Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utregning av restkapasitet

Startet av Tukwydra, mandag 16. september 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Tukwydra

Gjorde nettopp følgende eksperiment: kjørte ned til kiwi (par km) og plugget inn hurtiglader mens jeg handlet. Ladet da opp fra 46% til 93%, med tilført 9,2 kWh i følge laderen. Kjapp utregning skulle ha tilsi at jeg har total kapasitet på ca 19,6 kWh, altså rundt regnet 90% av opprinnelig.
Er dette altfor forenklet? Eller blir det riktig?

gak

Sitat fra: Tukwydra på mandag 16. september 2019, klokken 20:17
Gjorde nettopp følgende eksperiment: kjørte ned til kiwi (par km) og plugget inn hurtiglader mens jeg handlet. Ladet da opp fra 46% til 93%, med tilført 9,2 kWh i følge laderen. Kjapp utregning skulle ha tilsi at jeg har total kapasitet på ca 19,6 kWh, altså rundt regnet 90% av opprinnelig.
Er dette altfor forenklet? Eller blir det riktig?
Det er nok ganske riktig, men ikke helt. På ca. 20 hurtigladinger og ca. 5 år gammel golf måler jeg 21 kWh etter ditt eksperiment. Litt optimistisk da det er kW fra laderen du måler.
Polo 2.5

geear

Sitat fra: Tukwydra på mandag 16. september 2019, klokken 20:17
Gjorde nettopp følgende eksperiment: kjørte ned til kiwi (par km) og plugget inn hurtiglader mens jeg handlet. Ladet da opp fra 46% til 93%, med tilført 9,2 kWh i følge laderen. Kjapp utregning skulle ha tilsi at jeg har total kapasitet på ca 19,6 kWh, altså rundt regnet 90% av opprinnelig.
Er dette altfor forenklet? Eller blir det riktig?
Kanskje en indikasjon, men med ganske store feilmarginer. Du vet ikke om prosentskalaen er lineær (bevist at den ikke er det på flere elbiler, opptil store variasjoner for eksempel på i-Pace), og du har heller ikke tatt høyde for ladetap, ettersom det er kWh ut fra lader du har tallene på.

Orbit

Sitat fra: Tukwydra på mandag 16. september 2019, klokken 20:17
Er dette altfor forenklet?
Ja.

Her er en annen tråd hvor de har forsøkt seg på samme måling på relativt nye biler med lading 0-100% (som uansett mer nøyaktig enn lading over bare halve kapasiteten som i ditt tilfelle). Men selv da går det med mye mer (5-10%) energi fra lader enn det batteriet teoretisk skal levere som nytt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

individu-el

#4
Er det DC-ladning (CCS)?
Hvis det er 230V AC er der et ladetab på ca 10%.
Løsning: kør ind til en hurtiglader (DC) og oplad gerne over 50% - så kan man rimeligt præcist beregne kapaciteten.

Orbit

Det er også tap ved DC-lading. Noe kommer fra rent kabeltap, noe fra varmgang i batteriet (spesielt ved hurtiglading), men det er også en effekt av at for å fylle 1Ah på batteriet må påtrykket være ved en spenning Vlade, mens å hente ut samme 1Ah vil skje på Vtappe, hvor Vtappe alltid er litt lavere enn Vlade. Siden effekten er Vx x 1 Ah, vil effekt inn være noe over hva som er tilgjengelig etterpå, selv om en ladet sakte (for å redusere varmgang og kabeltap). I tillegg må en passe på at alt av varmeapparat og andre (store) strømforbrukere av av under målingen.

Har selv gjort noen forsøk på å måle slike tap under DC-lading (med i3 hvor en kan får ut en del mer informasjon om ladetilstand via servicemeny enn hva e-Golf tilbyr), og funnet 5-7% tap på DC-lading. Tap er lavest på de nye lynladerne, da disse har tykkere kabler med mindre varmgang (gitt noenlunde samme strømstyrke pga begrensning fra bil).

Så ut fra trådstarters måling, blir mitt beste estimat at batteriet fikk lagret (100%-7%)=93% av det laderen leverte, dvs 8.56kWh, og at dersom dette er (93%-46%) = 47% av batteriet; er nettokapasiteten nå på 18.2kWh.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA