Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er 6.6 kwh integrert lader viktig?

Startet av andersbj, torsdag 21. november 2019, klokken 12:46

« forrige - neste »

andersbj

Jeg ser at en del Leaf 30 kwh har 6.6 kw lader med. Har plutselig blitt redd for ikke å kjøpe bil med det, selv om jeg ikke vet så mye om det. Hvor viktig er det? Jeg bor i Oslo sentrum, kan ikke lade hjemme, men på kommunale plasser

EV-FTW

Ok, den lader litt fortere, men viktig? Nei, jeg vil ikke si det. Har akkurat solgt min Leaf 30, som ikke hadde 6.6 kWh ombordlader. Hadde den bilen i ca 4 år, og aldri vært et problem. Men nå ladet jeg hjemme om natten.
Skal du bruke offentlige ladere, og event ikke har så god tid, kan 6.6 kWh være en liten fordel. På hurtiglading har det derimot ikke noe å si.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Orbit

De kommunale plassene i Oslo har så langt ikke mer enn 3.7kW, men det er i alle fall kommet takstsoner for høyere effekt. Siden det det er tidsbegrensning på 3 timer lading 08-20, kan 6,6 kW bli en fordel dersom du får en slik lader i nærheten. Da får du i ladet ca 50% på de timene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

andersbj

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 21. november 2019, klokken 13:59
Ok, den lader litt fortere, men viktig? Nei, jeg vil ikke si det. Har akkurat solgt min Leaf 30, som ikke hadde 6.6 kWh ombordlader. Hadde den bilen i ca 4 år, og aldri vært et problem. Men nå ladet jeg hjemme om natten.
Skal du bruke offentlige ladere, og event ikke har så god tid, kan 6.6 kWh være en liten fordel. På hurtiglading har det derimot ikke noe å si.

Ok, takk for god info. Må nok belage meg litt på gatelading, så kanskje dumt ikke å ha dette

Vet du om det er noen forskjell på 24 kwh og 30 kwh hva gjelder slik enkel lading? Har hørt 30 kwh lader fortere, men det gjelder kanskje bare hurtiglading?
Føles drøyt å betale 60-70 000 kroner mer for en 30 kwh

tolapet

Når du først skal kjøpe bil, vil jeg ABSOLUTT anbefale å kjøpe med 6,6kW lader.
Er jo bare å spørre selger om den aktuelle bilen har det,
Og med så mange biler til salgs, velg en som har.

Trekkoppbil

Sitat fra: andersbj på torsdag 21. november 2019, klokken 14:18
Vet du om det er noen forskjell på 24 kwh og 30 kwh hva gjelder slik enkel lading? Har hørt 30 kwh lader fortere, men det gjelder kanskje bare hurtiglading?
Ja, det er en vesentlig forskjell, hvis du lader over halvfullt batteri:
Når du huritglader 24kwt, så går ladeffekten nedover jo høyere opplading du har. Full ladeeffekt på 48kw får man kanskje opptil ca 40-60% SOC, avhengig av temperatur og tilstanden på batteriet, og kanskje flere ting. Det hette se at man helst ikke skulle hurtiglade over 80%, så før var ikke det vanlig å gjøre.  Ofte vil man avbryte ladinga på 50-60% og kjøre videre til neste ladestopp, for ellers går ladinga sakte.
På 30kwt har man fjerna en del begrensninger, og man får full ladefart opp til høyere SOC. Resultatet er at man risikerer å kjøre batteriet  varmt når man hurtiglader, og hurtiglader man høyt opp 2 ganger på en dag, så kan det bli svært varmt.  Så med 30kwt batteri har man overlatt til bilisten å stoppe ladinga i tide.

Da 30kwt kom, hadde Teslabjørn en video som demonstrerte hvordan man kan mishandle den typen batteri. Han kjørte fra østlandet til Bergen, med lange ladeintervaller hvor han lada høyt opp. Batteriet blei varmt, og det rakke ikke å kjøle seg skikkelig ned over natta før han skulle videre.

Mange 30kwt-batteriet tapte seg nok fort den første tida.

Batterikapsitet er viktig når man skal hurtiglade. Hurtiglading fungerer ikke så bra hvis man har mindre enn ca 8-10kwt igjen på batteriet.
Ett nytt å friskt 24kwt's batteri på 21-22kwt, går det greit å hurtiglade opp til kanskje 12-14kwt. Da kan man hurtiglade med full effekt ca 8-10 minutter hver 5. mil.
Har man ett eldre batteri med 16-17 kwt igjen, så går det gjerne treigt å lade når man er kommet opp i 8-9kwt, og man vil reise videre.  En gang prøvde jeg å hurtiglade ett sånnt batteri som var kjølig og halvfullt, og da fikk jeg ca 6-8kw. Da kjørte jeg 4 mil til neste ladestopp, hvor jeg hadde kjørt inn høyere temp og lågere SOC, og der fikk jeg godt over 30kw. Så i låge temperaturer kan det bety mye å ha ledig plass på batteriet, når man lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA