Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De mest fornøyde elbilistene kjører Tesla

Startet av HCO, onsdag 18. september 2019, klokken 17:04

« forrige - neste »

HCO

Med tanke på alle de negative oppslagene om Teslas dårlige kvalitet og ditto kundeservice, tenker jeg at dette tyder på to ting: At det finnes noen skikkelige mandagsbiler der ute, og at noen av disse eies av folk som er over middels gode til å rope høyt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

1000kwh

Ikke overrasket. Tesla leverer en totalpakke som appelerer til veldig mange og skaper en del (over)entusiastiske folk ..

OhmPaPa

Og så er det slik på alle forumene jeg deltar på - det er de som har noe å klage på som skriver innlegg.

Få skriver innlegg for å fortelle at alt fungerer.

Så det blir en skjev bias.

Tror også aviser og blogger lettere skriver om problemer enn om det som virker helt fint.

Ingeniøren

Du får som regel det svaret du vil ha om du spør på rette måten  ;)

En kollega har kjøpt Tesla 3 og er kjempe fornøyd, for han kan vel ikke si annet og har ikke peiling på bil, men klager og på dårlig lakk da lakken på kanalen har fått mange skader allerede og begynner å få en aning rosa skjær og vet ikke om han tør å bruke den til vinteren uten å rustbehandle den noe som Tesla sier nei til. Lurer på å montere skvettlapper men har 10 tommeltotter og Tesla bare ler av det. Seteputen på ene siden er tykt inn og Tesla har ikke villet gjøre noe med det enda. Han må stadig restarte programvaren.

Men den går som ei kule og han slipper å lure på hvor ladestasjonene er pluss en masse annet som er bra med Tesla.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

OhmPaPa

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 19. september 2019, klokken 07:21
En kollega har kjøpt Tesla 3 og er kjempe fornøyd, for han kan vel ikke si annet og har ikke peiling på bil

Slike folk finner du jo som eier alle bilmerker. De utgjør kanskje også flertallet av oss bileiere.

Så spør man mange nok bilere vil dette spre seg utover og ikke påvirke resultatet av undersøkelsen.

Ellers er det jo helt utrolig at en amcar topper en slik undersøkelse!  :police:

DagfinnN

#6
Ja - er det ikke typisk. Veldig stille fra noen etter en artikkel med en så knusende seier. Bortsett fra at noen selvutnevnte ingeniører mener at det kun er folk som ikke har greie på biler som kan finne på å være fornøyd med et bilmerke som ikke er tysk.
https://www.dinside.no/motor/gjor-rent-bord/71620629?fbclid=IwAR2kFEgW5owOiqNduzTKalXnFGsxEc5kQ2X5rq5FIarwF3DO3WrKi5I_uL4
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

sylwester

Kudos til Tesla for å ha flest svært fornøyd. Alt i alt ser det ut som om folk flest er fornøyd og det er det jeg forventer meg fra en sånn spørreundersøkelse. Jeg er usikker på om hvor viktig det er å skille mellom svært fornøyd og fornøyd.

Sorterer man på de som er mest misfornøyde ser det ut til at Ampera troner, men siden det er færre av de enn f.eks. Leaf kan det godt hende at feilmarginen er større enn forskjellene.
Jeg stusser på de som har svart "vet ikke". De kan hende ikke hatt bilen lenge nok til å kunne svare? Tar man de vekk kommer Audi e-tron på toppen selv om den ligger midt på treet.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016


Ingeniøren

#9
Sitat fra: DagfinnN på fredag 20. september 2019, klokken 22:18
Ja - er det ikke typisk. Veldig stille fra noen etter en artikkel med en så knusende seier. Bortsett fra at noen selvutnevnte ingeniører mener at det kun er folk som ikke har greie på biler som kan finne på å være fornøyd med et bilmerke som ikke er tysk.
https://www.dinside.no/motor/gjor-rent-bord/71620629?fbclid=IwAR2kFEgW5owOiqNduzTKalXnFGsxEc5kQ2X5rq5FIarwF3DO3WrKi5I_uL4

Det er jo ikke det jeg sier. Jeg sier at Tesla vinner fordi det har stablet på bena en hærskare av patrioter, og han er veldig fornøyd fordi han etter 3 år har fått den bilen han ventet på. Dette skal Tesla ha all ære av og uten de evangeliske presentasjonene til Elon og konseptet han har stablet på bena hadde vi ikke vært der vi er i dag på elbil fronten.

Men skikkelig sammensatte biler kan de ikke bygge - enda. Du leste om han her inne som hadde greie på bil og som fant 15 feil på sin nye Tesla M3 - det sier vel sitt. De fleste andre, inkl min kollega, finner ikke de fleste av disse. Har tro på at det blir bedre med produksjon i Kina. Og ja, jeg er nok litt sur på Tesla og at de ikke klarer å lage bilen som jeg vil ha kvalitetsmessig og utseendemessig, for resten av pakken er den beste og det er vel derfor de vinner undersøkelsen.

Og så synes jeg du kan diskutere sak og eventuelt hakke på Jaguar og ikke hakke på meg og mine eventuelle evner og utdannelse...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: sylwester på fredag 20. september 2019, klokken 23:20
Jeg stusser på de som har svart "vet ikke". De kan hende ikke hatt bilen lenge nok til å kunne svare? Tar man de vekk kommer Audi e-tron på toppen selv om den ligger midt på treet.
Fjernere tolkning er det lenge siden jeg har sett...  :o

Det går ikke an å bare fjerne eller erstatte et svar. Og hvordan klarer du ende opp med at e-tron vinner dersom du fjerner vet ikke på alle? Ser ut som e-Niro hadde tatt den hjem langt foran e-tron, og Model 3 på andre? Uten at det har noen som helst rot i virkeligheten forøvrig.

Espen Hugaas Andersen

#11
Jeg tenkte akkurat samme tanke i forhold til de som har svart "vet ikke". Det er nok en del som ikke har hatt bilen lenge nok til å gjøre seg opp noen særlig mening.

Fjerner man de som har svart "vet ikke", blir listen for de som er svært fornøyd slik:

Kia e-Niro: 84,42%
Tesla Model 3: 83,28%
Tesla Model S: 82,12%
Tesla Model X: 81,78%
Hyundai Kona: 78,85%
Jaguar i-Pace: 79,49%
Audi e-tron: 76,33%

e-tron havner da på sjuendeplass.

Fjerner man de som har svart "vet ikke" og ser på fornøyd pluss svært fornøyd, så blir det slik:

Tesla Model S: 97,70%
Tesla Model 3: 96,84%
Hyundai Ioniq: 96,78%
Jaguar i-Pace: 96,42%
Hyundai Kona: 96,38%
Tesla Model X: 96,23%
Kia e-Niro: 96,11%
BMW i3: 95,46%
VW e-Golf: 95,26%
Kia Soul EV: 95,09%
Opel Ampera-e: 95,08%
Audi e-tron: 94,66%

e-tron havner på en tolvteplass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Går også an å forsøke å vekte de forskjellige svarene, f.eks slik:

"Vet ikke": fjernes
Veldig misfornøyd: -2 poeng
Misfornøyd: -1 poeng
Verken eller: 0 poeng
Fornøyd: 1 poeng
Veldig fornøyd: 2 poeng

Da blir toppplasseringene slik:

Kia e-Niro: 177,93 poeng
Model S: 177,46 poeng
Model 3: 176,65 poeng
Model X: 174,54 poeng
Jaguar i-Pace: 173,62 poeng
Hyundai Kona: 169,50 poeng
Audi e-tron: 167,94 poeng
Hyundai Ioniq: 167,66 poeng
BMW i3: 165,97 poeng

e-tron havner på sjuendeplass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

#13
Problemet med denne undersøkelsen er at man har for mange svaralternativer.

Hvis bilen svarer til forventningene, hva svarer du da?

Svarer du svært fornøyd tyder det på at bilen overstiger forventningene. Og det er i så fall et tegn på at du kanskje var litt skeptisk på forhånd.

Svarer du fornøyd konstaterer du at bilen var som du forventet, og det stemmer for så vidt også med et hverken eller svar.

Om bilen ikke svarer til forventningene svarer du misfornøyd eller svært misfornøyd, alt avhengig av hvor mye dårligere opplevelsen av bilen er. Og det kan være verdt å få med seg at blant modellene som er solgt i størst volum (e-golf og Leaf) er det færre som er svært misfornøyd enn for Model 3. Og den store vinneren er egentlig Peugeot ion som har nesten ingen misfornøyde eiere.

Men uavhengig av bilmodell viser undersøkelsen at det er svært få som er misfornøyde med bilen sin. Og det er vel det viktigste.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ok67

Problemet med undersøkelsen er vel at teslaeigarane er fornøyde...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA