Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW oppgir at nye e-Golf har 7.2kWh lader er falsk

Startet av pers1, onsdag 18. september 2019, klokken 23:07

« forrige - neste »

pers1

I spesifikasjonene til e-Golf oppgir VW at den har 7.2kWh ved 1 fase 32A kurs, dette er tall som ikke stemmer. Max mulig å oppnå er 6.67kWh, har nå testet i temperaturer fra 0 -25 grader fra alt fra start nivå 10-80% der bilen lading er blitt målt fra minutt til minutt. Dette er blitt klaget inn til Møller Billingstad, der de også bekrefter at de ikke på noen av de nye e-Golfen har greid og oppnå høyrer en overnevte måling. Måling som er gjort sammen med Meshkraft og med 4 forskjellige ladekabler både 1 fase og 3 fase 32A kabeler. Anlegget som er brukt til testen 22kW.

Anbefaler dere med nye e-Golfer å klage til VW slik at de må utbedre dette
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

Trond.m

Feilen kan vel «rettes» ved at oppgitt maks effekt endres til 6,6 kw. Vet ikke om andre biler i klassen som ladere med mer enn dette på 1-fas 32A heller. Føler ikke det er en vesentlig mangel som kan gi grunnlag for prisavslag. Tror ikke det kan ha påvirket avgjørelsen om å kjøpe bilen om de hadde oppgitt korrekt ladefart.

turfsurf

Sitat fra: TM på torsdag 19. september 2019, klokken 04:20
Feilen kan vel «rettes» ved at oppgitt maks effekt endres til 6,6 kw. Vet ikke om andre biler i klassen som ladere med mer enn dette på 1-fas 32A heller.
Spørsmålet er jo om den trekker 32A fra veggen eller ikke. Trekker den 32A så er det jo lading med 7,36kW, selv om det er tap i laderen. Om den trekker mindre så er det jo forsåvidt feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

storeulv

Jeg får i min Zaptec-app beskjed om at bilen lader med 7,1 kW. Det er altså Zaptec som forteller meg hvilken ladeefekt den gir bilen og ikke bilen som forteller meg effekten den får. Hvor mye av effekten som evt. går tapt på vei fra ladeboks til bil vet jeg ikke noe om.

Dette er en my '17, altså nyeste generasjon eGolf.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

Siden du holder til i Asker, kan du ta en tur innom Defa på Slependen. På gjesteparkeringen har de en 22 kW stolpe med display som viser effekt (fra stolpen).

Går du innom resepsjonen og ber om en brosjyre samtidig, må vel dette være innafor  :angel:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Jeg vet ikke hvor nøyaktig Schneider laderen er, men jeg hentet ut ladehistorikk og fikk følgende:

e-Golf : Siste 4 ladingene ga gjennomsnitt på 6,96 kW
e-up!  : Siste 2 ladingene ga gjennomsnitt på 3,42 kW


Lader er innstilt på 32 A (230 V IT nett)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ok67

Har du målt spenninga, kan det være at den er litt lav?
230 V * 32 A = 7,4 kW
220 V * 32 A = 7,0 kW
210 V * 32 A = 6,7 kW
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Amatøren

Nei, det har jeg ikke.
Ja, jeg kjenner til formelen. P=U*I  ;D

Ca 15 m kabel (ukjent dimensjon) fra skap og ut. Observerer også litt lunk (ikke mye, men mer enn omgivelse temperaturen) i type 2 kabelen når jeg lader på 32 A.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Sitat fra: Orbit på fredag 20. september 2019, klokken 09:33
Siden du holder til i Asker, kan du ta en tur innom Defa på Slependen. På gjesteparkeringen har de en 22 kW stolpe med display som viser effekt (fra stolpen).

Sitat fra: ok67 på fredag 20. september 2019, klokken 12:24
Har du målt spenninga, kan det være at den er litt lav?

Husker jeg rett, så viser den stolpen hos Defa også spenning, så en kan (indirekte) finne ut om bilen trekker 32A.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PalEngh

#9
Jeg lader nå med 7,12 kW fra min Easee ladestasjon.
Den er tilkoblet TN nett med maks belastning 32A. Easee lastbalanserer mot hovedsikringen, så ladehastigheten kan variere. Har alltid ladet et sted på 7-tallet i allefall.



Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

pers1

#10
Sitat fra: ok67 på fredag 20. september 2019, klokken 12:24
Har du målt spenninga, kan det være at den er litt lav?
230 V * 32 A = 7,4 kW
220 V * 32 A = 7,0 kW
210 V * 32 A = 6,7 kW
Målt spenningen ligger mellom 238V og 240V stabilt, det er TN-nett.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

geear

Hvordan forklarer du de andre her, som får høyere effekt? Har du prøvd andre ladebokser?

Marzo

Har du sendt dem klage med forklaring på hva de har opplyst feil?
Er det volt eller amper du har konkludert med er feil?

Du må gjerne utdype hva du har funnet ut er grunnlaget for klagen din

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA