Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 08. november 2019, klokken 21:43
Nå er nok de fleste I-Pace betydelig mer enn 30% tyngre enn Ampera-E. Amperaen veier vel drøye 1600 kg og en typisk I-Pace oppunder 2400.

2230 kilo var en stappa HSE i siste testen jeg leste. Men uansett. Den generelle effektiviteten er ikke på topp. Tesla X lar seg også kjøre på et betydelig lavere minimumsforbruk enn I-Pace. Selv om den er tyngre. Ja, den har lavere luftmotstand, men på Vestlandet hvor jeg bor er hastighetene så lave at luftmotstand blir nesten ikke å regne med.
Men så lenge man har mye av hardwaren i orden så skal man kunne skvise sitronen.
*Påstått ekstremt effektive motorer
*Stort batteri
*Sofistikert varmesystem/varmepumpe
*Avansert batteristyring
*Mulighet for kontinuerlig forbedring via SOTA
Luftmotstanden får man dessverre ikke hjort noe med. Den skulle vært 10% lavere, men da måtte nok bilen vært litt lengre. Dekk i disse store dimensjonene tror jeg vil forbedres. Alle 4 el-SUVene i denne klassen kan bruke samme dimensjon og derfor er det regningssvarende å utvikle ekstreme lavfriksjon i disse størrelsene.

Tellus

I så fall ca 40% da.
Mulig jeg husker feil, men mener å huske at Teslabjørn ved to anledninger veide bilen til godt mer enn dette.

Har Ampera-E jeg også og logger rundt 12-tallet i forbruk på varme sommerdager med klima av. Med min HSE 20 tommer med alt utstyr som veier noe av betydning ligger jeg på 17-tallet under tilsvarende kjøring. Vi er ikke veldig langt unna normale forskjeller. Er enig i at en I-Pace under slike forhold ikke bør bruke mer enn en Model-X. Snarere tvert i mot.


4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 08. november 2019, klokken 22:20
...Men så lenge man har mye av hardwaren i orden så skal man kunne skvise sitronen.
*Påstått ekstremt effektive motorer
*Stort batteri
*Sofistikert varmesystem/varmepumpe
*Avansert batteristyring
Som sagt er det ikke noe å gjøre med luftmotstanden men min mening er at den for de aller fleste ikke er problemet.
Styring av batterivarme/kjøling og styring/fordeling av effekt mellom motorene er vel der det er mest å hente?

Jeg reagerer ellers på at når jeg kobler på min 16A hjemmelader er det en eller annet greie som jeg regner med er kjøling/varme eller whatever som durer i gang - når jeg gjør det samme med eGolf'en ved siden som har tredjeparten så stort batteri er det dønn stille. Hvorfor det da?

Dette er helt sikkert noe som drar strøm - hvor mye har jeg ikke giddet måle men kan ikke se behovet av hverken oppvarming eller kjøling av lader ved slike lave strømstyrker. Driver jeg og varmer en svær batteriklump gjennom natta om bilen står tilkoblet?

Maxwell_400

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 09. november 2019, klokken 20:29
Dette er helt sikkert noe som drar strøm - hvor mye har jeg ikke giddet måle men kan ikke se behovet av hverken oppvarming eller kjøling av lader ved slike lave strømstyrker. Driver jeg og varmer en svær batteriklump gjennom natta om bilen står tilkoblet?

Står i manualen;

"Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise."

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Maxwell_400 på søndag 10. november 2019, klokken 17:31
"Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise."
Hvis det ikke er mulig å styre dette kan det bli dyrt å ha bilen tilkoblet hjemmelader på vinteren...?

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 10. november 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Maxwell_400 på søndag 10. november 2019, klokken 17:31
"Når bilen forlates tilkoblet, opprettholdes batteritemperaturen innenfor driftsområdet ved hjelp av strøm fra strømforsyningen. Når et tidspunkt for avreise også er angitt, styres batteritemperaturen for å gi optimal ytelse ved angitt tidspunkt for avreise."
Hvis det ikke er mulig å styre dette kan det bli dyrt å ha bilen tilkoblet hjemmelader på vinteren...?

Dette virker som en hemningsløs sløsing med energi :-1:

Tellus

Hvorfor skal man ha bilen alltid tilkoblet ? Lader bare ved behov og holder batteriet stort sett i intervallet 40-80%. All forskning tyder på at dette gir minst tap av batterikapasitet. Lader til 100% kun når jeg trenger det og da trenger jeg selvfølgelig et batteri med optimal temperatur også. Ingen grunn til å ha høy batteritemperatur til daglig bruk.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på søndag 10. november 2019, klokken 22:19
Hvorfor skal man ha bilen alltid tilkoblet ?
Jeg har ikke det. For øyeblikket tappes 12v-kretsen min om jeg lar den lade fullt og stå tilkoblet, så de siste ukene har jeg bare ladet på jobben og holder meg mellom 50 og 95% størstedelen av tiden.

Men at man ikke skal kunne koble bilen til hjemme en kveld uten at den kaster bort masse energi på å varme batteriet hele natta når jeg skal kjøre 3 mil neste morgen - det er dårlig deal...

Tellus

Tipper bilen ikke varmer batteriet før den er fulladet. Med hensyn på rekkevidde så gir det bedre effekt å bruke strømmen til å fylle batteriet enn å heve temperaturen.

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på søndag 10. november 2019, klokken 22:19
Hvorfor skal man ha bilen alltid tilkoblet ? Lader bare ved behov og holder batteriet stort sett i intervallet 40-80%. All forskning tyder på at dette gir minst tap av batterikapasitet. Lader til 100% kun når jeg trenger det og da trenger jeg selvfølgelig et batteri med optimal temperatur også. Ingen grunn til å ha høy batteritemperatur til daglig bruk.

Samme her. Noen sier at man må under 50% for at det skal ha noe effekt på levetid på batteriet i forhold til å lade fullt, men i mitt hode er det tull. 40-80% burde være ideelt ut fra det jeg har lest om slikt opp i gjennom.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JaguarNorge

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. november 2019, klokken 06:57
Sitat fra: Tellus på søndag 10. november 2019, klokken 22:19
Hvorfor skal man ha bilen alltid tilkoblet ? Lader bare ved behov og holder batteriet stort sett i intervallet 40-80%. All forskning tyder på at dette gir minst tap av batterikapasitet. Lader til 100% kun når jeg trenger det og da trenger jeg selvfølgelig et batteri med optimal temperatur også. Ingen grunn til å ha høy batteritemperatur til daglig bruk.

Samme her. Noen sier at man må under 50% for at det skal ha noe effekt på levetid på batteriet i forhold til å lade fullt, men i mitt hode er det tull. 40-80% burde være ideelt ut fra det jeg har lest om slikt opp i gjennom.
Mange elbil eiere og bilmerker anbefaler å lade opp bilen til ca 80-90%. Dette kan være enten fordi de tror at batteriet belastes for mye - eller fordi de siste 20% tar lang tid å lade opp.

Jaguar Land Rovers Battery Management System er designet med en intelligens som gjør at batteriet aldri vil bli overbelastet, og derfor skader det ikke å lade opp til 100%.

Tellus

I og med at dette utsagnet ikke har rot i verken etablert forsknig på Li-Ion batterier eller i JLR sin battergaranti så velger jeg og mange med meg å følge et langt mer konservativ laderegime.

JLR garanterer 70% etter 7 år eller noe slikt. Hvis jeg kun har 70.1% igjen etter 7 år blir jeg svært svært skuffet. Jeg regner med å ha minst  90% etter de 5 årene jeg planlegger å beholde bilen. Hadde Nissan Leaf i nesten 6 år og satt igjen men ca 87% kapasitet. Første generasjon Leaf hadde kun 24kWh batteri og ble med det syklet langt flere ganger enn det min I-Pace vil bli.

Hvis JLR garanterer 85% f.eks etter 7 år så hadde jeg vært mer villig til å ta JLR på ordet og ikke brydd meg.

Det går litt på : "Put your money where your mouth is"  ;)

Forøvrig er jeg vant til, og foretrekker, å ha markert regen og en-pedalskjøring. Hadde jeg alltid hatt bilen tilkoblet lading når den ikke er i bruk ville jeg til daglig stort sett aldri kunne nyte godt av en-pedals kjøring sin fortreffelighet.

Derfor er det svært ønskelig å kunne styre makslading selv slik også alle konkurrentene til Jaguar tilbyr. Setter derfor pris på at dette meldes tilbake til JLR sentralt.

Stikkkontakt

@Tellus.
En av forbedringene med den kommende oppdateringen er mer regen på høy SOC.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 11. november 2019, klokken 13:10
En av forbedringene med den kommende oppdateringen er mer regen på høy SOC.
Men ikke mulighet til å styre maks SOC ved lading...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA