Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Maxwell_400

Jeg synes det blir litt nerde-aktig. Den jevne forbruker skal ikke bry seg om å lade til en gitt % eller å holde seg innenfor en gitt SoC. Den jevne forbruker forholder seg til garantien og nyter det å kjøre elbil uten noe mere om og men.

Men jeg er nerd og elektronikk-ingeniør, jeg ønsker å vite mye mere enn det jeg har behov for.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

1000kwh

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 13. november 2019, klokken 11:04
Jeg synes det blir litt nerde-aktig. Den jevne forbruker skal ikke bry seg om å lade til en gitt % eller å holde seg innenfor en gitt SoC. Den jevne forbruker forholder seg til garantien og nyter det å kjøre elbil uten noe mere om og men.

Men jeg er nerd og elektronikk-ingeniør, jeg ønsker å vite mye mere enn det jeg har behov for.
Jeg mener dette er som å sjekke olja. Mange driter i det og risikerer både slitasje på motor og mulig driftstans.

Klarer du førerprøven bør du også kunne forholde deg til brukermanualen til bilen og sette max lading til feks 90%. Man trenger faktisk bare gjøre dette én gang. Vet ikke hva Tesla leverer bilene med, men mulig den allerede står på 90% maks.

Chimp

Der bør ihvertfall være en mulighet for å styre det.

Selv har jeg aldri behovet, kjører bilen så mye i hverdagen at det blir kjøring ned mot 30%, lading opp mot 80-90% over natten osv.. Jeg er kun oppe på 100% maks en 2 ggr i mnd før en evt langtur. Og hvis jeg skulle kjørt til flyplassen og latt bilen stå der, så hadde den naturlig pga kjørelengde gått ned en del fra 100%. Så jeg har "aldri" problemet med at den står lenge på 100. Men muligheten for å styre maks SoC burde absolutt være der.

Maxwell_400

#138
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 13. november 2019, klokken 11:25
Klarer du førerprøven bør du også kunne forholde deg til brukermanualen til bilen og sette max lading til feks 90%. Man trenger faktisk bare gjøre dette én gang. Vet ikke hva Tesla leverer bilene med, men mulig den allerede står på 90% maks.

Og hva sier brukermanualen til I-Pace ?

Dette fra Jaguar:

Sitat fra: ardevd
One thing they made very clear was to stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference. To the extent it was ever an issue with EVs it's been pretty much eliminated with the advancements in battery composition. Charging to 50% can theoretically be beneficial but discharging it down below 10% is not so just charge it up all the way and enjoy the car. Frequent fast charging (50kw is not considered fast charging by the way) can also degrade the battery so, as we all know, use fast charging when needed but don't rely on it for daily charging. So, stop worrying and enjoy the car. :) And help spread the knowledge to all those worried about charging up the battery.

One thing to note. If you find yourself only doing short trips, always charging to 100% and never going below the 90's, it might be a good idea to do a deeper discharge every now and then in order to rebalance cells.

Improvements to charging is coming. 100+kw for more sustained periods is exactly what's being worked on.

The focus moving forward seems to be to keep improving efficiency and charging. They've learned a lot about their EV platform and keep figuring out ways to improve things. Also, we will be seeing some exciting engineering related news soon. Unfortunately, it will require a trip to the dealer but give it a month or two and I'm sure we'll receive official information. i won't spoil it here but some of it has been alluded to here previously several times.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Chimp

Har vært snakk om denne oppdateringen en stund, men det er vel fortsatt ikke definert noen release date her?

JaguarNorge

Dette fra Jaguar:

Sitat fra: ardevd
One thing they made very clear was to stop worrying about the max soc. Charge the battery to 100% as much as you want. Charging to 80% makes no measurable difference. To the extent it was ever an issue with EVs it's been pretty much eliminated with the advancements in battery composition. Charging to 50% can theoretically be beneficial but discharging it down below 10% is not so just charge it up all the way and enjoy the car. Frequent fast charging (50kw is not considered fast charging by the way) can also degrade the battery so, as we all know, use fast charging when needed but don't rely on it for daily charging. So, stop worrying and enjoy the car. :) And help spread the knowledge to all those worried about charging up the battery.

One thing to note. If you find yourself only doing short trips, always charging to 100% and never going below the 90's, it might be a good idea to do a deeper discharge every now and then in order to rebalance cells.

Improvements to charging is coming. 100+kw for more sustained periods is exactly what's being worked on.

The focus moving forward seems to be to keep improving efficiency and charging. They've learned a lot about their EV platform and keep figuring out ways to improve things. Also, we will be seeing some exciting engineering related news soon. Unfortunately, it will require a trip to the dealer but give it a month or two and I'm sure we'll receive official information. i won't spoil it here but some of it has been alluded to here previously several times.
:+1:

JaguarNorge

Sitat fra: Chimp på onsdag 13. november 2019, klokken 12:28
Har vært snakk om denne oppdateringen en stund, men det er vel fortsatt ikke definert noen release date her?
Vi har sagt tidligere at: Vi kan verken avkrefte/bekrefte for øyeblikket. Så snart vi får det vi trenger av informasjon, vil vi kommunisere dette ut til dere, sammen med hvordan køordningen vil bli gjennomført, slik at dette skal gå mest mulig smidig - både for dere og våre forhandlere.

Stikkkontakt

Sitat fra: Chimp på onsdag 13. november 2019, klokken 12:28
Har vært snakk om denne oppdateringen en stund, men det er vel fortsatt ikke definert noen release date her?

21.november i Frankrike.
Snakka med en som har fått bekreftet time for oppdatering.

geear

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 13. november 2019, klokken 08:53
Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. november 2019, klokken 08:29
Driver absolutt ikke desinformasjon, det var nesten frekt sagt så ro ned :) Var i alle fall ingen slik advarsel i 2016 da vi kjøpte bilen, ellers hadde jeg da selvsagt ikke ladet den til 100% over flere måneder... Den sto på 100 da vi kjøpte den og som med i3 tenkte vi ikke mer over det. Det burde ikke være nødvendig heller, punktum :)

PS: jeg er ikke tidligere Tesla-eier, jeg ER Tesla-eier ;)
Jeg har i alle fall sett dette varselet i begge min biler de gangen jeg har glemt å sette ned fra 100%. Første bil S85D, november 2015 og bil nr. 2, S100D, november 2017.
Beklager om jeg framstår frekt. Er bare så lei av all Teslahets overalt.
Ikke ta helt på vei her nå, jeg mener begge har rett, det ER varsel, men kun etter en eller noen ladinger på 100%, og når dette varselet blir ignorert (valgt bort), så mener jeg at varselet forsvinner og ikke kommer igjen før ved neste justering av ladegrense. Derfor; hvis eieren før JorgenM hadde ignorert varselet, så kan JorgenM ha gått glipp av det. Det er verken dårlig implementert eller opplyst om, men ser at en slik glipp kan skje. Hvis du faktisk ville ha grensa på 100 % så hadde det vært særdeles irriterende å hele tiden få dette varselet, derfor kan det ignoreres. Allikevel så finnes det en brukermanual som bruker av bil skal lese, og skjermen viser også at daily bør være maks 90 % (jeg har den på 65 %).

Ellers så er det ufattelig ignorant holdning fra VW, Audi, Jaguar og andre som hevder at 100 % ikke "skader" batteriene. Dette er ikke noe Tesla-fenomen. Det gjelder mobiltelefonen din, det gjelder laptopen din, det gjelder VW, det gjelder Renault, det gjelder KIA, det gjelder Jaguar. Kanskje 100% på Jaguar tilsvarer 95% på Tesla, men det er irrelevant, for lengst levetid får du mye lavere nede. At de nevnte produsentene VET at det går helt fint å lade til 100 % og fortsatt klare garantien sin på 160 000 kilometer med mer enn 70 % kapasitet er det ikke tvil om, men poenget her må være å utnytte naturressursene maksimalt. Biler trenger ikke dø etter 200 000 kilometer lenger. Og selv om bilene skrotes så kan batteripakkene få lov til å leve videre i solcelleanlegg eller annet. Det er ingenting i veien for at en godt behandlet batteripakke skal klare 500 000 km+, men gjett om det vil få innvirkning på nybilsalget...

Selv KIA har, etter brukbar erfaring med elbiler, skjønt at konfigurerbar grense er fornuftig, e-Niroen vår har faktisk til og med mulighet til å sette separat grense for AC og DC-lading, noe som er et steg videre.  :+1:

Contango

#144
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 13. november 2019, klokken 11:04
Jeg synes det blir litt nerde-aktig. Den jevne forbruker skal ikke bry seg om å lade til en gitt % eller å holde seg innenfor en gitt SoC. Den jevne forbruker forholder seg til garantien og nyter det å kjøre elbil uten noe mere om og men.

Men jeg er nerd og elektronikk-ingeniør, jeg ønsker å vite mye mere enn det jeg har behov for.
Sorry, men jeg mener du tar feil og ikke hensyntar det faktum at vi er i et stort eksperiment. Alle fabrikantene baserer garanti og levetid på teori og intense ladesykler over kortere perioder. Det er youtube vidoer med en professor ved University of Dalhousie som man kan fylle mørke kvelder i november med. Praksis er det vi gjør - nemlig kjøring og lading. Kalendertid og den faktiske bruken av batteriene er det som avgjør levetiden. Eiere av eldre Nissan Leaf kan forklare deg alt om det. Jeg kan personlig ikke huske at Nissan forklarte kjøperne at batteriene i praksis er utslitt etter syv-åtte år. Batterigarantien på de bilene er pussig nok utløpt. Skal vi tro at de få som ikke toppet batteriet hver dag og har moderat med hurtiglading har biler med lengre rekkevidde enn snittet i dag? Det er helt vanlig nå at Leafer har 6 og ikke 12 mils rekkevidde. Hyggelig at Jaguar beroliger, men jeg ønsker meg altså mere hard facts.

Edit: en ting til. Hva er batterigaranti, hvem definerer tilstanden til batteriet og hvordan? Golf eiere kan før garantiutløp betale, så vidt jeg husker, 7000 til Møller for en batteritest fabrikanten ikke vil forklare detaljene i. Når man har betalt får man beskjed om at enten alt er i orden eller at det ikke er i orden. Bukken og havresekken? I 2021 går vel de første Tesla batteriene ut av garanti. Blir artig å se hvordan de batteriene skal vurderes og av hvem.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Jeg har tiltro til Jaguar, ellers så har jeg ikke lagt 800 lapper på bordet. Mitt poeng er at den jevne forbruker bør ikke bry seg med det, skal elbilen lykkes må den være like bekymringsløs som en fossil bil.

Men bevares jeg vil tygge på alle data jeg kommer over. Jaguar har både en (stor) bunn buffer og en topp buffer og i tillegg til temperatur styring senker de ladehastigheten når det nærmer seg 100%. Å sammeligne med mobil batteri er helt meningsløst.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Alle elbiler har bunnbuffer og alle unntatt Tesla har toppbuffer. Alle elbiler har ladekurver med avtagende ladekapasitet ved høyere SOC og for høy temperatur. Vi hadde forøvrig også tiltro til Nissan da vi kjøpte vår Leaf i 2013.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Maxwell_400

Synes denne er fin, viser litt hva en kan forvente av en moderne elbil
Du kan ikke vise dette vedlegget.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Et spørsmål til Jaguar, da. Batterigarantien sakset fra websidene deres sier « I-PACE's battery has a 8 years or 160,000km (100,000 miles) warranty and is redeemable if the battery drops below a 70 percent state of health.»
Hva er definisjonen på 100 prosent batterikapasitet? En definert kjørelengde - eksvs 470 km WLTP? Et definert antall KW på makslading i batteriet? Noe annet? 70 prosent må jo måles mot ett eller annet, så hva er det? Hvordan kan en eier vite at bilen hans/hennes har nådd grensen på 70 prosent? Hvem definerer disse punktene som representerer 100 og 70 prosent? Kun Jaguar? Kan eieren gjøre det selv? Et uavhengig verksted?
For ordens skyld - Teslas batterigaranti er akkurat like uspesifikk. Det er det sikkert jevnt over uten at jeg har sjekket. Inntil dette er litt tydeligere anbefaler jeg en moderat forventning til garantien på batteriene våre. Forøvrig anbefaler jeg også et tankeeksperiment for den enkelte om hvordan en hverdag og en weekend med bilen er når batterikapasiteten har falt til 80%.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Foreslår at temaet avsluttes eller fortsetter i en annen tråd. Denne tråden var tiltenkt kommende oppdateringer, men har sporet en smule av i det siste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA