Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan dimensjonere kurs til garasje som skal få hjemmeladestasjon?

Startet av Joffalaen, onsdag 18. september 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

Joffalaen

Hei.
Har kjøpt et hus som har 400V TN med 63A hovedsikring.
Vil be elektriker legge opp 32A 3fas til garasjen dersom han anbefaler dette med tanke på fremtidige elbiler.
Da jeg idag har en 2019 Leaf som ikke kan utnytte 3fas lading trenger jeg ikke en veldig dyr hjemmelader og lurte på om man kan sette opp en lader med maks 16A eller må jeg velge en hjemmelader som støtter 32A 3fas lading?

fredag

Du må ikke sette opp 3-fas ladeboks.

Men det er vanligvis bare marginalt dyrere å sette opp en 3-fas ladeboks i forhold til kun 1-fas. Mange ladebokser (feks Ecolite eller Tesla Wall Connector) er helt identisk produkt uansett om du setter opp 1-fas eller 3-fas, og den eneste forskjellen blir litt dyrere kabel fra sikringsskapet til ladeboks, og evt antall poler på jordfeilbryter type B og sikring.

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Går du for en 16A ladeboks, så vil du få 3,6kW ladehastighet for din Leaf, men når du bytter ut denne med en Tesla Model 3 om et par år, så vil du sette pris på å få 11kW ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

Hei. Nå jobber jeg med hjemmelading i Circle K, så se dette innlegget i lys av det.

Vi legger som standard opp kabling for 32A 3-fas, fordi vi ser at dette er mer fremtidsrettet. Det gir en noe dyrere kost på kabling, mens oppmøte, arbeidstimer og dokumentasjon har samme kostnad.

Med 32A 3-fas lading får vi mye større mulighet til fremtidig billig lading nattestid, kontra å starte ladingen tidlig ettermiddag for å være ferdig til morgenen. Skikkelig kabling gjør det også mulig å koble til flere ladestasjoner på samme kabel/kurs med dynamisk laststyring mellom ladestasjonene.

Selv når det er begrenset med strøm installerer vi for 32A 3-fas, fordi vi senere kan sette på effektmåling mot AMS-måler. Kanskje kan man droppe en dyr oppgradering av inntaket, fordi man installerer lading med effektstyring.

Selv om din bil i dag ikke tar imot mer enn 3,6kW, ville jeg uten tvil valgt skikkelig opplegg når det først gjøres.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Dampmaskin

Jeg har også bil med 3,6 kW ladehastighet, jeg gikk også for en kraftigere lader. Jeg regner nemlig ikke med at dette blir min siste bil.

Jeg ba ganske enkelt elektrikeren om å installere den største laderen hovedsikringen min kunne takle. Syns å huske at det ble 11 kW. Prisforskjellene ser uansett ut til å være små; Det er stort sett arbeidet som koster, og det må gjøres uansett.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA