Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med installasjon av TWC

Startet av JorgenNM, tirsdag 17. september 2019, klokken 13:20

« forrige - neste »

JorgenNM

Hallo.
Jeg har problemer med installasjon av tesla wall connector og lurer på om noen her har hatt samme problem. Elektrikeren som har installert har montert flere twc, men aldri på 400v 3 fas (som jeg har). Problemet er at når strømmen settes på går sikringen. Han sier det er jordfeil.

Vi har vært i kontakt med Tesla flere ganger og han har sendt inn bilder av hvordan ledningene er koblet i boksen. Den siste beskjeden han fikk fra Tesla var at DIP bryter nummer en skal stå opp (noe som er motsatt av hva som står i manualen). Elektrikeren mener det er feil på twc og ikke installasjonen. Er det noen som har hatt liknende problem eller vet hva som evt. er feil?

På forhånd takk.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Cned86

Hei , hva slår sikringen ut på (jordfeil ? )? Det kan forklares med han ikke har benyttet seg av et 4 pols værn (nøytral er ikke via værn ) noe jeg mener å huske er er krav . Husker ikke akkurat hvor i Nek det står.
Det som skjer med et 3polet værn er at det da går belastning gjennom L1 og gjennom N men siden værnet bare har fasene og dermed bare se last på L1 og dermed slår ut (jordfeilbryters funksjon er en måle trafo over alle fasene slik at dersom alt er belastet likt så vil det ikke gi utslag ,men er det ujevn belastning så som for eks om bare L1 har last så vil dette slå ut med en gang )

Litt vanskelig å forklare .

Jeg mener dette skyldes bruk av feil jordfeilbryter .
Her bør og skal det monteres et 4polet værn hvor da N er inkl.

Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk

sjokomelk

Sikker på at du har 400V 3-fas? Jordfeilautomaten mangler en pol for å være for 400V. (Den skulle hatt 4 "brytere" og ikke bare 3).

Sånn som jeg tolker ting her, så er det ikke rart jordfeilbryteren løser ut - Hvor er nøytral koblet? Går den rett til nøytralskinnen i sikringskapet? Ladestasjonen kjører all styring på 230V mellom L1 og N. Og hvis det ikke er en 4-pol jordfeilbryter så får du selvsagt jordfeil når den kun ser strøm i L1 og ingenting i L2 og L3 for å nulle det ut.
Si til trikkeren din at han må tenke på at biler og ladestasjonen trekker strøm mellom L1 og N.


Samtidig er det feil type jordfeilbryter.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Speeder

Har vikelig en elektriker montert dette?
3-polt jordfeilbryter type A? På en ladestasjon forsynt med 400V 3f+N?

Jeg ville byttet elektriker.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Handyman

Sitat fra: Speeder på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:10
Har vikelig en elektriker montert dette?
3-polt jordfeilbryter type A? På en ladestasjon forsynt med 400V 3f+N?

Jeg ville byttet elektriker.
Støttes!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorgenNM

Takk for meget gode og konstruktive tilbakemeldinger.

Ja det er en elektriker som har montert dette. Han har montert flere twc tidligere, men aldri på 400v 3 fas, noe han sa til meg etter jeg valgte hans anbud.

Jeg er helt sikker på at jeg har 400v 3 fas.

Slik jeg forstår dere har han brukt feil sikring (og jordfeilvern?) i det utvendige sikringsskapet. Den har kun tre tilkoblingsmuligheter, men den skulle hatt fire fordi det er fire i boksen grunnet 3 fas (l1, l2,l3,n). Som dere skjønner er jeg overhode ingen elektriker.


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjokomelk

Sitat fra: JorgenNM på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:42
Slik jeg forstår dere har han brukt feil sikring (og jordfeilvern?) i det utvendige sikringsskapet. Den har kun tre tilkoblingsmuligheter, men den skulle hatt fire fordi det er fire i boksen grunnet 3 fas (l1, l2,l3,n). Som dere skjønner er jeg overhode ingen elektriker.
Helt rett!
Jordfeilbryteren (og sikringen) må ha 4 poler for L1, L2, L3 og N. Ellers får du jordfeil og ingenting virker. (Der er du nå :laugh:)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorgenNM

Han bekrefter på SMS at det er 3 polA som er brukt. Er det ikke krav til jordfeilvern type B ved lading av elbil?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Speeder

Sitat fra: JorgenNM på tirsdag 17. september 2019, klokken 14:48
Han bekrefter på SMS at det er 3 polA som er brukt. Er det ikke krav til jordfeilvern type B ved lading av elbil?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo det er det.

Det er to feil her. Kombiautomaten skulle vært 4 polt, for også å dekke N leder.
Jorfeilbyterdelen av kombiautomaten skulle vært type B(tripper på AC, pulserende DC og ren DC)
Type A som er montert tripper bare på de to første feiltypene.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Handyman

Hvis han faktisk har fagbrev som elektriker, mener jeg dette er grovt uaktsomt.
Dette er helt elementært for en elektriker!
For å sikre liv og helse bør slike feil rapporteres til DSB. Vanskelig å vite hva mer denne elektrikeren ikke kan.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Speeder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2019, klokken 15:11
Hvis han faktisk har fagbrev som elektriker, mener jeg dette er grovt uaktsomt.
Dette er helt elementært for en elektriker!
For å sikre liv og helse bør slike feil rapporteres til DSB. Vanskelig å vite hva mer denne elektrikeren ikke kan.
Enig. Dette er på linje med å velge korrekt tverrsnitt på kabelen.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

JorgenNM

Tusen takk for meget konstruktive og gode tilbakemeldinger. Dere har løst problemet.

Snakket med elektrikeren nå. Han har ikke selv utført jobben, men en annen i selskapet hans. Han hadde tatt det forgitt at den sikringen og jordfeilvern B var benyttet, noe det viser seg var feil. Han har brukt mye tid på å snakke med Tesla for han var overbevist om at det var feil på selve TWC.

Han var helt enig med det dere skriver her (jeg har kun kopiert tekst) og han skjønner ikke hva hans kollega har holdt på med.

Mitt siste spm er om jeg kan stole på denne installasjonen når den blir rettet? Paradoksalt nok er den viktigste grunnen til at vi installerer en TWC sikkerheten det gir ved lading av vår kommende Tesla hjemme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Hvis du fortsatt stoler på vedkommende elektriker (noe jeg hadde vært skeptisk til), så få ham til å gå over hele installasjonen som denne andre elektrikeren (??) har gjort, og sjekke at alt er på stell. Det bør åpenbart skje kostnadsfritt.

TøddiVedder

Hvis arbeidet er utført av lærling uten peiling, må jo han gå gjennom dette. Ikke bare anta at TWC har en feil.

JorgenNM

Takk for alle svar. Veldig glad for at dere fant løsningen her.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA