Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 01. november 2019, klokken 09:35
Er ellers enig i at denne problemstillingen er av svært marginal betydning i det store bildet. Vet at noen har blåst dette opp som et stort fortrinn for induksjonsmotorer, men det er selvfølgelig ikke korrekt. En ren induksjonsmotor eneste fordel så vidt jeg vet er at den er billigere å kjøpe inn.

Årsaken til Jaguars høye forbruk er  ihvertfall ikke valg av motortype.
Det er for mange valg av store tunge hjul som ruller dårlig. Men det er i all hovedsak en hyperaktiv batteri/temperaturstyring som under mange forhold krever sinnssyke mengder strøm. Det er dette Jaguar forhåpentligvis har klart å ordne på i den kommende oppdateringen.

JohnPGriff

Jeg er mest interessert i en forbedret lader kurv, uten at batteri må være glovarm!

Som et eksempel, forrige uke jeg ladet på en ny BKK 150kW-lader på Fagernes og det var bare meg som ladet. Jeg hadde kjørt 22 km regen var bra, høydeforskjellen ned til Fagrenes var 600m. Temp var + 7c, og jeg begynte å lade med en SOC% av 33%.

Starteffekt var 43 kW og høyeste effekt var på 52% SOC med 58,07kW. Jeg ladet for 29,5 minutter og SOC% var 64% nå jeg sluttet å lade.

Levert kW var 25,34 som ga en gjennomsnitt effekt på bare 51,39kW. Rekkeviden økt med 121 km som var likt 21kW/100km (Levert kW/1.2Mil).

For å oppnå de publisert tall fra Jaguar (31.01.18) som løvet lading fra 0-80% SOC innen 40 minutter, en forbedret ladekurv i min mening må ser ut som under.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

En slik ladekurv vil gi en gjennomsnitt lader effekt av ca. 100,7 kW/Timer. For å oppnå en effekt av 107kW batteri må idag har en temperatur av minst 30c og SOC < 10%. Den max lader effekt jeg har fått er 82kW som begynt å falle ganske brått fra 45% SOC. Ut fra min egen tester på 80% SOC er effekt ned til 49kW.

Å få 0-80% SOC i 40 minutter er en formidable forbedring. Dessverre er jeg veldig skeptisk vi vill få i Norge hva JLR løvet for nesten 2 år siden, uten at batteri temperatur begrensning er sått veldig mye lavere, eller batteri kan være oppvarmet for du starte å lade. Som for eksempel Tesla når du navigere til en Super Charger.

Som et eksempel hvis vi bruker min estimert ladekurv:

Lading fra 20% - 40% vil ta 9,6 minutter rekkevidde vil øke med ca. 80km
Lading fra 20% - 60% vil ta 19,7 minutter rekkevidde vil øke med ca. 160km

Hvis vi ser på en E Tron med 83,6kW som brukbar batteri kapasitet og bruker 380km som oppnåelig rekkevidde. Hvis du lader fra 20-40% med 150kW du vil få in ca. 16,7kW som tilsvare 76km i økt rekkevidde i 6,7minutter, men en i Pace med min forbedret ladekurv vil ta ca. 9,2 minutter (76kM).

Hvis vi få en nye ladekurv likt som jeg har vist, jeg personlig kunne leve med 180km økt rekkevidde i nesten 20 minutter. Spørsmål er hva med batteri temperatur, skal den ned til 25c eller lavere, eller  skal den varmes opp på en maten som idag er ikke mulig?

I Januar jeg kjørt fra Fagernes til Rud i Bærum uten stop og ladet på en 50kW lader. Etter nesten 3 timers kjøring og temperatur rundt -5 jeg fikk en effekt av bare 27kW etter 30 minutters lading.

Spennende å ser hva egentlig Jaguar kan levere!

Jaguar Press Release 31.01.18 0-80% in 40 Minutes with 100kW Charger

https://media.jaguar.com/news/2018/01/fast-charging-ice-cool-i-pace

E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JorgenM

Idag poppet det opp at 19b er tilgjengelig i bilen min mens jeg var ute å kjørte. Søkte ikke etter oppdatering altså :)

Har ikke etterspurt oppdatering hos forhandler heller.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#93
Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. november 2019, klokken 09:31
Idag poppet det opp at 19b er tilgjengelig i bilen min mens jeg var ute å kjørte. Søkte ikke etter oppdatering altså :)

Har ikke etterspurt oppdatering hos forhandler heller.

Samme her S19B...40, fra S19B..35 som ble lagt inn når bilen var inne for noen kampanje fiks. Det dukket opp et nedlastingsikon og så var det bare å installer. Begynte å lure om SOTA faktisk var aktivert, men det var det vist  :+1:

Edit: Et par ting jeg tenkte mens jeg satt det å ventet da jeg viste denne ikke var en stor oppdatering (7 MB):
- man har ingen indikasjon på hvor langt man er i prosessen slik det er med oppdatering av kart
- kan man gå ut av bilen og komme tilbake senere, eller vil da prosessen stoppe opp og gå i ball
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

#94
Da jeg fikk den første SOTA oppdateringen til 19A slo jeg av bilen straks etter nedlasting startet. Dette var over WiFi. Morgenen etter var nedlastingen tilsynelatende ikke ferdig. Deretter feilet den. Satte igang på nytt og da ble jeg sittende med bilen påslått. Da gikk det fint. Tok vel ca 15 minutter den gangen.

Antok at med WiFi så må kanskje bilen være påslått. Eller muligens var jeg bare uheldig.

Da jeg fikk 19B.40 (hoppet over .35) ble jeg også sittende og vente.

Har noen erfaringer med at SOTA over WiFi fungerer med avslått bil ?

Ingeniøren

Har man SIM kort i bilen kan man kjøre mens det installeres, og trolig og når det er lastet ned via wifi først.. Kart går og greit å oppdater når man kjørere - det siste har jeg testet, det første sett andre gjøre. Bedre enn å sitte i bilen mens gresset gror...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

#96
Litt mer info om oppdateringen. Det man venter på nå er at kampanjen skal opprettes og legges inn i Topix. Dette blir en formell tilbakekalling av alle biler. Ofte leser man jo om tilbakekallinger i negativt lys men dette er første gangen, ihvertfall for Jaguar, hvor man kjører en full tilbakekalling kun for å gjøre bilen litt bedre. Det koster en ganske enorm sum for dem å gjøre det ettersom de må betale forhandlerne for jobben.

JLR satser knallhardt på SOTA og fra og med neste år vil vi se en kraftig opprustning av dette.

De har også investert mye på off-board siden og har samlet inn enorme mengder diagnosedata som skal brukes til å forbedre alt fra batteri til drivlinje.

Så la oss alle verdsette at Jaguar, som eneste (så vidt meg bekjent) bilprodusent utenom Tesla, faktisk har kommet godt i gang med SOTA og evnen til å forbedre bilen trådløst. :)

Målet er å følge Tesla og gjøre det meste mulig å oppdatere trådløst.

Chimp

Støttes. Det er deres første elbil og det tar tid å bygge opp organisasjon og kompetanse. Det de gjør nå viser at de er på riktig kurs.

Tellus


JorgenM

Urelevant, men BMW har hatt SOTA på flere modeller noen år allerede :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Jo, flere som selger SOTA inn med nybilsalg jo bedre blir det, for da må alle andre følge etter. Jaguar har forhåpentligvis en bratt kurve på læring angående SOTA, ingenting er bedre enn at de får dette opp å gå. Vil tro at det er mye billigere å betale x antall programutviklere for å få til SOTA på ordentlig enn å måtte inn til forhandler for små bugs (der eneste forskjellen er at de bruker en kabel (og mye tid) istedenfor trådløst for å rette feilen). Nå bruker Jaguar det samme systemet som på Velar og jo flere biler fra merket som har SOTA, jo flere biler kan man dele selve SOTA kostnaden på.

Bakdelen med SOTA og software generelt er at det kan skje nye små bugs på noen biler.
For de som er veldig interessert i bilen og er på forum, er det helt greit med en liten bug på en ny ting. For eldre og de som ikke er interessert i bil, blir det forvirrende hvis en ny software fikser en ting, men gjør at en annen ting ikke fungerer. For meg er det helt ok å kanskje få en ny feil dersom en annen blir fikset, for andre blir det for uforutsigbart.
Software må derfor testes grundig før det slippes til hvermansen. Tesla har ofte 2 oppdateringer innen 2 uker før det går et par måneder til neste (spotify virker ikke, kun diskant i høyttalere osv, som jeg har opplevd).

Tipper Jaguar sender SOTA tidlig til ardevd slik at han blir en av betatesterne (fryktelig fin app han har laget :+1:)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ardevd

Sitat fra: JorgenM på fredag 08. november 2019, klokken 13:38
Urelevant, men BMW har hatt SOTA på flere modeller noen år allerede :)

BMW har vel kun SOTA på Infotainment, og det ble inført i Mai 2019 ;)

Tellus


Stikkkontakt

Sitat fra: ardevd på fredag 08. november 2019, klokken 09:20

JLR satser knallhardt på SOTA og fra og med neste år vil vi se en kraftig opprustning av dette.

De har også investert mye på off-board siden og har samlet inn enorme mengder diagnosedata som skal brukes til å forbedre alt fra batteri til drivlinje.

Ja, vi får bare håpe at de etterhvert klarer å skvise mer effektivitet av bilen. Har en Opel Ampera-e også og sommerforbruket under gode forhold er ca 50% høyere på Jaguar enn på Opelen. Selvsagt skal den bruke mer, men Jaguaren burde gått på 150-160 wh/km under forhold der Opelen klarer 120. Det gjør den ikke. Den bruker 170-180. Om vinteren er selvsagt differansen mindre pga bedre varmesystem på Jaguaren.
Forskjellen på vekta er at Jaguaren er ca 30% tyngre. Jaguar har bedre aerodynamikk. Jaguaren har 2 stk 150 kw  PM-motorer, Opel har en.
Det virker uansett lovende at Jaguar kommer med opptil 8%  forbedring nå. Kanskje kommer 4% neste gang og 2% gangen etter. Jeg håper mye og tror litt.

Tellus

Nå er nok de fleste I-Pace betydelig mer enn 30% tyngre enn Ampera-E. Amperaen veier vel drøye 1600 kg og en typisk I-Pace oppunder 2400. At I-Pace bruker opp mot 50% mer enn Ampera i moderate hastigheter er ikke fullstendig utenfor intervallet man kan regne med. Frontarealet til I-Pace er nok en del Støre enn Amperaen sitt så luftmotstanden er nok også en god del høyere for I-Pace til tross for litt laver CD.

Men noe er det sikkert å hente.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA