Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På jakt etter elbil som fungerer på vinterføre

Startet av Krok, onsdag 18. september 2019, klokken 11:01

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Krok på onsdag 18. september 2019, klokken 11:01
Diselbilen med awd og krok skal byttes ut. Har derfor kontrakt på e-tron 50, men å betale dobbelt så mye for en bil som er nesten dobbel så dyr i drift som Ioniqen plager meg. Det blir ikke en Ioniq nr 2 på oss pga fremkommeligheten på slapsete dager/ubrøyta veier som en ofte kan oppleve på Vestlandet. Eg har egentlig satt krav om at vi skal ha en bil med awd, men viss dere har tips om elbiler uten awd som kommer seg opp bratte og svingete bakker kan jeg vurdere å fire på kravet... vær så snill å vær ærlig. Vi ser på nye biler som kan leveres før mars.
Jeg tror du har valgt fullstendig riktig når du bestilte etron-50. Det er absolutt den bilen som matcher det behovet du beskriver best. Og så er det viktig å ikke se seg blind på at strømforbruket nesten dobles sammenlignet med Ioniq. Du vil uansett spare masse sammenlignet med den gamle dieselbilen.

Jeg har ellers vært veldig fornøyd med hvordan e-golf takler vinterføre. Men jeg har aldri testet den på ekstreme forhold med bratt, svingete vei som er dårlig brøytet. Derfor kan jeg heller ikke uten videre anbefale den som et alternativ.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 18. september 2019, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2019, klokken 13:46
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Synes kjettinger er et rent helvete.. enda værre blir det i 5 minus og snøen laver ned.. gjerne når du allerede står nedgravd i snøen

Du må legge de på før du står fast ;) Og ha prøvd noen ganger så du kan systemet.

Jeg har hyttevei som til tider er såpass vanskelig at jeg har både 4WD og kjetting ;) (bare på bakhjulene da)

Hvilke kjettinger bruker du? Er det på Xen du bruker kjettinger? Dimensjon? TYPE?😊
Jeg ser på Biltema til Tesla 3.....har brukt Biltema til Soul og Ioniq.

På TMX ja. Jeg bruker den samme som Tesla selger, Maggi Trak LT51. Kjøper man den utenom Tesla sparer man en god del penger.

https://www.amazon.de/dp/B002TKLDHI/ref=pe_1941441_77695351_tnp_email_TE_Cardp_1
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2019, klokken 20:05
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 18. september 2019, klokken 14:43
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2019, klokken 13:46
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Synes kjettinger er et rent helvete.. enda værre blir det i 5 minus og snøen laver ned.. gjerne når du allerede står nedgravd i snøen

Du må legge de på før du står fast ;) Og ha prøvd noen ganger så du kan systemet.

Jeg har hyttevei som til tider er såpass vanskelig at jeg har både 4WD og kjetting ;) (bare på bakhjulene da)

Hvilke kjettinger bruker du? Er det på Xen du bruker kjettinger? Dimensjon? TYPE?😊
Jeg ser på Biltema til Tesla 3.....har brukt Biltema til Soul og Ioniq.

På TMX ja. Jeg bruker den samme som Tesla selger, Maggi Trak LT51. Kjøper man den utenom Tesla sparer man en god del penger.

https://www.amazon.de/dp/B002TKLDHI/ref=pe_1941441_77695351_tnp_email_TE_Cardp_1

Takk. Syntes det var drøy pris uansett, men det er kanskje den tryggeste løsningen, hurtigkjettinger blir gjerne litt trøblete å legge på med så brede dekk og på bakhjula?

Krok


[/quote]
Jeg tror du har valgt fullstendig riktig når du bestilte etron-50. Det er absolutt den bilen som matcher det behovet du beskriver best. Og så er det viktig å ikke se seg blind på at strømforbruket nesten dobles sammenlignet med Ioniq. Du vil uansett spare masse sammenlignet med den gamle dieselbilen.

Jeg har ellers vært veldig fornøyd med hvordan e-golf takler vinterføre. Men jeg har aldri testet den på ekstreme forhold med bratt, svingete vei som er dårlig brøytet. Derfor kan jeg heller ikke uten videre anbefale den som et alternativ.
[/quote]

Du har nok egentlig helt rett i det du skriver... e-tron 50 er det mest fornuftige alternativet sånn som det er i dag. Må bare svelge noen kameler... men det blir det fort uansett litt av viss en vil ha elbil.

Grunnen til at vi vil ha helt ny bil er at den skal vare lengst mulig. HATER å styre med å finne og kjøpe bil 😁 kjører såpass mye at det fort blir en del kilometer per år.

Imasta

Finnes jo kjettinger som er enda lettere å legge på enn Biltema dersom det er trangt å legge på. Td
https://youtu.be/j_worYFByP8

Kårepåsporet

Sitat fra: Imasta på onsdag 25. september 2019, klokken 13:33
Finnes jo kjettinger som er enda lettere å legge på enn Biltema dersom det er trangt å legge på. Td
https://youtu.be/j_worYFByP8

Har du sjekket prisen? Er den over eller under 10x Biltemakjetting?😉

Imasta

#21
Ca 10 gangeren ja, men betydelig billigere enn å eventuelt bytte til ny bil  ;)

Biltema kjetting er supert der det er litt god plass, men der det er trangt og ein eventuelt ikkje er veldig vandt med å bruke kjetting vil det nok være enklere med dette. Ser det er mange som skal ha bil med 4wd for dei ytterst få dagane i året dei ikkje kjem opp bakken. Da blir det gjerne flere hundretusen dyrere. Da blir meirkostnad på under 2000 for kjettingene ganske liten

Kårepåsporet

Sitat fra: Imasta på onsdag 25. september 2019, klokken 17:44
Ca 10 gangeren ja, men betydelig billigere enn å eventuelt bytte til ny bil  ;)

Biltema kjetting er supert der det er litt god plass, men der det er trangt og ein eventuelt ikkje er veldig vandt med å bruke kjetting vil det nok være enklere med dette. Ser det er mange som skal ha bil med 4wd for dei ytterst få dagane i året dei ikkje kjem opp bakken. Da blir det gjerne flere hundretusen dyrere. Da blir meirkostnad på under 2000 for kjettingene ganske liten

Hvis du leser hele denne tråden, så ser du jeg skriver at både Soul og Ioniq har god plass til kjettinger.
Jeg har brukt Biltema sine kjettinger på disse to siden 2014....
Hvis en har flere enn to tommeltotter kan en øve seg på å legge på kjettingene på vinterdekket før en setter det på, bare foe å ha prøvd.
Det er også lurt å montere på kjettinger hjemme i gårdsrommet.
Og til slutt: legg på kjettingene før du står fast, legg på når det er plass å stå, ha gjerne en gammel regnjakke i bilen, samt et sitteunderlag, og hodelykt (mer kødd å legge på kjettinger i slaps og mørke.
Husk å bruke REFLEKSVEST, den er ikke til pynt, den skal brukes!

Machina

Du sier du har hengerfeste på bilen du skal bytte ut, trenger du det på din nye bil? Hvis ja har du 3 biler som leveres før mars å velge mellom. E-tron, Tesla Model 3 og Model x

Øyvind.h

Spørs vel om man får Etron før mars nå? E50 skal visstnok kunne leveres raskere enn e55, men selv den har jeg sett folk få estimert leveranse uti april på allerede med signert kontrakt.
Men det kan vel kanskje påvirkes av utstyr som velges?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

Kommer selvfølgelig på definisjonen av ubrøytet, så trenger du i utgangspunktet terrengbil vil jeg anbefale G-klasse.

Men for de aller fleste er veiene ikke så dårlige og da er teknologien og personen bak rattet viktigere enn 2WD vs AWD. Jeg har hatt en Focus (bensinbil) med torque vectoring som har kjørt opp svingete ubrøytede hytteveier bedre enn biler med "fake" AWD av typen personbiler som får trekk på alle fire hjul når bilen tror den trenger det.

Så lenge den dekker plassbehovet ditt, synes jeg du skal vurdere i3, som kanskje har et av verdens beste traction control system i personbiler (det som ble utviklet til i3 94Ah var så bra at BMW dyttet det inn i en av bilene i M-serien). I tillegg har den smale dekk og lav vekt som er overlegent mye bedre på snø enn brede SUV-dekk på en overvektig SUV.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA