Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Asker - Hafjell?

Startet av fmorris, tirsdag 17. september 2019, klokken 19:24

« forrige - neste »

fmorris

Er det noen som har kjørt strekningen Asker - Hafjelltoppen eller tilsvarende med e-tron 55? Går det uten å lade?

daktari

Ikke prøvd akkurat det strekket men vil tro det går avhengig av fart, motvind, taklast og regn. Det går ca 2,2 kWh/mil i type norsk landevei men nærmere 3 kWh/mil i 120 km/t.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivhelle

Skulle gå med grei margin om man kjører etter fartsgrensene. 230 km med et worst case forbruk på 0.28 kWh/km vil kreve 64 av 83.6 kWh. Legger man i til 900 høydemeter med fullastet bil (2.8 tonn) kan du legge til 6.8 kWh ekstra forbruk. Da skal det fortsatt være igjen en margin på 12-13 kWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Orbit

ABRP har truffet veldig bra med estimat på alle mine turer så langt, men har ikke noen erfaring ennå på vinter (eller på denne konkrete turen). På en kald dag med -10 C og motvind (og 4 personer i bil pluss baggasje) holder det akkurat. Så på de aller kaldeste dagene kan det være best med et ladestopp underveis dersom du har tilsvarende last.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=0889f200-1f58-4b79-b938-eb419e4bee69
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

fmorris

Takk for gode svar. Ser ut som det skal gå, men at jeg vil kjenne på rekkeviddeangst ettersom mye av strekningen går i 130kmh.. etron 50 er vel mao helt uaktuell. Dessverre!

eivhelle

#5
Sitat fra: fmorris på tirsdag 17. september 2019, klokken 21:55
Takk for gode svar. Ser ut som det skal gå, men at jeg vil kjenne på rekkeviddeangst ettersom mye av strekningen går i 130kmh.. etron 50 er vel mao helt uaktuell. Dessverre!
Om du ønsker å slippe rekkeviddeangst er det bare å følge fartsgrensene. 130 km/t er 20 over lovlig hastighet på den raskeste delen av strekket og gir 40% høyere luftmotstand. Du sparer 8 minutter på 100 km og risikerer i samme slengen å få fartsbot.

I følge gule sider er beregnet gjennomsnittshastighet fra Asker til Fåberg ca. 75 km/t. Så selv om det er lange strekk med 100 og 110 soner som trekker opp forbruket, er det også en god del vei med 80 sone. Og om du reiser på en utfartsdag vil køen bidra til å reduserer forbruket betraktelig.

Om du holder høyre fila og setter cruice controllen på maks 100 tror jeg også det skal være mulig å rekke frem med etron 50 om det ikke er alt for krevende værforhold. Du har som sjåfør stor påvirkningskraft på hvilket forbruk bilen får. Og om det er viktig å unngå lading underveis må man ta hensyn til forholdene. Det er for eksempel lurt å holde litt igjen om man har vinden i mot, mens man gjerne kan gi på litt ekstra om man har vinden i ryggen. Og man må sørge for å ha nok luft i dekkene for å holde rullemotstanden lavest mulig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: fmorris på tirsdag 17. september 2019, klokken 19:24
Er det noen som har kjørt strekningen Asker - Hafjelltoppen eller tilsvarende med e-tron 55? Går det uten å lade?

Jeg vil anbefale å kjøre via Rv4. Det er i følge NAF sin reiseplanlegger 22km kortere og tar en del kortere tid enn via E6. 211km bør være helt uproblematisk med e-tron 50 selv midtvinters, for ikke å snakke om e-tron 55. Sommerstid skulle jeg nesten klart strekket tur/retur med min X75D.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Jeg tolket spørsmålet som om denne turen gikk uten å lade på generelt grunnlag (derfor et eksempel med kald vinterdag), og også på sikt. Rv4 er for tiden raskere, men når de er ferdig med diverse jobbing på E6, er den kanskje igjen raskeste alternativ?

Vinterrute via E6, 8% i rest
Vinterrute via Tyrifjorden/Rv4, 20% i rest

(...og på en god sommerdag skal det på håret gå T/R uten lading via Rv4 med en 55....)

Spekulativt med en 50-modell, holder det med 15 min ladestopp på vinteren, kanskje kombinert med innkjøp? Returen vil ikke trenge lading underveis.

e-tron har (pga "dårlig" effektivitet i motorene) en del overskuddsvarme fra drivverket som de gjenbruker for kupévarme. Det gjenstår å se hvor mye dette evt hjelper på å dempe forventet merforbruk på vinteren.....


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

#8
Dette er garantert null stress med E-Tron 55.
20 mil fra Asker, RV4 vil som oftest være raskest fordi man kommer fra vestsiden av Oslo. På pluss-siden er det nok ikke snakk om 900 meter opp. Selv har jeg kun 700 da jeg bor på 100 meter hjemme og ender på 800.
RV4 har mye jevn vei med lav hastighet.

Kommer man fra Oslo øst er E6 som oftest raskest selv med omfattende veiarbeid. Nå åpner en delstrekning om et par uker så da blir det første kutt i reisetid. Med ferdig åpen strekning vil nok E6 være klart raskest også fra Asker, men det blir en del lengre å kjøre.

E-Tron 50 ville jeg dog skrinlagt. Det blir ikke behagelig marginer om man i det hele tatt kommer frem. Det er ikke hyggelig på tur om man ser det blir stress og sparekjøring hver gang, eller man tvinges til å lade hver gang på en så kort tur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 17. september 2019, klokken 20:00
Ikke prøvd akkurat det strekket men vil tro det går avhengig av fart, motvind, taklast og regn. Det går ca 2,2 kWh/mil i type norsk landevei men nærmere 3 kWh/mil i 120 km/t.

Til dels enig, i alle fall hvis du har litt vind, kaldt vær eller våt vei. Som man ofte har. :) Jeg har imidlertid snittet under 2,7 med 124 km/t på speedometeret ved tur-retur testing flere ganger enn jeg har vært på 2,9, som er det høyeste, og ofte vært under 2,0 på landevei. Bruker 20-tommers hjul sommer og vinter. Men la oss si at dine tall representerer et årsgjennomsnitt uten takboks, og at det er omtrent halvparten "landevei" på det aktuelle strekket (litt mer når E6 er ferdig til Moelv), så blir snittforbruket basert på dette kanskje 2,6 som gir en rekkevidde på ca. 32 mil. Dvs. en slingringsmonn på drøyt 11 mil eller 30%. Det er veldig god margin, for den uinnvidde. :)

PS! Hvis trådstarter kjører via RV4 på tørra asfalt om sommeren, som også er raskere pt. i følge Google, kan du kjøre tur/retur uten å lade. Jeg har selv gjort det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 18. september 2019, klokken 08:33
Dette er garantert null stress med E-Tron 55.
20 mil fra Asker, RV4 vil som oftest være raskest fordi man kommer fra vestsiden av Oslo. På pluss-siden er det nok ikke snakk om 900 meter opp. Selv har jeg kun 700 da jeg bor på 100 meter hjemme og ender på 800.
RV4 har mye jevn vei med lav hastighet.

Kommer man fra Oslo øst er E6 som oftest raskest selv med omfattende veiarbeid. Nå åpner en delstrekning om et par uker så da blir det første kutt i reisetid. Med ferdig åpen strekning vil nok E6 være klart raskest også fra Asker, men det blir en del lengre å kjøre.

E-Tron 50 ville jeg dog skrinlagt. Det blir ikke behagelig marginer om man i det hele tatt kommer frem. Det er ikke hyggelig på tur om man ser det blir stress og sparekjøring hver gang, eller man tvinges til å lade hver gang på en så kort tur.

+1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elninja1

Ikke glem at på en fredag så må man først til jobb så på fjellet. Mange som glemmer dette. Er glad jeg kjører ett annet merke som ikke harbslike problemer 😋

Øyvind.h

Jeg kjører også et annet merke, men må fortsatt gjøre denne typen vurderinger :)
Hadde jeg hatt 200kWh batteri derimot hadde jeg aldri ladet noe annet sted enn hjemme og på destinasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Jeg har som regel alltid jobb eller noen ærender før vi kjører til hytta, og selv bare noen kilometer hit og dit før avreise suger mye fra pakken, slik at en fort kan starte med 85-90 % i stedet for 100 %. Og så har man gjerne 2-5 % reduksjon etter et par år, så plutselig er scenariet et helt annet enn 100 - 0 % på ny bil.

eivhelle

Tror nok konklusjonen er at etron 55 vil klare denne typen tur med god margin under de fleste forhold.

Etron 50 vil klare turen under gode forhold, men man må som regel forvente å lade en gang underveis for å ha trygg margin, om en ikke holder igjen på farten. Klarer man å holde forbruket under 24 kWh/100 km holder batteriet i etron 50 til 270 km. Og da har man 3-4 mil margin. Og det er antageligvis ikke noe problem å få til om man velger 19" hjul med riktig lufttrykk og holder topphastigheten på maks 90.

Og så blir det opp til enhver å vurdere hvor mye det er verdt å slippe ulempene med å ta hensyn til rekkevidden.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA