Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk - sporing og hardere styring.

Startet av castortroy, søndag 24. mai 2020, klokken 02:37

« forrige - neste »

castortroy

Fikk TM3 LR i november ifjor med vinterdekk, så har ikke kjørt så lenge med sommerdekkene på. Merket de sporer mer en vinterdekkene, og krever mer kraft til å snu rattet når jeg kjører på motorveien. Styringen føles hardere. Er det noen innkjøringsfase på sommerdekkene?

Sjekket lufttrykket, som viste 42 PSI. Den viser 2.9 bar jevnt på alle hjulene ved kald kjøring, deretter 3.1 etter noe kjøring. Vet noen om Vianor balanserer dekkene, eller om dette ikke er vanlig prosedyre for nye dekk? Innbiller meg at bilen hopper litt mer også, men merker ikke noe vibrasjon i rattet, selv i høye hastigheter. Hvis jeg slipper rattet på motorveien drar den ikke mot høyre eller venstre side, går bare rett frem. Kjører på standard 18" felger fra Tesla både sommer og vinter.

Nickelilltroll

#1
Brede dekk med lav profil er sånne på noen veier. Sporer og "dreier" litt av seg selv. Takk vare litt dårlig Norsk veistandar detta og dessverre. Sjekk instillinger på styring. Min stillte seg på sportmodus etter at jeg skifta dekk og kalibrert trykk. Vet inne hvorfor men bare sette tilbake på komfort.

Sommerdekkan er breiere og derfor oppleves de som litt tyngre og styre med og. Naturlig sak detta og. Hvis det er dårlig balanse i dekkan merker du det med vibrasjoner. Hoppinga har ikke jeg opplevd(19" Tesla orginal), men samme her, hvis profilen er lav så blir bilen støtig i kjøringen.

For og få normale forhold må du ned i 16-17" og 195 bredde, det vil du ikke ha på en Tesla ;) Noen biler sporer mer enn andre. Har med hvordan understell og geometri er i bilens oppbyggelse. Men jeg synes ikke noen av de Teslaer jeg hatt er de verste når det kommer til det. Finnes noen som er bedre og noen som er verre....
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

pekle

Også hardere gummiblanding og mindre fleksibelt mønster på sommer, så blir det ofte mer støy og mer sporing. Men det blir også mer presist.

Personlig syns jeg det er ubehagelig å kjøre med vinterdekk når det blir varmere i været, er som å kjøre rundt på en treningsmatte.

jlan

Jeg vet ikke om det gjelder generelt, men en bil jeg hadde (MGF) ble betydelig bedre med bredere dekk bak enn foran. Jeg tror det skyldes at når dekkene begynner å klatre i kanten av sporet, så trekkes de den veien. Når bakhjulene begynner å klatre først, så vil altså bilen svinge tilbake i sporet. Samme effekt tror jeg en kan få hvis en har mindre slitte dekk med rettere skuldre foran.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

PF

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 24. mai 2020, klokken 04:35
Brede dekk med lav profil er sånne på noen veier. Sporer og "dreier" litt av seg selv. Takk vare litt dårlig Norsk veistandar detta og dessverre. Sjekk instillinger på styring. Min stillte seg på sportmodus etter at jeg skifta dekk og kalibrert trykk. Vet inne hvorfor men bare sette tilbake på komfort.

Sommerdekkan er breiere og derfor oppleves de som litt tyngre og styre med og. Naturlig sak detta og. Hvis det er dårlig balanse i dekkan merker du det med vibrasjoner. Hoppinga har ikke jeg opplevd(19" Tesla orginal), men samme her, hvis profilen er lav så blir bilen støtig i kjøringen.

For og få normale forhold må du ned i 16-17" og 195 bredde, det vil du ikke ha på en Tesla ;) Noen biler sporer mer enn andre. Har med hvordan understell og geometri er i bilens oppbyggelse. Men jeg synes ikke noen av de Teslaer jeg hatt er de verste når det kommer til det. Finnes noen som er bedre og noen som er verre....

Her er jeg ikke enig i alt du påstår.
Det er feil at brede dekk sporer mer. Jeg hadde 275 foran og 315 bak og det sporet ikke noe. Alt avhenger av egenskapene på dekket. Noe er mer runde i kantene og sporer mindre en de som er mer firkantet.
At rattet blir tyngre er riktig, det kommer av at sommerdekk har hardere gummiblanding og mindre sporer i mønsteret. Dette gjør at dekkene er tyngre å vri på når det er veldig lav fart.
At du føler at de hopper mer kan være fordi at sommerdekk er stivere i mønsteret, de vil ikke føles så svampete ut som vinterdekk.

Jo nyere bilen er jo større dimensjon er de laget for. Å sette alt for høy profil på en nyere bil vil ødelegge kjøreegenskapene helt, så 16" på en Tesla vil jeg tro føles helt feil.

Se litt på tirereviews på youtube så får man fort litt innblikk i hvor komplisert dekk er, og hvor forskjellig egenskaper hver type har.
https://www.youtube.com/user/TyreReviews

Thalgar

Fekk same inntrykk på langtur i går - litt sånn "hoppete" dekk, men ingen problem med vibrasjon eller utskeiing. Huskar ikkje om det var sånn i fjor. Kanskje ein kombinasjon av litt låg temperatur for sommardekk, som gjer dei stive, og litt sånn småtelehiv på vegen?
Model Y LR Quicksilver, 2023

tmn

Blir like overraska hvert år når sommerdekka kommer på. I år kom de på ganske tidlig her i Trøndelag, med temperaturer rundt 5 grader så vakke den gummiene veldig god å kjøre på. Så mye sporing og "ubehag" i starten
av sesongen her, men kommer seg! :)
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Jarv!s

Fortsetter i denne tråden... flere som har slitte dekk? Mine har ikke mye spor igjen innerst på fordekkene... må med andre ord bytte allerede denne sommeren... ja jeg har kjørt 60.000km da men uansett.

Andre med samme problem? Og hva har du evt skiftet til?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

trykkertor

Har du tatt hjulstillingskontroll?
Det ble anbefalt meg da jeg skulle bestille 1. års service.

Storken

Slapp ned dekktrykket til 2.7 bar fra 2.9 og det gjorde en stor og merkbar forskjell i støy og komfort på vår Model 3. Anbefales, bruker visst kun 2% mer strøm, det er til å leve med.

tss_trd

Overhodet ingen sporing med premiumcontact 6 i dim 245/45-18 og 2,7 bar. Det samme kan ikke sies om 20" PS4s! Sparer også totalt 18kg i uavfjæret vekt. Er som å sitte på et svevende teppe. Helt magisk!

 

Daniel80

Har kjøpt 20" felger i 8,5 og 9,5 bredde, med 245/35-20 forran og 275/30-20 bak, men det sporer veldig med Winrun dekkene. (Jeg Har ingen sporing med originale 20" med Michelin 4s i 235)
En kompis har samme felger og dekk dim med michelin 4S, og de sporer ingenting.
Har noen erfaring med dette? Er det hjulstilling eller dekk-merket som er årsak til sporingen?
Det er også forskjell på at min er en LR mens Michelin bilen er en Performance, men understell/drivverk er vel likt utenom fjærer/dempere? (Bremser er vel ikke relevant for dette).
Er foringer, bærearmer, styresnekke og hjulstilling likt på LR og Performance?
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

tss_trd

Vet ikke, men vil anta de ønsker å gjøre minst mulig. Litt andre fjærer eller bare mindre gummioppheng gir 10 mm lavere bil. Kanskje cambervinkelen blir noe mer negativ som følge av senkingen?

Rart du ikke opplevde sporing med ps4s. Det gjorde jeg. Disse dekkene har nokså stive dekksider. Noe som kan medføre endel sporing. Hvilket lufttrykk kjørte du med? Slik min logikk fungerer, vil høyere trykk gi mindre sporing. Da ofrer du komfort, veigrep og risikerer ujevn slitasje.

Daniel80

Sitat fra: tss_trd på søndag 23. august 2020, klokken 10:03

Rart du ikke opplevde sporing med ps4s. Det gjorde jeg. Disse dekkene har nokså stive dekksider. Noe som kan medføre endel sporing. Hvilket lufttrykk kjørte du med? Slik min logikk fungerer, vil høyere trykk gi mindre sporing. Da ofrer du komfort, veigrep og risikerer ujevn slitasje.

Ja jeg har kjørt turer med forskjellig dekktrykk fra 2,8 bar helt opp til 3,5 bar uten bedring.  Mistenker også at feilen kan være hjullager pga during ved  venstresvinger i stor fart (f.eks 50-60km/t i brå svinger for å reprodusere lyden). ER alltid lyd ved bellastning i venstresvinger, men aldri noe i høyre svinger.  Tesla fant selvfølgelig ikke dette ved sin prøvekjøring, så de har avvist at det er noe lyd/galt.
Men får altså sporing kun med 275 bakhjul fra winrun, og ikke med 235 bakhjulene fra michelin.  (Jeg har ikke selv prøvd 275 michelin bakhjul, men har en bekjent som kjører med dette uten sporing på sin bil.)
Framhjul gir ingen forskjell.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

TøddiVedder

Jeg får også lyd (en slags skrapelyd) ved brå venstresving.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA