Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec Pro med 2.00 kr/kWh - Er det dyrt?

Startet av raees.abbas, onsdag 18. september 2019, klokken 12:30

« forrige - neste »

raees.abbas

Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). Installasjon skal koste 17,000 NOK. De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh.



Er det rimelig pris eller det for dyrt? Tenker på elektrisitet hjemme koster gjenomsnitt 1 kr/kWh (inkludert alt), så er ikke 2 kr/kWh for dobbelt så dyrt?



Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr.



Noen som har erfaring med elbil lading kunne analysere?

GOS

Sitat fra: raees.abbas på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). Installasjon skal koste 17,000 NOK. De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh.



Er det rimelig pris eller det for dyrt? Tenker på elektrisitet hjemme koster gjenomsnitt 1 kr/kWh (inkludert alt), så er ikke 2 kr/kWh for dobbelt så dyrt?



Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr.



Noen som har erfaring med elbil lading kunne analysere?

Det syntes jeg var veldig dyrt om dere selv skal betale de 17000 for boksen med installasjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor, og mener det blir helt feil at, borettslaget skal TJENE på at en etablerer ladestasjoner.

Vi har de samme her hos oss. Vi betaler 100 kr i måneden for ladingen. Borettslaget går da i 0. Noen bruker reelt sett litt mer og noen bruker litt mindre enn de 100 kronene. I snitt så tenker jeg disse bilene kjører 12000 km i året.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Ville bedt dem begrunne hvorfor de i praksis skal ha 100% påslag for elektrisiteten. Har de i det hele tatt lov til det, dvs er det ikke krav om noen slags tillatelser eller konsesjon for å drive slik handel?

Lars C. Krogenæs

I et så stort anlegg slår effektavgiften inn. Vi kan derfor se bort fra strømprisen hjemme.

Effektavgiften utgjør ca. 90kr per kW borettslaget tar ut på det høyeste forbruket i 1 time i løpet av en måned. Tar borettslaget ur 3 kW per bil, får vi altså en kostnad på opp til 270kr per bil per mnd. Hvis effektavgiften tas ut kun på kW prisen, vil borettslaget gå med underskudd!

Her må totaleffekten på anlegget justeres ned, samtidig som effektavgiften må tas inn som en egen månedlig kostnad uavhengig av forbruk.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lindberg

Sitat fra: raees.abbas på onsdag 18. september 2019, klokken 12:30
Borettslaget har bestemt om å installere elbil lade stasjoner i garasjen (240 plasser). Installasjon skal koste 17,000 NOK. De skal bruke ZapTec Pro lading system (3-24 kWh). Strømprisen har de fastsettet til 2.00 kr/kWh.

Er det rimelig pris eller det for dyrt? Tenker på elektrisitet hjemme koster gjenomsnitt 1 kr/kWh (inkludert alt), så er ikke 2 kr/kWh for dobbelt så dyrt?

Hvis jeg skal full lade en Tesla bil som har 75 kWh kapasitet så bør jeg betale rundt 150 kr.

Noen som har erfaring med elbil lading kunne analysere?

Det var akkurat samme betingelser i vårt borettslag, da vi etablerte lading i fellesgarasjen i våres. Det ble litt av en debatt på mail til styret, alle syntes prisen pr kwh var alt for høy, i tillegg til at vi aldri ble forespeilet den kwh-prisen før man bestemte seg om man ville ta etableringskosten på 17 000 for selve laderen. Endte med at styret satte ned prisen til 1,25 kr pr kwh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA