg er faktisk litt usikker på hva dette betyr i praksis. Man kan jo så klart kjøpe en EQC i etterkant, men hvordan de følger dette opp er jeg ikke sikker på. Vil anta at alle som står på reservasjonslisten da mottar sine biler først, for så at det kan bli litt vilkårlig når en får bilen sin.

"Før det ble kjent at det ble litt forsinkelse. Bestilling nå kanskje sommer-høst 2020?"
Seinest i dag ble det lagt ut meldinger fra en som står som #50+ hvor han har fått beskjed fra Mercedes at bilen er ferdig og nå på vei til Norge. Har også hørt at de faktisk ligger noe foran skjema og vil kunne levere biler til de som står på listen før sommeren 2020. Sist jeg sjekket var det omtrent 2650 som hadde reservert.
Derfor tror jeg ikke akkurat Mercedes er så utrolig forsinket. Videre er det jo positivt at Norge har så høy prioritering og butikklanserer her som første land i verden. Det kan jo påvirke hvor mange biler som kommer her kontra andre utover 2020.

Til moderator: Hvordan i alle dager får jeg redigert bort at tekst under bilde er lagt inn som link? :D
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Trond.m

#7
Sjekket BOS biltracker og nå er status: På vei til deg !
Så ryktene om forsinkelser ser ikke ut til å stemme  :)

#31.

Trond.m

Noen som har fått utlevert EQC ennå ?

chargedup

#9
Ble utlevert en hos BOS Ullevål i slutten av forrige uke. Var en egen artikkel om det i en eller annen nettavis som jeg ikke finner igjen. Eier er medlem i facebook gruppen. BOS Ullevål viste fram to biler (en demobil (1886 edition?) og en med AMG eksteriør som skulle utleveres til kunde denne dagen), konsensus var at bilen som skulle til kunde var mye finere enn demobilen.

Edit: feil forhandler, takk daktari
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

boppus

Hmm, fin lakk på bilen i artikkelen, hvilken farge er det?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

OlaM

#12
Sitat fra: boppus på mandag 30. september 2019, klokken 21:23
Hmm, fin lakk på bilen i artikkelen, hvilken farge er det?

Er det det som er cavansite blue mon tro?

Var innom BOS for prøvekjøring i går. Selger viste meg slots for produksjon, første ledige var endel plasser den 20. juni. Så tar det vel en drøy måned å bygge og levere. Ikke så ille det synes jeg.
'21 3LR

Butare

Det er korrekt. Fargen er cavansite blue. Samme som jeg har bestilt.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA