Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekladd 16A fungerer bare av og til

Startet av kje, onsdag 18. september 2019, klokken 11:06

« forrige - neste »

kje

Ladekabelen med kladd 16A til Peugeot iOn  fungerer bare av og til.  Kan jeg åpne kladden for å inspisere eller er den forseglet for vannintrengning? Kan den fikses?

TB

Det er trolig brudd på kabel inn eller ut. Ladekladd kan åpnes, du finner illustrasjoner på forum og nett.

Kan være vanskelig å få den helt tett igjen slik jeg forstår. (Har ikke åpnet noen selv..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Det kan också vara fel på själva kontakten i bilen. Testa på en annan motsvarande bil innan du demonterar nånting:)

kje

Sitat fra: TB på onsdag 18. september 2019, klokken 21:19
Ladekladd kan åpnes, du finner illustrasjoner på forum og nett.

Jeg finner ikke illustrasjoner av dette på nett. Har du en link eller noe jeg kan søke på?

Sitat fra: engolf på onsdag 18. september 2019, klokken 21:47
Det kan också vara fel på själva kontakten i bilen. Testa på en annan motsvarande bil innan du demonterar nånting:)

Ja det skal jeg prøve. Men det virker som det er ladekladden siden den begynner plutselig å fungere dersom jeg beveger litt på ledningen som går inn i kladden.

kje

Hvor finner jeg illustrasjoner av å åpne ladekladd på forum og nett?

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: kje på onsdag 18. september 2019, klokken 11:06
Ladekabelen med kladd 16A til Peugeot iOn  fungerer bare av og til.  Kan jeg åpne kladden for å inspisere eller er den forseglet for vannintrengning? Kan den fikses?

Det er nok dårlig kontakt i tilførselsledningen ja, meget kjent feil på disse. Jeg har reparert en drøss av de for en lokal bruktbilimportør, tror alle disse ryker før eller senere ved normal bruk.

Ja, de kan åpnes men det er knotete. Skruer er security torx T10, når er er borte må man bruke et par kraftige flate skrutrekkere og "brekke" opp fra ett av hjørnene. Det skal gå fint uten å ødelegge kapslingen, men noen merker blir det. Det er pakning mellom halvdelene og denne er ganske "klissete" og de henger derfor godt sammen.

For å reparere den trenger du en halvmeter gummikabel 3G2,5, nytt IP144 gummistøpsel, 3 blå kabelsko av ringtypen (M3 om jeg ikke husker feil), 3 stk. endehylser og verktøy (endehylsetang og kabelskotang).

Mao. en knotete jobb om man ikke har utstyret i orden. Evt. kan du sende meg en PM, jeg kan sikkert fikse din også.

Alt jeg har skrevet forutsetter at det er den typen som vises på bildet her:

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi har laget et verktøy som gjør at vi kan åpne disse uten at det blir merker. Bytte til 1,5m ny inntakskabel kommer på kr 450.- inkl mva og deler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kje

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2019, klokken 17:04


Ja, de kan åpnes men det er knotete. Skruer er security torx T10, når er er borte må man bruke et par kraftige flate skrutrekkere og "brekke" opp fra ett av hjørnene. Det skal gå fint uten å ødelegge kapslingen, men noen merker blir det. Det er pakning mellom halvdelene og denne er ganske "klissete" og de henger derfor godt sammen.


Det høres jo supert ut. Takk for fin beskrivelse! 😊

Når jeg skal skru den sammen igjen bør jeg vel ha noe lim mellom de to halvdelene. Fungerer det med sikaflex/tec7?

engolf

Så länge limmet är för utomhusbruk (tål minusgrader) är det bara att köra på:)

kje

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2019, klokken 17:04


Jeg skal kjøpe endehylsetang og lurer på hvilken dimensjon jeg trenger? På ebay selger de 0.08-6mm2 eller 10-35mm2?

jkirkebo

Sitat fra: kje på mandag 23. september 2019, klokken 12:22
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2019, klokken 17:04


Jeg skal kjøpe endehylsetang og lurer på hvilken dimensjon jeg trenger? På ebay selger de 0.08-6mm2 eller 10-35mm2?

Den minste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Du trenger ikke endehylsetang for denne kladden da den bruker kabelsko i stedet for rekkeklemmer.

Ved montering er det lurt å bruke tettemasse, ikke lim, så det blir lettere å åpne ved neste anledning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kje

#13
Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. september 2019, klokken 08:54
Du trenger ikke endehylsetang for denne kladden da den bruker kabelsko i stedet for rekkeklemmer.

Ved montering er det lurt å bruke tettemasse, ikke lim, så det blir lettere å åpne ved neste anledning.

Jeg skrudde opp nå og det var lett å åpne den da det kun var en gummilist rundt kanten.

Jeg antar at det er brudd i kabelen ved inngangen. Men hvordan får jeg opp og ut ledningene der uten å ødelegge den svarte gummiringen rundt? Det sitter ganske fast her...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA