Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reagerer på at elbiler har billigere ferjeturer enn gående passasjerer

Startet av cra, torsdag 19. september 2019, klokken 09:14

« forrige - neste »

cra

https://www.smp.no/incoming/2019/09/18/%E2%80%93-Greier-ikke-se-noen-%C3%A5rsaker-til-praksisen-19973084.ece (+ artikkel)

Oppsummering:

Sitat
Svein Ingar Hovde fra Åfarnes har gått til ferja og pendlet over Langfjorden til jobb i 24 år. Det kunne han ha gjort billigere om han hadde skaffet seg elbil.

(Romsdals Budstikke): Hovde har jobbet ved Nesje AS i 23 år, og vært fullstendig avhengig av ferja mellom Sølsnes og Åfarnes. For å gjøre pendlingen billigere har han i alle år hatt bil parkert på Sølsnes, slik at han har sluppet å ta den med seg over fjorden. Men hadde bilen vært en elbil, kunne han med fordel tatt den med.

– Det høres veldig rart ut, men det er slik. Som gående passasjer betaler jeg faktisk mer enn en som kommer med elbil, sier Svein Ingar Hovde.

Han understreker at det ikke er snakk om mye penger i dette, men at prinsippet høres helt rart ut. Med rabattkort betaler han 34 kroner per tur over fjorden. En elbil betaler 28 kroner.

.....

Grunnen til at det er billigere, kommer av at rabatten på kjøretøy er langt høgere enn for passasjerer. Rabatten for kjøretøy er 50 prosent, mens det er 17 prosent rabatt for personer. Når da en elbil har 50 prosent rabatt i tillegg, blir prisen den endelige prisen lavere enn for personer. Leder for billettering i Fjord 1, Lars Inge Myklebust, sier han kjenner til at det er slik, men sier det er lite de kan gjøre med det.

– Det kan nok stemme bra at det er slik. Men det er Statens vegvesen sammen med Samferdselsdepartementet som setter takstene på ferjene, og det er det vi forholder oss til. Vi har ingen formening om dette, og er ikke de rette til å svare på det, sier Myklebust.

Han bekrefter også at det i teorien har blitt billigere med elbil etter de nye reglene, men har et tips til pendlere som Hovde.

– Hvis man reiser relativt jevnt, så kan det lønne seg å kjøpe et 30 dagers månedskort. Da kan man reise ubegrenset, og prisen per tur vil nok bli lavere enn for elbiler, sier Myklebust.

I rettferdighetens navn skal jeg nevne at det er prinsippet han har et problem med, ikke de ekstra kronene han betaler.

Det Hovde ikke tar med i regnestykket sitt er at disse få kronene i forskjell kanskje er det som skal til for at de som uansett hadde kjørt bil bytter til elbil. Da har vi miljøgevinst hver eneste gang de forflytter seg. Nå sa artikkelen ikke noe om hvordan han kommer seg de siste 2,9 kilometerne fra fergekaia til Nesje AS, men jeg tipper han sitter på med noen det siste stykket, evt tar buss.

Men enkelt sagt er det et utslag av at persontakst har 17% rabatt, mens kjøretøy har 50% rabatt ved bruk av rabattkort, og så har elbilen halv pris oppå det igjen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 19. september 2019, klokken 09:14
Nå sa artikkelen ikke noe om hvordan han kommer seg de siste 2,9 kilometerne fra fergekaia til Nesje AS, men jeg tipper han sitter på med noen det siste stykket, evt tar buss.

Nja, sto det ikke det da?  I fra sitatet du kom med:
Sitat fra: cra på torsdag 19. september 2019, klokken 09:14
https://www.smp.no/incoming/2019/09/18/%E2%80%93-Greier-ikke-se-noen-%C3%A5rsaker-til-praksisen-19973084.ece (+ artikkel)

Oppsummering:

Sitat
(Romsdals Budstikke): Hovde har jobbet ved Nesje AS i 23 år, og vært fullstendig avhengig av ferja mellom Sølsnes og Åfarnes. For å gjøre pendlingen billigere har han i alle år hatt bil parkert på Sølsnes, slik at han har sluppet å ta den med seg over fjorden. Men hadde bilen vært en elbil, kunne han med fordel tatt den med.

Nå er ikke jeg lokalkjent, og aner ikke i hvilken ende av fergen han bor eller hvor Nesja AS er plassert, men han GÅR til/fra fergen i ende enden, og har bilen parkert i andre enden. Eller missforsto jeg noe her?
Model S 85D

jlan

For oss som gjerne er to personer i bilen blir det bare billigere og billigere :). De sliter tydeligvis litt med prosentregning i departementet. Da de la om til autopass la de nemlig på fullprisen tilsvarende en fullpris personbillett. Intensjonen var vel at det skulle være samme pris som før for bil med en passasjer. Men ettersom "passasjerdelen" nå også får 75% rabatt blir det slik:

For eksempel Halhjem-Sandvikvåg, 2 personer + elbil, med rabattavtale :
Elbil gratis, betalte for 2 personer, 83%: kr. 120
Elbil, 25%+ 1 person 83%: kr. 117
Autopass elbil, 25%: kr. 78
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på torsdag 19. september 2019, klokken 12:40
For oss som gjerne er to personer i bilen blir det bare billigere og billigere :). De sliter tydeligvis litt med prosentregning i departementet. Da de la om til autopass la de nemlig på fullprisen tilsvarende en fullpris personbillett. Intensjonen var vel at det skulle være samme pris som før for bil med en passasjer. Men ettersom "passasjerdelen" nå også får 75% rabatt blir det slik:

For eksempel Halhjem-Sandvikvåg, 2 personer + elbil, med rabattavtale :
Elbil gratis, betalte for 2 personer, 83%: kr. 120
Elbil, 25%+ 1 person 83%: kr. 117
Autopass elbil, 25%: kr. 78

Velbekomme!

Jeg som alltid kjører alene må nå også betale for en av passasjerene.


cra

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. september 2019, klokken 12:16
Nå er ikke jeg lokalkjent, og aner ikke i hvilken ende av fergen han bor eller hvor Nesja AS er plassert, men han GÅR til/fra fergen i ende enden, og har bilen parkert i andre enden. Eller missforsto jeg noe her?

Jeg tror du har rett, og at det bare var jeg som stoppet resonnementet litt for tidlig og antok at han kjørte til fergekaia på den sida han bor, og så kom seg til jobb (2,9km) https://www.google.com/maps/place/Nesje+AS/@62.6901223,7.4313464,14.47z/data=!4m5!3m4!1s0x4613fecba94455bb:0x75cec334a1e11b58!8m2!3d62.696669!4d7.4342959 derifra. Men det kan nok stemme at det er som du trolig antar; han kan gå til fergekaia på Åfarnes og så har han bil stående på jobbsida.

Greit at han ikke klager på kronene da, siden han har råd til å ha en bilstående utelukkende til kjøring til/fra jobben.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 19. september 2019, klokken 13:15
Greit at han ikke klager på kronene da, siden han har råd til å ha en bilstående utelukkende til kjøring til/fra jobben.  :laugh:

Ut i fra kartet du linket til ligger nærmeste by (Molde) også på "jobbsiden" av fergeturen, så han kan kanskje ha funnet ut at de aller fleste bilturene uansett vil starte med en fergetur? Altså ikke *bare* for de 2,9 km. til/fra jobb->ferge?
Model S 85D

Kårepåsporet

Nå er det vel en ting som ikke nevnes med ett ord her? Jeg fikk det iallefall ikke med meg: de som pendler uten kjøretøy betaler ikke enkeltbillett, men har periodekort, som gir langt lavere pris per reise.
Men det tar seg bedre ut å kunne klage litt på de med snyltebiler.
Jeg kjører ikke Tesla pga miljøet, spare penger osv, jeg kjører Tesla for å plage alle som hater elbil og Tesla i særdeleshet.

https://dialog.norled.no/periodekort ;)

cra

Sitat fra: Amoss på torsdag 19. september 2019, klokken 16:47
Ut i fra kartet du linket til ligger nærmeste by (Molde) også på "jobbsiden" av fergeturen, så han kan kanskje ha funnet ut at de aller fleste bilturene uansett vil starte med en fergetur? Altså ikke *bare* for de 2,9 km. til/fra jobb->ferge?

Det kan jo godt tenkes at han har andre ørend også på den sida ja. Jeg sammenligner bare utifra min egen situasjon (nærmeste by (og mitt arbeidssted når jeg ikke har gjemmekontor) ligger på andre sida av fergeleiet), men det er uaktualt å ha en bil stående på andre sida for min del. Men det er et mye større fergesamband jeg reiser på også.

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. september 2019, klokken 17:18
Nå er det vel en ting som ikke nevnes med ett ord her? Jeg fikk det iallefall ikke med meg: de som pendler uten kjøretøy betaler ikke enkeltbillett, men har periodekort, som gir langt lavere pris per reise.

Siste linja i sitatet sier netotpp dette; det kan bli langt lavere pris med et 30-dagers månedskort. Alle som pendler vet dette. Nå kan det jo tenkes at han ikke jobber hver dag på arbeidsstedet og at det derfor ikke er lønnsomt for ham med periodekort. Jeg hadde det slik selv da det var "gratis" for elbil (men passasjertakst for fører). Kostet mer for periodekort enn å betale (rabettert med kort) enkeltbillett de dagene jeg skulle over fjorden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kårepåsporet

Sitat fra: cra på torsdag 19. september 2019, klokken 17:30
Sitat fra: Amoss på torsdag 19. september 2019, klokken 16:47
Ut i fra kartet du linket til ligger nærmeste by (Molde) også på "jobbsiden" av fergeturen, så han kan kanskje ha funnet ut at de aller fleste bilturene uansett vil starte med en fergetur? Altså ikke *bare* for de 2,9 km. til/fra jobb->ferge?

Det kan jo godt tenkes at han har andre ørend også på den sida ja. Jeg sammenligner bare utifra min egen situasjon (nærmeste by (og mitt arbeidssted når jeg ikke har gjemmekontor) ligger på andre sida av fergeleiet), men det er uaktualt å ha en bil stående på andre sida for min del. Men det er et mye større fergesamband jeg reiser på også.

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 19. september 2019, klokken 17:18
Nå er det vel en ting som ikke nevnes med ett ord her? Jeg fikk det iallefall ikke med meg: de som pendler uten kjøretøy betaler ikke enkeltbillett, men har periodekort, som gir langt lavere pris per reise.

Siste linja i sitatet sier netotpp dette; det kan bli langt lavere pris med et 30-dagers månedskort. Alle som pendler vet dette. Nå kan det jo tenkes at han ikke jobber hver dag på arbeidsstedet og at det derfor ikke er lønnsomt for ham med periodekort. Jeg hadde det slik selv da det var "gratis" for elbil (men passasjertakst for fører). Kostet mer for periodekort enn å betale (rabettert med kort) enkeltbillett de dagene jeg skulle over fjorden.

Litt spesielt hvis en har bil parkert på andre siden hvis en jobber mindre enn halv stilling, for periodekort koster da under halvparten av elbil? Tror faktisk periodekort koster et sted mellom 1/3 og 1/2 av prisen for elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA