Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Elkjell

IT-avisen melde om 30 km økning fra tidligere 375 km EPA. Det må være skrivefeil. Jaguar oppgir nåværende rekkevidde til 470 WLTP - Det skulle vel gi oss en ny på 500 WLTP som er dagens standard
og mer realistisk enn EPA.
I så fall begynner det å hjelpe.

Tellus

Tviler på om denne oppdateringen påvirker WLTP og EPA tallene i noen særlig grad. Disse tallene er baser på å kjøre bilen til batteriet er tomt. WLTP kjøres uten klima på.
Opplevd rekkevidde vil derimot økes noe som tross alt er det som til syvende og sist er viktig for oss brukere.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 05. desember 2019, klokken 16:37
Tviler på om denne oppdateringen påvirker WLTP og EPA tallene i noen særlig grad. Disse tallene er baser på å kjøre bilen til batteriet er tomt. WLTP kjøres uten klima på.
Opplevd rekkevidde vil derimot økes noe som tross alt er det som til syvende og sist er viktig for oss brukere.

Dette sa JLR UKs representant i Bergen forrige torsdag.
"Under laboratorie-forhold,som WLTP er,vil ikke kjørelengden bli påvirket. 8% er real life og økningen er størst i kaldt vær" Bilen får av den grunn ikke ny WLTP-kjørelengde.
Batteriet er like stort som før fra 100% til stans, men det er større fra 100% til 0%. Dette påvirker dog ikke rekkevidden, men det vil påvirke rekkevidden bilen viser i displayet. Det som påvirker total rekkevidde er en rekke grep som er tatt for å blant annet ta bedre vare på varme og å bruke mindre til fremdrift. Om den forbedrede balanseringen av batteriet gir bedre rekkevidde regner jeg også med.

Ingeniøren

Nettopp, man tar ikke bare mer fra batteri men og innfører en litt annet styring av motorer der begge ikke drar når det ikke er behov. Hvordan dette påvirker kjøreegenskaper vites ikke for det er mer enn nok resurser. Vet ikke om jeg liker tanken på å få lissom firehjuls trekk mot 8 % lenger rekkevidde som jeg sjelden trenger...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Lar du være å kjøre i ecomodus tipper jeg bilen vil oppføre seg som før  :)

Norwegian Wood

Jeg leste også at forandringen mellom motorene gjeld i eco-modus. Håper det stemmer, da kan vi velge selv. At rekkevidden øker mest under kalde forhold er jo helt pefekt, vi får økt rekkevidde 8 måneder i året :D

I-PACE S
MY2020

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på torsdag 05. desember 2019, klokken 18:09
Lar du være å kjøre i ecomodus tipper jeg bilen vil oppføre seg som før  :)

Minner meg på at jeg har glemt å sette den i ecomodus den siste mnd eller så....da er det helt greit, for til og fra jobb klarer jeg meg fint uten 4-hjulstrekk. Når det har kommer 30 cm snø om natta og han som måker er sent ut er det veldig greit med ekte 4-hjulstrekk  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Er ganske sikker på at du fortsatt får 4 hjuls trekk når du trenger det selv i ecomodus. Det jeg antar Jaguar har gjort er at du kjører 2 hjulstrekk på landevei. Slik har det forøvrig også vært opp til rundt 60 km/t mener jeg å ha lest. Antar du nå vil kjøre med 2 hjuls trekk også i hastigheter over dette. Permanent magnet motorer blir mer effektive jo mer de belastes.

Norwegian Wood

Bakhulsdrift på I-PACE opp til 60 kmt ble referert på det britiske forumet etter samtaler med en ingeniør fra Jaguar. Det stemmer imidlertid ikke med bildet du kan ta opp på skjermen av kraftfordeling foran/bak. Det går mot mer bakhjulsdrift ved akselerasjon naturlig nok siden det er mer friksjon på bakhjulene, men retter seg raskt opp til 50/50 fordeling også ved lavere hastigheter. Selvsagt mulig at bildet er en forenkling.

Noen Tesla modeller fikk SOTA endret systemet til all-wheel drive under 4 grader og bakhjulsdrift over 4 grader. Da ville jeg bedt om å få igjen pengene!

I-PACE virker overraskende bra på snø men har ikke prøvd meg i djup våt snø ennå. Har alltid et par Snowsocks i bagasjerommet, også om sommeren, just in case.

I-PACE S
MY 2020

Egil Fonn

Nekter å tro at Jaguar degraderer bilens kjøreegenskaper og ytelser for å spare energi i annet enn ecomodus.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

En som har fått H264 oppdateringen i England sier at lyden fra motorene er annerledes nå i EcoMode, men bare der og det er er godt tegn...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 06. desember 2019, klokken 07:32
En som har fått H264 oppdateringen i England sier at lyden fra motorene er annerledes nå i EcoMode, men bare der og det er er godt tegn...

JLR-ingeniøren som var i Bergen forrige torsdag sa at overgangen fra RWD til AWD går lynraskt og umerkelig.

daktari

TeslaBjørn har nylig laget en video som viser sanntids effekt og dreiemoment, det går lynraskt. Regner med at Jaguar er på samme nivå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Fikk mail om denne oppdateringen i dag. Alle skal oppdateres innen 6 mnd står det. Personlig ønsker jeg ikke kjøre til verksted kun for denne oppdateringen, så håper å vente til 1. service.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Stikkkontakt

Opptil 20 km ekstra rekkevidde under spesielle omstendigheter var spinkle greier. Ingen vits i å haste seg inn for å fikse dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA