Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 11. november 2019, klokken 13:07
JLR garanterer 70% etter 7 år eller noe slikt. Hvis jeg kun har 70.1% igjen etter 7 år blir jeg svært svært skuffet. Jeg regner med å ha minst  90% etter de 5 årene jeg planlegger å beholde bilen.

En grense må det nå være, Jaguar har 8år/160000km som er ganske vanlig, se her;

https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/

Hvis vi konservativt antar at batteriet tåler minst 1000 fulle sykluser, så er levetiden ca. 300000km, greit nok for min del. Fra Tesla så er det vist at batteriet fort faller 5% for så å stablisere seg og det tåler opptil 4000 ladesykluser. (Det siste tatt fra en raskt sviktende hukommelse)
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Sitat fra: JaguarNorge på mandag 11. november 2019, klokken 12:32
Jaguar Land Rovers Battery Management System er designet med en intelligens som gjør at batteriet aldri vil bli overbelastet, og derfor skader det ikke å lade opp til 100%.
Det er ikke overbelastning som er bekymringen. Bekymringen er degradering ved å stå parkert med høy SOC. Ikke ofte jeg er enig med Tellus, men her er jeg det. Lithium Ion batterier skal ikke lagres med høy SOC - uansett hvem som har laget batteriene og i hvilken bil/gjenstand de er installert. Hvorfor ikke bare løse problemet ved å gi eierne muligheten til å stoppe ladingen på lavere SOC enn 100? Uforståelig for meg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ardevd

Det er en use case jeg er helt enig i. Jeg argumenterte med det ovenfor engineering selv og de var forsåvidt enige. Som sagt var det implementert støtte for Max SoC i infotainment på et tidspunkt under utviklingen, men de var ikke fornøyde med brukervennligheten (utrolig nok) så det ble fjernet.

Jeg har et lite håp om at de kanskje får det på plass, ihvertfall via APIet (kallene er der allerede, men de gir bare feilmelding i retur), men det har nok ganske lav pri per nå.

JorgenM

#123
Sitat fra: ardevd på tirsdag 12. november 2019, klokken 21:30
de var ikke fornøyde med brukervennligheten (utrolig nok) så det ble fjernet.
Jeg forstår de godt.

På Tesla er dette elendig implementert.
Jeg kjøpte brukt Tesla og som bekymringsløs i3-eier fra før ladet jeg Tesla'en til 100% og lot den stå slik i garasjen i 4-5 måneder før jeg oppdaget at det kanskje ikke var bra.

ikke alle brukere er elektriker eller har 6'er i fysikk (sånn satt på spissen selvsagt)

(PS: ingen battericeller på min Tesla ble degradert i perioden)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ardevd

På Tesla er da dette ypperlig implementert. Appen funker bra og i bilen er det også lekende lett å stille Max SoC.

Øyvind.h

Sitat fra: ardevd på onsdag 13. november 2019, klokken 06:25
På Tesla er da dette ypperlig implementert. Appen funker bra og i bilen er det også lekende lett å stille Max SoC.
I tillegg varsles du på den store skjermen om at det sliter mer på batteriet om du lader til 100% gjentatte ganger. Jeg fikk varselet etter at jeg glemte justere ned etter langtur en gang.
Trinnløs justering av landegrensene er gjort i appen på noen få sekunder.
Eller på det automatiske ladeskjermbildet som popper opp i bilen når du lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 12. november 2019, klokken 23:19
På Tesla er dette elendig implementert.
Jeg kjøpte brukt Tesla og som bekymringsløs i3-eier fra før ladet jeg Tesla'en til 100% og lot den stå slik i garasjen i 4-5 måneder før jeg oppdaget at det kanskje ikke var bra.
(PS: ingen battericeller på min Tesla ble degradert i perioden)
Dette er jo ren desinformasjon. Tydelig og klar melding på skjermen om du lader til mer enn 90% flere dager på rad.
Det er populært å spre negativitet om Tesla, men dette vet alle som har Tesla, at ikke stemmer. Men I-pace eiere vet det jo ikke - kanskje det er derfor slikt spres?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

4Matic Fanatic

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 13. november 2019, klokken 07:51
...men dette vet alle som har Tesla, at ikke stemmer. Men I-pace eiere vet det jo ikke - kanskje det er derfor slikt spres?
Ja, det er nok en konspirasjon mot Tesla av de fæle I-Pace-eierne.
Merk tross alt at det var en tidligere Tesla-eier som skrev det..  :-)

JorgenM

Driver absolutt ikke desinformasjon, det var nesten frekt sagt så ro ned :) Var i alle fall ingen slik advarsel i 2016 da vi kjøpte bilen, ellers hadde jeg da selvsagt ikke ladet den til 100% over flere måneder... Den sto på 100 da vi kjøpte den og som med i3 tenkte vi ikke mer over det. Det burde ikke være nødvendig heller, punktum :)

PS: jeg er ikke tidligere Tesla-eier, jeg ER Tesla-eier ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Men, er det ikke slik at at det er forskjellige filosofer ute å går her. Tesla har et mindre topp buffer og lader du til 100% får cellen høyere spenning enn det de får i Jaguar. Derfor anbefaler Tesla og ikke ladet til 100% utenom når du må og har implementer regulering av dette så du kan sette dette til f.eks 90% ved daglig bruk.

Med andre ord kan 100% hos Jaguar kan tilsvare 90% hos Tesla hvis man ser på spenningsnivå i cellene.

I og med at Januar nå snakker om å øke kapasiteten med 8% kan det tyde på at de bare endrer bufferen i hver ende og kanskje innfører et tilsvarende regime som Tesla med justerbart ladenivå?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

#130
1. Det er meningsløst å argumentere at Jaguar har valgt en god løsning fordi man som eier av Tesla ikke forstod løsningen de hadde valgt.
2. Toppbufferen på elbiler med en slik buffer er ikke i nærheten av 10%. Det er ikke ideelt å lagre med 90 prosent heller. Daglig lading er best rundt  70-80%.

Det mangler ordentlig statistikk på disse sammenhengene fra batterier i bruk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Sitat fra: JorgenM på onsdag 13. november 2019, klokken 08:29
Driver absolutt ikke desinformasjon, det var nesten frekt sagt så ro ned :) Var i alle fall ingen slik advarsel i 2016 da vi kjøpte bilen, ellers hadde jeg da selvsagt ikke ladet den til 100% over flere måneder... Den sto på 100 da vi kjøpte den og som med i3 tenkte vi ikke mer over det. Det burde ikke være nødvendig heller, punktum :)

PS: jeg er ikke tidligere Tesla-eier, jeg ER Tesla-eier ;)
Jeg har i alle fall sett dette varselet i begge min biler de gangen jeg har glemt å sette ned fra 100%. Første bil S85D, november 2015 og bil nr. 2, S100D, november 2017.
Beklager om jeg framstår frekt. Er bare så lei av all Teslahets overalt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorgenM

Sitat fra: Contango på onsdag 13. november 2019, klokken 08:40
1. Det er meningsløst å argumentere at Jaguar har valgt en god løsning fordi man som eier av Tesla ikke forstod løsningen de hadde valgt
Vet ikke hvem du sikter til i første del av denne setningen, men andre del virker være siktet mot meg.

Det er vel så enkelt at hvis noen brukere ikke forstår Teslas løsning så er den kanskje ikke helt bra. Nå har jeg aldri ladet Tesla'en til 100% over tid de siste 2.5 årene og vet ikke hvordan den advarselen funker. Uansett, på i3, som jeg argumenterte FOR, så plugger man inn og tenker ikke mer på ladingen. Blir ikke mer brukervennlig enn det.

Men nå skal jeg slutte å være meningsløs :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Sånn går no dagan.
Vi kan gjerne diskutere det geniale med en toppbuffer, men poenget til Tellus, meg og en rekke andre er altså at vitenskapen ikke støtter at det er en løsning som beskytter batteriet ved lagring fordi SOC er for høy ved 100% - også med toppbuffer (reell SOC omkring 95%). Da må eierne selv få mulighet til å stoppe ladingen før 100%. Vi hadde en Kona. Den fikset det. Teslaene våre fikser det. Jaguaren vår fikset det ikke.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#134
Forøvrig - vi mangler som forbrukere transparens på alle elbilenes batteri kvaliteter. Vi vet at spesielt første og andre generasjon Nissan Leaf har batterier med masse degradering. Men vi vet ikke om det verste er lagring med høy SOC eller mye hurtiglading - eller begge deler - eller hvor mye ren kalendertid og batterikjemi spiller inn. Personlig antar jeg det i hovedsak er for mye lading og lagring til høy SOC siden de små batteriene lades til 100% (pluss toppbuffer som disse bilene har) hele tiden. Fra hukommelsen er e-Golf bedre, så jeg antar batteriene der har noe mer beskyttelse. Men degraderingen skjer der også og bilene er ikke så gamle. Derfor liker jeg ikke Jaguar løsningen. Poenget med større batterikapasitet er ikke bare lenger kjørelengde men også større fleksibilitet til å beskytte batteriet. Kanskje er det derfor Tesla batteriene ser ut til å holde lenger. Men så sier Tesla lite om grunnlaget for de mange batteriskiftene de utfører på garanti, så vi vet ikke om det er svakheter i design eller bruksmønster. Det virker som om Leaf batteriene dør en sakte død mens Tesla batteriene degraderes en stund før de feiler katastrofalt. Jeg skulle gjerne hatt mer datagrunnlag å fatte beslutninger ut fra.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA