Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommende programvareoppdateringer for Jaguar I-Pace

Startet av Tellus, søndag 15. september 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

ardevd

Jeg har skrevet ganske detaljert om innholdet i oppdateringen på UK forumet et sted :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:18
...det jeg har lest om økningen i ladehastighet er så mye avhengig av hvis-såfremt-ifall at det i praksis fortsatt er lysår bak e-tron.
Det vil det uansett være så lenge max teknisk ladehastighet på I-Pace er 107kW og eTron ligger omkring 150kW nesten helt til full.

Jeg ville uansett vært fornøyd om man fikk disse 100kW over størst mulig spenn, og ikke 79-80 som i dag...

Stikkkontakt

#77
Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:44
Jeg har skrevet ganske detaljert om innholdet i oppdateringen på UK forumet et sted :)

Ja, jeg vet det og har vært i dialog med deg der også.
Men verken du eller jeg vet hvor mye forbedringer vi kan vente under ulike temperaturer og ved forskjellig kjørelengde osv. Mest sannsynlig vil vel forbruket forbedres mest i kulde og på korte turer.

Når det gjelder lading så er jeg enig med 4Matic i at 100kw over et bredt SOC-spenn ville vært bra. Men når JLR sier at 107KW er teoretisk maksimalverdi under forhold man i praksis aldri vil oppleve i Norge så stanser min eufori...

Tellus

#78
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:18
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:30
Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.

Det blir en stor dag! Jula kommer tidlig i år!

Så spørs det hva "opp til 8%" betyr. Betyr det 8% under ekstreme forhold og kanskje ingen forbedring til vanlig? Og det jeg har lest om økningen i ladehastighet er så mye avhengig av hvis-såfremt-ifall at det i praksis fortsatt er lysår bak e-tron. Prove me wrong JLR

8% er nok under ideelle forhold (hva nå dette måtte bety).

Derimot tror jeg opplevd rekkeviddeøkning vil få en ekstra boost hvis det blir som jeg tror at bufferet under viste 0% reduseres. Det kan fort bli rundt 10 km ekstra kun ved å vise 0% litt nærmere det som faktisk er 0%.

Det skal være ca 3kWh tilgjengelig som kan benyttes etter instrumentene viser 0%. Ved å redusere dette tryller Jaguar tilsynelatende ut mer praktisk rekkevidde uten at det påvirker reelle rekkevidder og WLTP/EPA. Burde holde lenge med 1 kWh i dette 'bufferet'




ardevd

Bare reduksjonen i batteribuffer alene vil gi 2% økt rekkevidde.

Stikkkontakt

Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 16:16
Bare reduksjonen i batteribuffer alene vil gi 2% økt rekkevidde.

Ja, men resonnementet til Tellus peker ikke på redusert buffer. Hva rekkevidden viser og hva som er tilgjengelig av kwh etter SOC viser 0% er noe annet. Om man reduserer bufferen kan man enkelt og greit kjøre lenger på en lading. Det Tellus refererer til er feilvisning.

daktari

Tror dere ikke de gjør bilen mer "enhjulsdrevet" slik Tesla har gjort?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:40
Tror dere ikke de gjør bilen mer "enhjulsdrevet" slik Tesla har gjort?

De har annen fordeling av kreftene som sendes frem og bak i den nye programvaren.

fantonsen

Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.

Yay... Er dette fra "offisiell" hold?
Jeg har time 14. november for oppdatering av H228 m.m. og hadde håpet å få med denne i samme slengen. Og stemmer dette, så kan det jo gå som planlagt.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

ardevd

Sitat fra: fantonsen på torsdag 31. oktober 2019, klokken 08:42
Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.

Yay... Er dette fra "offisiell" hold?
Jeg har time 14. november for oppdatering av H228 m.m. og hadde håpet å få med denne i samme slengen. Og stemmer dette, så kan det jo gå som planlagt.

Ja. :)

elbilmanne


Eon

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:40
Tror dere ikke de gjør bilen mer "enhjulsdrevet" slik Tesla har gjort?

Antar du mener "enmotordrevet" ;-) Det er trolig mindre å hente på dette for I-Pace, da Tesla hadde to asynkronmotorer da de gjorde dette grepet (og 1 i dagens modeller). Asynkronmotorer opplever bedre virkningsgrad med økende belastning, og de kan rulle fritt når man skrur av strømmen i viklingene. I-Pace bruker to synkronmotorer, og disse er like effektive over et bredt belastningsområde (det er mindre poeng å samle belastningen på en motor), samt at de ikke kan rulle fritt pga permanente magneter. Dersom kun den ene motoren kjøres vil den andre regenerere.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Tellus

#87
Man lar selvfølgelig ikke motoren regenerere, men man kjører den slik at den kun overvinner sin egen omdreiningsmotstand. Dvs den verken regenerer eller bidrar til fremdrift. Den vil kun bruke energi til å overvinne sin egen rullemotstand. Forskjellen mellom dette og rulle fritt slik en induksjonsmotor kan er nok marginal.

En motor som ruller fritt vil også stjele energi da den også har rullemotstand.

Er ellers enig i at denne problemstillingen er av svært marginal betydning i det store bildet. Vet at noen har blåst dette opp som et stort fortrinn for induksjonsmotorer, men det er selvfølgelig ikke korrekt. En ren induksjonsmotor eneste fordel så vidt jeg vet er at den er billigere å kjøpe inn.

JaguarNorge

Sitat fra: ardevd på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:24
Til info vil rekkeviddeoppdateringen etter planen bli tilgjengeliggjort for forhandlernettverket neste Onsdag. Deretter vil info om kampanjen bli sendt ut til kunder en eller annen gang etter det.
Vi kan verken avkrefte/bekrefte for øyeblikket. Så snart vi får det vi trenger av informasjon, vil vi kommunisere dette ut til dere, sammen med hvordan køordningen vil bli gjennomført, slik at dette skal gå mest mulig smidig - både for dere og våre forhandlere.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på fredag 01. november 2019, klokken 09:35
Man lar selvfølgelig ikke motoren regenerere, men man kjører den slik at den kun overvinner sin egen omdreiningsmotstand. Dvs den verken regenerer eller bidrar til fremdrift. Den vil kun bruke energi til å overvinne sin egen rullemotstand. Forskjellen mellom dette og rulle fritt slik en induksjonsmotor kan er nok marginal.

En motor som ruller fritt vil også stjele energi da den også har rullemotstand.

Er ellers enig i at denne problemstillingen er av svært marginal betydning i det store bildet. Vet at noen har blåst dette opp som et stort fortrinn for induksjonsmotorer, men det er selvfølgelig ikke korrekt. En ren induksjonsmotor eneste fordel så vidt jeg vet er at den er billigere å kjøpe inn.

Fordelen til Teslaen er nok at den da kan skru av elektronikken til motoren.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA