Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjernlysautomatikk og setebeltevarsling

Startet av janarnejorg, onsdag 18. september 2019, klokken 21:38

« forrige - neste »

janarnejorg

1. Fjernlysautomatikk fungerer ikke optimalt. Hvis jeg møter en bil og fjernlysene blendes ned, så slår dem ikke seg på igjen etter bilen er passert hvis det er svingete vei. Rattet må stå i midtstilling for at fjernlysene skal tennes. Er det flere som har merket dette, og er det kommet noe slags oppdatering som ordner dette?

2. Hvis jeg har folk i baksetet som har setebeltet på, så får jeg indikasjon opp i dashbord om at beltene er festet. Alt ok. Men hvis jeg tar en rask stopp og slipper av personen som sitter i baksetet begynner setebeltevarslingen og ule. Må da slå av og på bilen for at den skal registrere at det ikke sitter folk i baksetet. veldig irriterende. Noen som har merket det samme, evt fått ordnet dette på noe vis?

Begge problemene ble tatt opp over tlf med forhandler, men var bare bortforklaringer for hvorfor dette var slik...


Bilen er en 2019mod 40kwt Tekna

Joltus

1 har eg spurt Nissan om. De trodde ikke på meg.....


Joltus

Det med beltene skjer hvis de tar av beltet for tidlig. Før du har stoppet. Og er nok et eksempel på at japanske ingeniører har noen rare folk se omgås.

Hvis det sitter andre bak når det skjer er det en løsning å sette i selen igjen tror eg. Bedre enn å stoppe helt hvertfall.

roger1111

Automatisk fjernlys fungerer langt fra optimalt, så det har jeg gitt opp å bruke. Bl.a. brukes ikke fjernlys før farten er over en viss hastighet. Den blender ned når lyset reflekteres fra veistikker og skilt og mange andre tilfeller av nedblending.
Tror bare du skal glemme å bruke denne automatikken.

ThomasEL

Rattet må være rett for at autofjernlysene slår seg på igjen, ja..! Slik er iallfall alle 2018 bilene.
Som Joltus er inne på: Hadde vært artig å forstå noe av ingeniørenes tankemåter🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

TJV

Setebeltevarslingen er ganske kokko! Stopper jeg ved postkassen og kjører de siste meterne til huset i over 17km/t uten belte starter galskapen/hylingen om at livet står på spill. Setter bilen hjemme i Park, altså bilen står dønn stille, men fremdeles henger livet mitt i en tynn tråd ifølge Nissan.
Er ikke eneste bilen på markedet som har det sånn dessverre.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 19. september 2019, klokken 21:45
Rattet må være rett for at autofjernlysene slår seg på igjen, ja..! Slik er iallfall alle 2018 bilene.
Som Joltus er inne på: Hadde vært artig å forstå noe av ingeniørenes tankemåter🤪
Jeg er ingeniør, forstår meg av og til ikke på tankene mine  :o
Så kan hende det ikke finnes noe svar.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ole Irgens

Sitat fra: janarnejorg på onsdag 18. september 2019, klokken 21:38
1. Fjernlysautomatikk fungerer ikke optimalt. Hvis jeg møter en bil og fjernlysene blendes ned, så slår dem ikke seg på igjen etter bilen er passert hvis det er svingete vei. Rattet må stå i midtstilling for at fjernlysene skal tennes. Er det flere som har merket dette, og er det kommet noe slags oppdatering som ordner dette?

2. Hvis jeg har folk i baksetet som har setebeltet på, så får jeg indikasjon opp i dashbord om at beltene er festet. Alt ok. Men hvis jeg tar en rask stopp og slipper av personen som sitter i baksetet begynner setebeltevarslingen og ule. Må da slå av og på bilen for at den skal registrere at det ikke sitter folk i baksetet. veldig irriterende. Noen som har merket det samme, evt fått ordnet dette på noe vis?

Begge problemene ble tatt opp over tlf med forhandler, men var bare bortforklaringer for hvorfor dette var slik...


Bilen er en 2019mod 40kwt Tekna

Fjernlysautomatikk fungerer best på rett landevei uten gatelys, men da fungerer den til gjengjeld ganske bra. Jeg synes hele automatikken er noe godt fjas, og foretrekker manuelt skift.

Setebeltvarsleren stopper av seg selv etter ca 30 sek, og det er typisk at varsleren går av dersom personen i baksetet løser beltet før bilen har stoppet. Den slår seg ikke av når personen går ut, men har man noen sekunders tålmodighet går det bra.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

mo-aasgr

Samme erfaring som trådstarter på fjernlysautomatikk. Må vel rett og slett karakteriseres som trafikkfarlig  >:( >:(.Tok opp dette med forhandler i forbindelse med service i høst. Fikk egentlig ikke noe ordentlig svar. Bil er 18 mod n-connecta med full LED hovedlys. Kjører og Volvo V90 med fjernlysautomatikk- funksjonaliteten her er helt i andre enden av skalaen. Meget bra.

Joltus

Ja min mondeo 2013 er vesentlig bedre enn leaf her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA