Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla vs Mangler på lakk ved overlevering

Startet av stefn92, tirsdag 17. september 2019, klokken 09:11

« forrige - neste »

stefn92

Hei,

Fikk overlevert bilen min tidlig i Mars. Ved overleveringen ble det dokumentert feil/mangler på lakken. Både manglende lakkering og riper/swirls. Har nå forsøkt å få time for å få fikset dette før vinteren kommer... (Gjort dette siden April). Eneste jeg får beskjed om er at Body & Paint avdelingen tar kontakt. Har ikke hørt et pip på tross av utallige mail/telefoner. Har også sendt inn eget skjema til Body & Paint. Er det noen i det hele tatt som har fått fikset lakken etter overtakelse i Oslo?

C_B_

#1
Hei, samme situasjon her.

Tilbakemeldingen i mars var at saken hadde blitt videresendt til lakkeringsverksted i Drammen og at de skulle ta kontakt med meg.

Tok kontakt 3-4 uker siden etter å ha ventet noen mnd. De skylder de på nye rutiner og at saken hadde blitt "glemt" i datasystemet...

De(=han engelskgutten i butikk og ei på servicetlf.) sa de hadde ny "rutine" på dette. Ny rutine gikk ut på at de skulle se på den hos Tesla service før den ble videresendt til lakkeringsverksted. Bilen var inne til reklamasjon på Grorud 1 uke siden, men de hadde ikke fjernet noen swirls ol. osv. slik da antydet skulle gjøre. Den var ikke vasket en gang. De nevnte noe om at den snart skulle bli sendt til lakkeringsverksted og at jeg ble tilkalt da.

Ringte nettopp for å høre status, men hun på tlf. kunne ikke si noe. Hun ville ha meg til å bestille time igjen?!, men det nektet jeg. Jeg sa at hun måtte selv ta kontakt med dem, fordi jeg kan ikke melde samme sak inn flere ganger. Hun skulle ta kontakt.



chargedup

Samme her. Får kun svada fra Tesla selv om jeg har sendt flere mailer og fylt inn skjema angående lakkskader/feil bilen ble utlevert med. Jeg har henvist til forbrukerkjøpsloven og at retting må utføres innen rimelig tid, men ingenting skjer. Virker som om de fleste e-postene bare går rett i søppelkurven for det er sjelden jeg får svar. Svarene er at det dessverre er mye å gjøre eller at rutinene er endret (unnskyldninger) og at de vil ta kontakt. Prøvd å booke time gjennom appen, men da virker det som de overser lakkskader fra utlevering. Det eneste de har gjort med min bil er å rette ladeluken etter jeg bestilte time for å fikse riper, lakkstøv, manglende lakk og skjev ladeluke (alle feil fra utlevering).

Dessverre tror jeg Tesla håper at man glemmer, ikke orker eller selger bilen før de får rettet feilene. Det virker som om dette er deres strategi for å spare penger (først produskjonsfeil, så billig, rask og dårlig klargjøring og til slutt drøye reparasjon så lenge som mulig).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

C_B_

#3
Det var jevnt over med riper på min ved utlev. mars. En ripe gjennom lakk, fargefeil på panser(av lakkpen?) og en ripe i alu. på sidespeilet.

Nå har den gått 18 000 km og lakken har slitasje/riper av bruk over samme steder der det ble reklamert.

Da satser jeg på den fordelen at jo lengre det ventes på utbedring desto mer de blir nødt til å utbedre nye riper osv....


Henbot

Fikk bilen utlevert i juni, skal på lakkering 26.9 på Brumunddal

Handyman

Ikke Oslo men Kristiansand:
Påpekte en transportskrape, og annet småpirk (var nøye!) ved utlevering en fredag i mars.
Dagen etter (Lørdag) fikk jeg time til utbedring 3 uker senere.
Strålende resultat og meget fornøyd med service i Kristiansand!!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Strøm Tycoon

Alltid hyggelig å se at det er helt bingo med Tesla og oppfølging av sine egne problemer.

Har ventet siden Mars, og når jeg tar kontakt får jeg alltid beskjed om at jeg ikke kan ta kontakt med "body shop" direkte. Så der står saken.

Cned86

Sitat fra: Handyman på tirsdag 17. september 2019, klokken 13:08
Ikke Oslo men Kristiansand:
Påpekte en transportskrape, og annet småpirk (var nøye!) ved utlevering en fredag i mars.
Dagen etter (Lørdag) fikk jeg time til utbedring 3 uker senere.
Strålende resultat og meget fornøyd med service i Kristiansand!!
Samme med meg i Tesla Ålesund/digernes , fikk utbedret de skavankene på lakken etter ca4uker .

Bare gode ord å si om Tesla gjengen her :)



Sent fra min Redmi 5 Plus via Tapatalk


C_B_

#8
Oppdatert status til mitt innlegg:
Etter å ha ringt og klagd på lang ventetiden osv. 2 ganger(ringte en gang til, fordi hun første virket uklar i kommunikasjonen) i går fikk jeg tilbakemelding fra Tesla nord i Oslo i dag:

Jeg fikk time om 2 1/1 uke. Da skulle de gå gjennom lakkfeil med meg i forhold til bildene et bilpleiefirma sendte inn for meg 1 time etter at jeg fikk bilen i mars. *De sa jeg måtte komme med bilen nyvasket. Når jeg spurte hvor lang tid det vil ta å vente på lakkeringsverksted etterpå *sa han 6 mnd. for deretter å komme med en lekse om at de hadde 500 biler i kø der osv. (Merkelig kundebehandling.) Jeg nevnte at jeg allerede hadde ventet over 6 mnd., men ikke en gang en beklagelse kom... Jeg spurte om at det ikke var best å bestille nye deler for å utbedre feil(baggasjelokket, panser, aludel på et speil), men det kunne han ikke svare på. Jeg klagde også på at de hadde skrevet lakkfeil som eget sjekkpunkt i rapport under siste verkstedbesøk, men ikke gjort noe. Jeg fikk ikke forklaring eller beklagelse for dette sistnevnte heller. Leiebil(som stinker svette) med kort rekkevidde skulle de ordne igjen.

Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.

Kreve kjøpet hevet hvis jeg nå må vente over 6 mnd. i tillegg for utbedring av lakkfeil?

*Kommentarer/hva ville dere ha gjort?

Tafsern

Sitat fra: JIB på torsdag 19. september 2019, klokken 10:56
Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.

Hvorfor i alle dager skal de kreve dette? Helt enig med deg, dette er ikke noe du skal bruke flere kalorier på enn nødvendig.

Handyman

Sitat fra: Tafsern på fredag 20. september 2019, klokken 13:15
Sitat fra: JIB på torsdag 19. september 2019, klokken 10:56
Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.
Hvorfor i alle dager skal de kreve dette? Helt enig med deg, dette er ikke noe du skal bruke flere kalorier på enn nødvendig.
Da jeg leverte min bil for utbedring av lakkfeil, så gikk de over bilen sammen med meg og satte på små tapebiter ved hver mangel. Min bil var ikke nyvasket, men heller ikke skitten, og det var ikke noe problem.
De ønsker nok bare at bilen ikke er skikkelig møkkete, for da blir det vanskeligere å se og merke feilene.
Senere på dagen kjørte de bilen til lakkeringsverkstedet. Der blir selvfølgelig bilen skikkelig rengjort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

C_B_

Sitat fra: Handyman på fredag 20. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Tafsern på fredag 20. september 2019, klokken 13:15
Sitat fra: JIB på torsdag 19. september 2019, klokken 10:56
Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.
Hvorfor i alle dager skal de kreve dette? Helt enig med deg, dette er ikke noe du skal bruke flere kalorier på enn nødvendig.
Da jeg leverte min bil for utbedring av lakkfeil, så gikk de over bilen sammen med meg og satte på små tapebiter ved hver mangel. Min bil var ikke nyvasket, men heller ikke skitten, og det var ikke noe problem.
De ønsker nok bare at bilen ikke er skikkelig møkkete, for da blir det vanskeligere å se og merke feilene.
Senere på dagen kjørte de bilen til lakkeringsverkstedet. Der blir selvfølgelig bilen skikkelig rengjort.
De sa den måtte være nyvasket. Ventetid er over 6 mnd. sa de(og ikke samme dag dessverre.)

C_B_

Sitat fra: JIB på fredag 20. september 2019, klokken 13:44
Sitat fra: Handyman på fredag 20. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Tafsern på fredag 20. september 2019, klokken 13:15
Sitat fra: JIB på torsdag 19. september 2019, klokken 10:56
Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.
Hvorfor i alle dager skal de kreve dette? Helt enig med deg, dette er ikke noe du skal bruke flere kalorier på enn nødvendig.
Da jeg leverte min bil for utbedring av lakkfeil, så gikk de over bilen sammen med meg og satte på små tapebiter ved hver mangel. Min bil var ikke nyvasket, men heller ikke skitten, og det var ikke noe problem.
De ønsker nok bare at bilen ikke er skikkelig møkkete, for da blir det vanskeligere å se og merke feilene.
Senere på dagen kjørte de bilen til lakkeringsverkstedet. Der blir selvfølgelig bilen skikkelig rengjort.
De sa den måtte være nyvasket. Ventetid er over 6 mnd. sa de(og ikke samme dag dessverre.) Takk for tilbakemeldinger.

C_B_

Sitat fra: JIB på fredag 20. september 2019, klokken 13:45
Sitat fra: JIB på fredag 20. september 2019, klokken 13:44
Sitat fra: Handyman på fredag 20. september 2019, klokken 13:29
Sitat fra: Tafsern på fredag 20. september 2019, klokken 13:15
Sitat fra: JIB på torsdag 19. september 2019, klokken 10:56
Kan de kreve at jeg skal få bilen vasket tett før innlevering når de har vaskeutstyr selv? ..dette er jo en garantisak som ikke skal koste noe.
Hvorfor i alle dager skal de kreve dette? Helt enig med deg, dette er ikke noe du skal bruke flere kalorier på enn nødvendig.
Da jeg leverte min bil for utbedring av lakkfeil, så gikk de over bilen sammen med meg og satte på små tapebiter ved hver mangel. Min bil var ikke nyvasket, men heller ikke skitten, og det var ikke noe problem.
De ønsker nok bare at bilen ikke er skikkelig møkkete, for da blir det vanskeligere å se og merke feilene.
Senere på dagen kjørte de bilen til lakkeringsverkstedet. Der blir selvfølgelig bilen skikkelig rengjort.
De sa den måtte være nyvasket. Ventetid er over 6 mnd. sa de(og ikke samme dag dessverre.) Takk for tilbakemeldinger.
De gikk tilbake på kravet om at den skulle være nyvasket nå. Fremgang her altså.

Klykken

Ang. nyvasket, eller "ren nok" er at det er fordi de skal kunne avdekke feilene når du kommer med bilen og går gjennom den sammen med deg. Hvis du kjører bilen gjennom automatvask uten børster er den ren nok. Du vasker vel bilen regelmessig likevel, så sørg bare for å få gjort det en dag i forveien, eller så tett på oppmøtet som mulig. :) Det er ikke noe å klage på, synes jeg.

Det er bare for å få tilstandsvurderingen unnagjort så fort som mulig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA