Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Info om tidspunkt for MCU død.

Startet av Texans, mandag 16. september 2019, klokken 15:02

« forrige - neste »

Texans

Hei.
Går det ann å finne ut hvor mange ganger minne er overskrevet med hjelp av edb verktøy?
Kjenner det er slitsomt å vite at lommeboka kan få et innhogg på 30k når som helst så hadde vært greit å finne ut ca hvor lang tid MCU har igjen før den tar kvelden.
Er det noen som har begynt å fikse MCU uavhengig av Tesla?


Thomas Parsli

Sitat fra: Texans på mandag 16. september 2019, klokken 15:02
Hei.
Går det ann å finne ut hvor mange ganger minne er overskrevet med hjelp av edb verktøy?

eMMC rapporterer ikke antallet P/E (program/erase) så da må du ev. få lest ut statistikk fra OSet som skriver til den. Det tror jeg ikke du kan ta ut...

Sitat fra: Texans på mandag 16. september 2019, klokken 15:02
Kjenner det er slitsomt å vite at lommeboka kan få et innhogg på 30k når som helst så hadde vært greit å finne ut ca hvor lang tid MCU har igjen før den tar kvelden.
Er det noen som har begynt å fikse MCU uavhengig av Tesla?

Ikke i Norge -og jeg kjenner heller ikke til noen som skrur ut MCU for deg og sender den til USA.

Du kan i teorien få noen til å skru ut MCU, lodde av eMMC og så kan du selv sende den til USA. Tipper du havner på under 10.000,- hvis du gjør det på den måten. Men da kan du glemme garanti, noe Tesla vil gi deg på en ny MCU.

Personlig ville jeg ventet til deg gikk istykker og håpet på en oppgradering til MCU3 (avhengig av bilens alder).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Texans

Takk for svar. Å sende til USA er ikke uaktuelt, får håpe den ikke ryker med før det finnes en mer fornuftig løsning enn dagens.

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 16. september 2019, klokken 16:33
Ikke i Norge -og jeg kjenner heller ikke til noen som skrur ut MCU for deg og sender den til USA.

Du kan i teorien få noen til å skru ut MCU, lodde av eMMC og så kan du selv sende den til USA. Tipper du havner på under 10.000,- hvis du gjør det på den måten. Men da kan du glemme garanti, noe Tesla vil gi deg på en ny MCU.

Forhåpentligvis begynner Tesla å tilby å bytte kun Tegra-datterkortet som eMMC'en sitter på etterhvert og ikke bare hele MCU. Ved bytte av bare datterkortet bør reparasjonen havne på godt under 10.000,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Texans

Ja det burde være på sin plass når de har konstruert en løsning med såpass kort levetid.
Spurte Tesla moss om det var noe de eller jeg kunne gjøre for å øke leveriden men fikk bare beskjed om å vente på at den tar kvelden, det var jo tross alt en data som man måtte regne med kom til å ryke..
Jeg får ikke kontakt med bilen min i tillegg til at BT og Wifi ikke funker og kjenner skepsisen til å gjøre noe med dette blir større og større da det er flere historier om MCU som har tatt kvelden ette BT sluttet å virke og Tesla prøvde å fikse feilen.
Hva hadde dere gjort? Satt den på verksted og krysset fingrene eller latt det være som det er uten app, Wifi og BT?
Lommeboka mi er mye mer klar for å bruke penger på andre ting enn bil..

Klykken

#6
Sitat fra: Texans på mandag 16. september 2019, klokken 18:56
Hva hadde dere gjort? Satt den på verksted og krysset fingrene eller latt det være som det er uten app, Wifi og BT?
Lommeboka mi er mye mer klar for å bruke penger på andre ting enn bil..
Du mangler jo kjernefunksjonalitet. Bilen oppdaterer seg via wifi, og det kan i tilfeller være kritiske oppdateringer som får følger for din sikkerhet.

Ellers er ikke Tesla S en "billigbil", selv om du kanskje fikk den billig brukt. Det koster tilsvarende å reparere, dessverre... Har lest at man bør ha 25k satt av årlig til fiks når bilen er ute av garanti. La de 25k vokse hvis du har ett eller flere år uten verkstedsbesøk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. september 2019, klokken 08:11
Sitat fra: Texans på mandag 16. september 2019, klokken 18:56
Hva hadde dere gjort? Satt den på verksted og krysset fingrene eller latt det være som det er uten app, Wifi og BT?
Lommeboka mi er mye mer klar for å bruke penger på andre ting enn bil..
Du mangler jo kjernefunksjonalitet. Bilen oppdaterer seg via wifi, og det kan i tilfeller være kritiske oppdateringer som får følger for din sikkerhet.

Ellers er ikke Tesla S en "billigbil", selv om du kanskje fikk den billig brukt. Det koster tilsvarende å reparere, dessverre... Har lest at man bør ha 25k satt av årlig til fiks når bilen er ute av garanti. La de 25k vokse hvis du har ett eller flere år uten verkstedsbesøk.
25k er jo fort lite for hvilken som helst bil.. Særlig når man kjører litt.

Jeg hadde bare fått dette fikset slik at bilen blir OK igjen. Dette blir jo bare tull når du skal selge bilen igjen. Du har 5 års reklamasjon på denne reperasjonen og komponentene som blir byttet.

mthoring

Tocn skriver :
https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/

"Det finnes enkelte «hackere» i USA som nå spesialiserer seg på å bytte ut den lokale modulen som eMMC er loddet fast på, og i Norge er det et selskap som er i startgropa med samme tjeneste. TOCN er i forhandlinger med disse om å kunne tilby en slik tjeneste til våre medlemmer."

Jeg ville prøvd å få kontakt med dette firmaet (via tocn) og forsøkt å fått kopiert emmc før den dør. Vil tro det er en såpass mye rimeligere affære at det er verdt forsøket.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Texans


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA