Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gå for denne? Mitsubishi i Miev

Startet av ABA, onsdag 18. september 2019, klokken 21:56

« forrige - neste »

ABA

Er det driftssikkert og lønnsomt å kjøpe denne i Miev dersom jeg får den til 50.000,- + 1 mnd garanti + at jeg får ta en service på den på forhandlers regning? Må kjøre 7-8 mil daglig!
Håper på gode svar

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=157482698
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Karl-Wilhelm

#1
7-8 mil daglig sommer er ikke noen stor utfordring, men på vinteren blir situasjonen litt annerledes. Dersom du har tilgang til lading i andre enden så vil dette være problemfritt.

Med min erfaring og hvordan jeg vurderer ditt behov vil jeg kanskje anbefale å kikke på en Leaf, et eksempel i Hordaland området:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153422360

Og selvfølgelig dersom det er mulig, prøvekjør. Du finner fort ut hvordan rekkevidden oppleves på dine egne premisser.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Beamer Screamer

Jeg trodde egentlig at rekkevidden ikke var så mye bedre enn Trillingene på de gamle Leaf'ene. Men det finner du fort ut av ved å søke litt her inne.

Når det gjelder Trillinger så synes jeg det virker som det er prismessig et veldig lite hopp fra 2011-2012 modellene opp til 2014-2015 modeller. Det er tross alt vesentlig nyere biler det er snakk om.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

ABA

Sant nok det... men her får jeg kjøpt den fra forhandler, gått lite, en mnd garanti, service på deres regning og nylig brukt 12.000 på diverse (bremserør etc). 50.000,-
Er det et godt og trygt kjøp?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Karl-Wilhelm

Forhandler kan jo være positivt, men du har faktisk krav på retting av feil og mangler privat også i enkelte tilfeller.

1 måned garanti er ikke rørende, reparasjon av hva som kan være resultat av typisk feil som rust på bremserør er flott, dette blir det fort litt penger av. En service på denne bilen behøver ikke være mer enn bytte av pollenfilter...

Er nok ikke et utrygt kjøp, men det blir litt gjetting uten å ta en titt på batteriet også. Jeg synes personlig ikke at det er et godt kjøp, middels kanskje, men det er primært en funksjon av behovet du beskriver, jeg synes det virker for marginalt.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

ABA

Ah ok, skjønner. Har spurt om de utfører batterisjekk på service...venter på svar.
Trenger en elbil og følte og trodde det var et godt kjøp, ser fin og strøken ut, kun 50.000 med service (som jeg må ta inn til selv, men regning går til verksted), 1mnd garanti, lav kmstand og ok årsmodell.
Trenger bare 7 mil på vinter og sommer
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ABA

og de er vel lette å selge igjen, spesielt her med mye bom
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

engolf

Säkert en fin bil:)
Bara passa på att det står 61000 km i annonsen, men på bilden står det 609xx km till nästa service, det är inte bilens kilometerstånd.

ABA

Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ABA

Får svar fra selger på det, engolf:

«Ja det er km-stand, og den varsler for service, som skal utføres 😊»

Kan det stemme?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ok67

Det er nok kilometerstanden som vises. Skiftenøkkelen er indikasjon på at den bør på service (enten periodisk 12 mnd, eller kmstand som eg trur er pr 15000 km)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

Sidan det er ein 2012 modell har den kanskje forvarming via fjernkontroll? Trur det kom i 2012 (eller var det 2013). DÅ kan du slå på varme litt før du skal ut, slik at det i alle fall er litt varmt i bilen når du startar opp om vinteren, forutsatt at den står til lading. (Kan også slå på kjøling om det er ønskeleg.)

Kan vere greit å sjekke om bilen har dette.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ABA

Supert, er denne elbilen første eller andre generasjon?
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

ok67

Er vel i grunnen berre ein generasjon, sjølv om det har vore mindre oppdateringar. Bl.a. endra batteri og meir effektiv motor samt fjernkontroll til varmeaparat/klimaanlegg. Kva type batteri det er i bilen trur eg du kan finne ut ved hjelp av ein eigen dongel i dataporten på bilen og egna app på telefonen. Du får søke litt på forumet for å sjå om du finn tidlegare trådar om dette.

Om det nye batteriet er bedre enn det gamle veit eg ikkje. Men det blir påstått at Citroen og Peugeoth med det nye batteriet har mindre kapasitet enn Mitsubishi, dei har heller ikkje fjenkontroll til varmen slik Mitsubishi har.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

kaiat

Dette er andre generasjon ser det ut til. Den har det nyere dashbordet og det brunlige interiøret som er typisk for den generasjonen. Første generasjon har et annet dashbord med dobbel-DIN navigasjonsanlegg og svart interiør. Men sjekk at fjernkontrollen til forvarmingen følger med. Den har visstnok en tendens til å bli borte med årene.

Citroen og Peugeot har av en eller annen grunn 80 battericeller etter oppdateringen, mens Mitsubishi fortsatte med 88. Franskmennene har derfor 14,4 kWh og ikke 16 som de tidlige bilene og Mitsubishi'en.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA