Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maks hengervekt på Base Performance er 500kg?

Startet av Blib, onsdag 18. september 2019, klokken 21:49

« forrige - neste »

Blib

Fikk bytte reservasjonen min fra en AWR til en Base Performance i dag, men helt på slutten av samtalen nevnte selgeren at jeg da bare ville få 500kg hengervekt. For min del er det greit nok, da jeg sjelden skal bruke hengerfeste og når jeg først trenger det er det nok sjelden for å frakte mer enn et par hundre kilo.

Men har sittet og tenkt litt på det i etterkant og lurer fælt på hvorfor det er sånn. Har fått et VIN nummer og skal hente i løpet av måneden, så jeg får endelig svar når jeg får se når jeg får vognkortet. Men jeg ser at de andre modellene kan trekke 910 eller 1000kg, så skjønner ikke hvorfor min skal ha så mye mindre...

Har ikke registreringsnummer så får ikke søkt opp bilen hos vegvesenet, og finner heller ikke noe når jeg hiver inn vin-nummeret eller evt bare de siste sifferene (Er det som er understellsnummeret?) Kan også tenkes at jeg hørte feil, men tror ikke det.

skysurfer

Tror det har noe med hjul/dekk til performance som har noen begrensninger.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Blib

Sitat fra: meiniac på onsdag 18. september 2019, klokken 21:54
Tror det har noe med hjul/dekk til performance som har noen begrensninger.

Siden jeg ikke har en full performance har jeg heller ikke 20 tommers hjul. Har 19" sport sommerdekk, og 18" vinterdekk (Ville helst ha 18" sommer også, men var ikke tilgjengelig)

Handyman

Tipper vekten er redusert pga de økte belastningene på drivverk og krok ved akselerasjon og retardasjon.
Stor forskjell med henger på 1000kg vs 500kg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

MyMuffin

Er flere som har rapportert at de har fått 910kg på vognkortet, selv om bilen er en performance.

Virker veldig lotto, jeg fikk 500kg på min, mens en kollega med samme bil (base perf) fikk 910kg..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Leifen1980

Hvilken henger er det som anbefales da?
Det er vel nesten bare denne som er lovlig?

https://rxsport-shop.no/?product=norgeshengern-mini-registrerbar-atv-henger&attribute_pa_velg=montert-registrert&gclid=EAIaIQobChMIrLyT3qnT8gIVKgWiAx1ADwkPEAYYBCABEgKgHfD_BwE

Noe slags sykkelstativ med koffert på vil vel også være begrenset med koblingslast 25kg, eller tolker jeg dette feil?
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Handyman

Sitat fra: Leifen1980 på lørdag 28. august 2021, klokken 12:28
Hvilken henger er det som anbefales da?
Det er vel nesten bare denne som er lovlig?

https://rxsport-shop.no/?product=norgeshengern-mini-registrerbar-atv-henger&attribute_pa_velg=montert-registrert&gclid=EAIaIQobChMIrLyT3qnT8gIVKgWiAx1ADwkPEAYYBCABEgKgHfD_BwE

Noe slags sykkelstativ med koffert på vil vel også være begrenset med koblingslast 25kg, eller tolker jeg dette feil?
Det er vel aktuell hengervekt som som er styrende? Ikke hvor tung hengeren kan være.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Leifen1980

Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

GeirN

Jeg synes denne metoden er lettest å forholde seg til:

1. Hva står i vognkortet er maks tillatt hengervekt på bilen.
2. Hvilken totalvekt er henger merket med
(faktisk last er underordnet).

Om denne kombo er match blir så neste spørsmål vedrørende totalvekt bil+henger:

1. Inntil 3500kg - B sertifikat
2. Intil 4200kg - B96 sertifikat
3. Over 4200kg - BE sertifikat.

RJK

Sitat fra: GeirN på lørdag 28. august 2021, klokken 18:25
Jeg synes denne metoden er lettest å forholde seg til:

1. Hva står i vognkortet er maks tillatt hengervekt på bilen.
2. Hvilken totalvekt er henger merket med
(faktisk last er underordnet).

Om denne kombo er match blir så neste spørsmål vedrørende totalvekt bil+henger:

1. Inntil 3500kg - B sertifikat
2. Intil 4200kg - B96 sertifikat
3. Over 4200kg - BE sertifikat.


Korrigering, B96 er 4250, ikke 4200.


I tillegg, om bil alene veier 3500 kg eller lavere, så kan du alltids dra en henger på inntil 750 kg, men ikke lov å overstige bilens begrensning, som i tilfelle er 500 kg. Hengerens egenvekt trekkes da fra, for å finne nyttelasten du kan utnytte.

Det aller enkleste er å benytte appen "Bil og henger" fra SVV, eller nettsiden dems: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhengerkalkulator/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA