Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På jakt etter elbil som fungerer på vinterføre

Startet av Krok, onsdag 18. september 2019, klokken 11:01

« forrige - neste »

Krok

Diselbilen med awd og krok skal byttes ut. Har derfor kontrakt på e-tron 50, men å betale dobbelt så mye for en bil som er nesten dobbel så dyr i drift som Ioniqen plager meg. Det blir ikke en Ioniq nr 2 på oss pga fremkommeligheten på slapsete dager/ubrøyta veier som en ofte kan oppleve på Vestlandet. Eg har egentlig satt krav om at vi skal ha en bil med awd, men viss dere har tips om elbiler uten awd som kommer seg opp bratte og svingete bakker kan jeg vurdere å fire på kravet... vær så snill å vær ærlig. Vi ser på nye biler som kan leveres før mars.

1000kwh

Det er kun firhjulsdrift som funker på vinterføre når veien er ubrøyta/slapsete.

Forskjellen i fremkommelighet er ENORM, og det er meningsløst og skulle hevde noe annet ;)

ok67

Skal du har trekk på alle 4 hjul er det vel ikkje så mange å velge blandt enno.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Øyvind.h

Vil du ha ny stor komfortabel bil med 4wd og klarer deg med E-Tron 50 rekkevidde er det ingen som kan matche den pt.
Føler du E-Tron er på toppen prismessig er det vel bare Model 3 som du kan få rimeligere, med 4wd/krok/takstativ og rask levering. Men det er en litt annen bil enn E-Tron.

Møller har priset E50 ganske hyggelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Krok

#4
Er fullt klar over at ein får best fremkommelighet med firehjulstrekk, men jeg vil tro at det finnes elbiler som er bedre enn Ioniqen siden den er baktung... i tillegg er det så liten plass mellom hjule og karosseriet at det hurtikjettingene ikke er så hurtige å lette på. Vectraen vi hadde for mange år siden fungerte fordi det var kjapt gjort å hive på kjettingene de gangene en ble stående. Gubben klarer seg med ioniqen.... det er jeg som leter etter ett bedre alternativ. Det føles bare så feil når e-tron i tillegg til pris bruker mye mer strøm. De fleste dagene i året fungere ioniqen perfekt til vårt behov...

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 18. september 2019, klokken 11:12
Det er kun firhjulsdrift som funker på vinterføre når veien er ubrøyta/slapsete.

Forskjellen i fremkommelighet er ENORM, og det er meningsløst og skulle hevde noe annet ;)

Delvis korrekt. 2WD med god kjetting fungerer også, og gir ofte bedre fremkommelighet enn 4WD uten kjetting (har testet dette på hytteveien flere ganger).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Krok

Så hvilke elbiler har god nok klaring i hjulbuen til at det går kjapt å ta på kjettingene og hvilke har god vektfordeling? 😉

1000kwh

Synes kjettinger er et rent helvete.. enda værre blir det i 5 minus og snøen laver ned.. gjerne når du allerede står nedgravd i snøen

chargedup

Bakhjulstrekk kan ha bedre fremkommelighet enn forhjulstrekk i oppoverbakker. BMW i3 har relativt god fremkommelighet på vanlig vinterføre. Jeg bor i Osloområdet og har kun kjørt den opp til hytter med relativt god brøyting, men har aldri hatt problemer med fremkommelighet. Virker som om de fleste på i3 delen av forumet synes fremkommeligheten er bedre enn mange andre biler de har hatt, samtidig trenger ikke det bety at den tilfredstiller dine behov. Vet også at det har blitt diskutert kjettinger på i3 delen av forumet, men husker ikke konklusjoner.
Ellers er det fortsatt ikke mye alternativer blant elbilene med 4x4 enda. Model 3, I-pace, model S, E-tron 55 og model X (ca i stigende prisrekkefølge) er vel de eneste alternativer som man kan få levert før vinteren. Dersom dere SKAL ha ny bil (altså ikke kjøpe brukt) og rekkevidde/forbruk på E-tron 50 ikke er noe issue, ville jeg lett ha valgt den over model 3 mtp at det ikke skiller veldig mye i pris (gitt at man velger en bil med lite utstyr).
Brukt kan man helt sikkert få kjøpt en god del rimeligere elbil med 4x4 i mars, da tenker jeg feks model 3 LR AWD ned mot kanskje 400, I-pace kanskje ned mot 550 eller en eldre model S eller X.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Synes kjettinger er et rent helvete.. enda værre blir det i 5 minus og snøen laver ned.. gjerne når du allerede står nedgravd i snøen

Du må legge de på før du står fast ;) Og ha prøvd noen ganger så du kan systemet.

Jeg har hyttevei som til tider er såpass vanskelig at jeg har både 4WD og kjetting ;) (bare på bakhjulene da)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kårepåsporet

Sitat fra: Krok på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Så hvilke elbiler har god nok klaring i hjulbuen til at det går kjapt å ta på kjettingene og hvilke har god vektfordeling? 😉

Ioniq og Soul har feks god klaring til kjettinger.

Til dere som hevder at Ioniq er baktung: hvilken vektfordeling vil dere ha? Ioniq har nær 50/50 vektfordeling.....

Kårepåsporet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. september 2019, klokken 13:46
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Synes kjettinger er et rent helvete.. enda værre blir det i 5 minus og snøen laver ned.. gjerne når du allerede står nedgravd i snøen

Du må legge de på før du står fast ;) Og ha prøvd noen ganger så du kan systemet.

Jeg har hyttevei som til tider er såpass vanskelig at jeg har både 4WD og kjetting ;) (bare på bakhjulene da)

Hvilke kjettinger bruker du? Er det på Xen du bruker kjettinger? Dimensjon? TYPE?😊
Jeg ser på Biltema til Tesla 3.....har brukt Biltema til Soul og Ioniq.

chargedup

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 18. september 2019, klokken 14:27
Sitat fra: Krok på onsdag 18. september 2019, klokken 12:52
Til dere som hevder at Ioniq er baktung: hvilken vektfordeling vil dere ha? Ioniq har nær 50/50 vektfordeling.....
De fleste biler blir baktunge i oppoverbakker. Dersom man ikke rygger da, da blir den fortung ;D
Har måtte rygge opp den siste 1/3 av veien opp til Kvitfjell med forhjulsdreven bil for å komme opp for 10-15 år siden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trekkoppbil

#13
Jeg kjenner en som mente at vektfordelinga er bedre på Leafen enn en del andre konkurenter, men det skal ikke være så enkelt å finne ut av det.
Erfaringen min er at jeg synes Leaf har bra grep når man rygger opp, men den har dårlig sikt bakover. Vidvinkelkamera er vanskelig å navigere etter,  når man kommer opp i litt fart.
Man kan ta fart å kjøre framover oppover bakken, men hvis man da ikke kommer helt opp, og man sklir nedover igjen med like stor fart, så har man gjerne ikke noe annet å gjøre enn å skrense rundt, så man får fronten ned, men det kan være vanskelig på smale veier.

De gangene man ikke klarer å rygge opp med Leaf, kan man sette på kjettinger.

2019 Nissan Leaf SL Plus:
Weight distribution front / rear (%) - 967 / 748 kg (56/44)
https://www.evspecifications.com/en/model/78f99b
https://www.evspecifications.com/en/comparison/59de1b1

BMW i3 (120 Ah):
Axle load distribution (unladen). % f / r. 48 / 52.
https://www.press.bmwgroup.com/global/article/attachment/T0284828EN/415571

Kårepåsporet

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 18. september 2019, klokken 16:26
Jeg kjenner en som mente at vektfordelinga er bedre på Leafen enn en del andre konkurenter, men det skal ikke være så enkelt å finne ut av det.
Erfaringen min er at jeg synes Leaf har bra grep når man rygger opp, men den har dårlig sikt bakover. Vidvinkelkamera er vanskelig å navigere etter,  når man kommer opp i litt fart.
Man kan ta fart å kjøre framover oppover bakken, men hvis man da ikke kommer helt opp, og man sklir nedover igjen med like stor fart, så har man gjerne ikke noe annet å gjøre enn å skrense rundt, så man får fronten ned, men det kan være vanskelig på smale veier.

De gangene man ikke klarer å rygge opp med Leaf, kan man sette på kjettinger.

Kjettinger koster kr 249 på Biltema, tar ca fem minutt å legge på, kortere om en har gjort det noen ganger, da kommer en frem stort sett overalt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA