Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MG ZS EV fra 229.900

Startet av batterimannen, onsdag 18. september 2019, klokken 16:45

« forrige - neste »

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 05. januar 2020, klokken 09:10
Sitat fra: Trine2 på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:46
Vi kjører kun helårsdekk på våre biler, ......

Hva slags dekk er det?
Det er dekk laget av enhjørninger, for det finnes ikke i virkeligheten. Du får enten dekk som egner seg best for vinter eller best for sommer. Alternativt kan du få et dekk som ikke egner seg bra for noen sesong. Bekymrer meg at noen bruker det, da det er en dårlig løsning, nesten på linje med å kjøre uten forsikring eller sommerdekk på vinteren (som begge deler er mulig og gjøres av en alt for stor andel bilister)

arthur

Sitat fra: knut.aulie på søndag 05. januar 2020, klokken 11:14
Sitat fra: arthur på søndag 05. januar 2020, klokken 09:10
Sitat fra: Trine2 på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:46
Vi kjører kun helårsdekk på våre biler, ......

Hva slags dekk er det?
Det er dekk laget av enhjørninger, for det finnes ikke i virkeligheten.

Jeg trodde heller ikke at de fantes i virkeligheten og har lest diverse innlegg, artikler osv som på det sterkeste fraråder bruk av "helårsdekk" nettopp av de grunner du påpeker. Siden noen her hevder å ha helårsdekk og at disse fungerer utmerket så tenkte jeg at jeg kanskje hadde gått glipp av noen helt nye dekk som faktisk kan brukes hele året.

Vi får se om vedkommende informerer ytterligere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Sitat fra: arthur på søndag 05. januar 2020, klokken 11:49
Siden noen her hevder å ha helårsdekk og at disse fungerer utmerket så tenkte jeg at jeg kanskje hadde gått glipp av noen helt nye dekk som faktisk kan brukes hele året.

Det hun sier er jo:
Sitat fra: Trine2 på lørdag 04. januar 2020, klokken 19:46
Fungerer veldig fint nå i saltlaken, og veiene er stort sett bare og tørre her på østlandet.

...og det er nok riktig at de fungerer fint i saltlake og på bare og tørre veier. Dersom man lar bilen stå når det er glatt så fungerer helårsdekk helt fint, men i så fall kan man også godt la sommerdekkene stå på hele året.

At helårsdekk er dårligere enn sommerdekk om sommeren og (mye) dårligere enn vinterdekk om vinteren er fortsatt sant ja.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Roy Aasen


Rosstopher

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 05. januar 2020, klokken 11:59
Kjørte flere år på såkalte m+s dekk i sin tid. Null problemer med de. Er nok en hel del forbedring siden den gang.

Det er nok mange som har gjort det med null problemer. Det betyr ikke at helårsdekk er like gode som vinterdekk (eller gode nok) på vinterføre. Det er også mange som kjører med sommerdekk om vinteren, uten sikkerhetsbelte, uten forsikring o.l. uten problemer, uten at det er noen grunn til å anbefale det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arthur

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/05/11/195577072/det-finnes-ikke-noe-som-heter-helarsdekk

https://www.tv2.no/a/9220329/

Går sikkert fint å kjøre på sommerdekk hele året forutsatt at man lar bilen stå alle de dagene det ikke er egnet for å bruke bilen grunnet "dårlig skodd".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jejl

For ca 20 år siden kjørte vi Ford Scorpio med piggdekk. I utgangspunktet en elendig bil på vinterføre grunnet veldig lav vekt på drivhjulene bak. Kom enkelt opp bakker med snø, der en av mine venner med 4 hjulstrekk og "helårsdekk" ikke hadde noen sjanse.

jonnyjb

Sitat fra: Roy Aasen på søndag 05. januar 2020, klokken 11:59
Helårsdekk er vel ikke noe nytt akkurat.
F.eks her:
https://www.reifendirekt.de/cgi-bin/rshop.pl?dsco=100&cart_id=181VWdzAYFJc4fEK.100.1865019882&sowigan=GAN&Breite=205&Quer=55&Felge=16&kategorie=6&rsmFahrzeugart=ALL&Label=B-B-72-2&details=Ordern&typ=R-350942

Kjørte flere år på såkalte m+s dekk i sin tid. Null problemer med de. Er nok en hel del forbedring siden den gang.

Er ikke noe nytt, nei, men det betyr ikke at det er et godt valg for nordiske forhold. Vil nok fungere greit på sommerføre og våte vinterveier, men være et dårlig valg på typisk nordisk vinterføre (les: is og kulde - gummien i dekkene er ikke beregnet for dette). De aller fleste helårsdekkene på dekkonline.com er merket med advarsel om at de ikke egner se til turer på nordisk vinterføre.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Trine2

Selvfølgelig er sommerdekk best på sommeren, og vinterdekk best på vinteren. Men er disse dekkene best når føret er midt mellom sommer og vinter? Da føler jeg helårsdekk er best, og dette klimaet er det en god del av her på østlandet.

I europeiske land som Tyskland, Frankrike er slike dekk populære. Disse landene har også snø og ski-resorts i stort monn. At det ikke er noe som heter helårsdekk er litt merkelig da store deler av tungtransporten foregår på helårsdekk.

Forøvrig har vi sjelden problemer med fremkommeligheten, men vi merker selvsagt at helt nye vinterdekk er bedre (skulle bare mangle).

En annen positiv egenskap er at vi får byttet ut dekkene mye raskere slik at dekkene ikke blir altfor gamle. Skulle vi hatt to sett dekk og kjørt lite må vi bytte dekk lenge før de er utslitt pga. gammel gummiblanding.

Selvsagt er ikke dekkbransjen glad for dette, de mister jo 50% av omsetningen. Nybilforhandlerene mister også omsetning osv. derav alle hårreisende konklusjoner og fareadvarsler.

Forøvrig kan ikke folk til envher tid kjøpe det som er best. Ikke alle har råd til Tesla eller biler med topp sikkerhetssystemer hele tiden og man må velge i mellomsjiktet. Dette gjelder vel alt fra bilhold til dekk og mobiltelefoner, bolig med mer.

I dag som i går er motorveiene på østlandet knusktørre, det er ingen overhengende fare ved å kjøre på helårsdekk.

jkirkebo

Sitat fra: Trine2 på mandag 06. januar 2020, klokken 09:15
I dag som i går er motorveiene på østlandet knusktørre, det er ingen overhengende fare ved å kjøre på helårsdekk.

Og for kun få dager siden sto en semi på tvers på E6 ved Vestby pga. speilblank vei. Men klart, om man har muligheten til å la bilen stå alle de dagene føret er dårlig kan helårsdekk selvsagt fungere. Det blir dog for begrensende for de fleste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilka

Kan vi vennligst ta en den evinnelige diskusjonen om helårsdekk i en mer passende tråd?

EV-FTW

Lag en ny tråd for diskusjonen om dekk. Her skal vi ta opp ting som har noe direkte med MG som bil eller merke å gjøre.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

paalao

Min kilde har fortalt meg at det i første omgang er Oslo, deretter forhandler i Bergen så en i Stavanger området som vil levere dem. I Oslo er det Birger N Haug. De andre er ukjent.
17 Januar kommer det biler til Norge meg forstått og de kommer sannsynligvis fra lageret i Nedeland.

Myggsa

Noen som veit om den oppdaterte softwaren kommer til Norge noen gang? 2.0 ett eller annet... Er vel lansert i India

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA